Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg så at det var noen tidligere i denne tråden som etterspurte en Trafikanten-applikasjon til N900. Jeg har jobbet på Trafikanten for Maemo en liten stund nå, og slapp en relativt ferdig alpha-versjon i extras-devel i går. Den skal oppover til extras-testing og Extras etter hvert, men for de utålmodige blant dere kan dere teste den i extras-devel nå.

 

Likevel; ikke skru på extras-devel om dere ikke har gjort det allerede eller kjenner til problemene som kan oppstå dersom dere aktiverer extras-devel! Det kan føre til datatap og ødelegge enheten din.

 

Kom gjerne med tilbakemeldinger dersom dere opplever noen problemer med applikasjonen eller har tips til forbedringer. Dere finner mer info om applikasjonen i forumet på talk.maemo.org.

Lenke til kommentar

dragly: Bruker den trafikantens gamle eller nye API? Dersom nye, er det åpent for alle å bruke nå? Var prosessen med å få lov av trafikanten å bruke API-et problemfri?

 

EDIT: Spurte samme spørsmål på maemo.org, samt rapporterte en bug.

 

Jeg anbefaler ved første test denne klienten, den er rask og brukervennlig. Det eneste jeg mangler er søk mot områder, men det krever vel mer enn Trafikantens API for å løse bra.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

@dragly

Jeg kunne godt tenke meg å teste denne appen, men får ikke installert.. :blush:

Får bare opp feilmelding om manglende programpakke: libqtm-location.

Noen som veit hvordan jeg får lasta ned og installert denna pakka?

 

Edit:

Problem solved.

For de som måtte ha brukt for å installere Qt Mobility pakker, så er fremgangsmåten her.

 

Edit2:

@dragly

Programmet ser pent ut og ser ut til å fungere bra.

Nice work!

Men jeg blei litt skremt når jeg så det stod at det var for Oslo og Akershus.

Etter et par tester, så funger det iallefall rundt i Buskerud og Telemark. :thumbup:

Du kan kanskje endre litt på introteksten og beskrivelsen for å få flere til å bruke appen din. :)

Endret av Mitra
Lenke til kommentar

dragly: Bruker den trafikantens gamle eller nye API? Dersom nye, er det åpent for alle å bruke nå? Var prosessen med å få lov av trafikanten å bruke API-et problemfri?

 

EDIT: Spurte samme spørsmål på maemo.org, samt rapporterte en bug.

 

Jeg anbefaler ved første test denne klienten, den er rask og brukervennlig. Det eneste jeg mangler er søk mot områder, men det krever vel mer enn Trafikantens API for å løse bra.

Litt usikker på hva du mener med Trafikantens gamle eller nye API. Jeg har bare tatt utgangspunkt i API-kall jeg fant i kildekoden til bl.a. Trafikanten for Android (ligger på Google Code et sted). Til sanntid brukes SIRI og til rutesøk og oppslag for holdeplasser brukes Topp2009.

 

Jeg regnet egentlig bare med at APIene er åpne for alle å bruke ut fra det jeg (etter mye leting) klarte å finne av info om vilkår for bruk på http://labs.trafikanten.no/tjenester-og-api/lisens.php . Har foreløpig ikke tatt kontakt med Trafikanten og informert dem om applikasjonen ennå, men jeg tenkte å gjøre det etter hvert som jeg flytter den opp til extras-testing. Så jeg kan ikke si jeg har hatt problemer med å "få lov" til å bruke dataene :)

 

Hyggelig at du synes applikasjonen er brukervennlig. Når det gjelder søk etter områder var dette litt mer arbeid å implementere enn søk ut fra holdeplasser. Det er fordi man først må søke etter område, finne holdeplasser i nærheten, og gjøre et nytt søk derfra. Litt merkelig at Trafikanten ikke bare ordner dette på sin side egentli, når de likevel gjør det i reiseplanleggeren på m.trafikanten.no.

Lenke til kommentar

Programmet ser pent ut og ser ut til å fungere bra.

Nice work!

Men jeg blei litt skremt når jeg så det stod at det var for Oslo og Akershus.

Etter et par tester, så funger det iallefall rundt i Buskerud og Telemark. :thumbup:

Du kan kanskje endre litt på introteksten og beskrivelsen for å få flere til å bruke appen din. :)

Takk for tipset. Jeg var litt usikker på hvor mye de dekket, men etter en kjapp titt på nettsidene ser jeg at det nesten er hele Østlandet. Oppdaterer teksten i neste versjon ;)

Lenke til kommentar

Skal hente min i morgen!

 

dragly: Ser at programmet du laget var skrevet i C++ og Qt. Bruker du et IDE? Litt spent på hvordan du har satt det opp? For min del er det ikke veldig brukervennlig satt opp nå. Kjører 64-bit Arch, så jeg installerte sdk og scratchbox i chroot. Det fungerte i allefall. Det beste hadde vel å fått det integrert med eclipse på et vis. Jeg har begynt å lese igjennom alt på siden for devs, men det var ikke lite heller. :p

Lenke til kommentar

Skal hente min i morgen!

 

dragly: Ser at programmet du laget var skrevet i C++ og Qt. Bruker du et IDE? Litt spent på hvordan du har satt det opp? For min del er det ikke veldig brukervennlig satt opp nå. Kjører 64-bit Arch, så jeg installerte sdk og scratchbox i chroot. Det fungerte i allefall. Det beste hadde vel å fått det integrert med eclipse på et vis. Jeg har begynt å lese igjennom alt på siden for devs, men det var ikke lite heller. :p

Gratulerer med ny mobil/PC ;)

 

Jeg anbefaler å bruke Nokia Qt SDK og Qt Creator som IDE (følger med i SDKen). Den er ikke like kraftig som Eclipse, men den fungerer veldig bra til Qt når du venner deg til den. I tillegg har den et oppsett for å koble til N900 med WiFi eller USB slik at du kan få opp debug-info fra N900 på PCen. Etter min mening langt bedre enn å teste i Scratchbox, selv om den kanskje bruker noen sekunder ekstra på å overføre programmet og å starte det på mobilen.

 

Derfra er det ganske lett å komme i gang med enkle prosjekter, og dokumentasjonen til Qt fungerer til det meste. Til alt annet er talk.maemo.org og forum.nokia.com din venn ;)

Lenke til kommentar

For de som har vært på utkikk etter automatisk nummeroppslag over wlan/3g finnes nå Jenirok i norsk utgave. App'n er selfølgelig helt gratis og siden ingen leverandører ala gulesider/1881 osv har planer om å lage noe som fungerer til maemo passer dette midt i blinken. Den norske utgaven av Jenirok bruker faktisk http://wap.1881.no/ for oppslag.

 

Installer med:

apt-get install jenirok

 

Hjemmeside:

http://jenirok.garage.maemo.org/

Lenke til kommentar

Er det mulig å laste ned kart for hele byer til GPS-en? Skal til Frankrike og da blir det jo skitdyrt å skulle laste ned kartene fortløpende der nede via 3G. Fant ut at hvis jeg går inn på f.eks Paris nå og loader gater og sånt så henger de igjen til neste gang jeg åpner GPS-en ihvertfall, men vet ikke hvor lenge de lagres da. Det er også ganske tungvint å måtte "se på" alle stedene jeg evt skal til, så hadde vært ganske greit om det var mulig å bare legge inn en hel by/region/land om gangen.

Noen som vet?

Lenke til kommentar

Greier ikke å få telefonen til å funke med Nokia Map Loader. Kobler jeg til i PC-suite Mode får jeg denne feilmeldingen

You have connected at least one phone (N900 (PC-Suite Mode)) without a valid Maps drive. Either you are using an old Maps version - then you must update your Maps application or reconnect you phone in mass storage mode - or you have never started your Maps application - then you have to start the Maps application once and restart Map Loader

 

Har brukt kartene flere ganger, så det er ikke problemet. Kobler jeg til i Mass storage mode så skjer det ingenting og den ber meg koble til en telefon i PC-Suite Mode.

 

Noen som i det hele tatt har prøvd dette her?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...