Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Andels leilighet? Ok eller dumt?


Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min vurderer nå å kjøpe istedet for å leie leilighet.

 

I Trondheim er det mye andelsleiligheter til salgs. Hvor smart er det å kjøpe en slik?

 

Vi har ikke sjekket opp enda hvor mye lån vi kan få, men skal vi kjøpe selveier, så må vi sannsyligvis ha kausjonist.. Siden prisene på disse fort nærmer seg 1,5 og mer..

 

Siden vi ikke har barn enda, er en 2 roms helt ok. Men vi ønsker helst å finne 3 roms, slik at vi slipper å flytte når vi en gang får barn..

 

Tips og råd mottas med stooor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse nye leilighetene med lavt innskudd og høy fellesgjeld, som så fint annonseres "fint for førstegangskjøpere", er ikke noe jeg vil anbefale om ikke økonomien deres er stabil og solid.

 

Nå har jeg jo ikke helt detaljene på de leilighetene dere ser på, men de leveres jo forsåvidt ofte med ålreite nedbetalingsbetingelser for fellesgjelden med avdragsfrihet de første 5/10 år, slik at kjøperne da skal ha muligheten til å få stabilisert seg økonomisk før avdragene må betales. Derav "fint for førstegangskjøpere og studenter".

 

Det du da må være forberedt på når du kjøper en slik leilighet sansynlighvis ikke vil stige noe særlig i verdig de første årene (i forhold til andre leiligheter med lav/ingen f.gjeld).

 

Du må også være forberedt på høy husleie (inkludert avdrag og renter på fellesgjeld) når avdragsfriheten på fellesgjelden løper ut.

 

Ved minimal avdragsfrihet igjen så pleier slike leiligheter å være vanskelige å selge. Så om du bestemmer deg for en slik type leilighet er det nok lurt å finne en du kan ønske å bo i enten veldig kort tid (et par år) eller veldig lang tid (til fellesgjelden har synket en del).

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Bor selv i andelsleilighet, og med bare min inntekt ser jeg bare fordeler med det. Jeg kjøpte den brukt, så jeg får ingen overraskelser mht avdragsfrihet. I leien (min) ligger også forsikring på innvendig røranlegg, sanitærsystem og ytre vegger og vinduer, altså en svært overfladisk forsikring som ikke dekker noe annet enn det helt essensielle. Resten (innbo/løsøre) er dekket av medlemskapet mitt i en fagforening, mulig du har det på samme måten. I leien ligger også kabelTV, vann- og klaokk, bosstømming, samt penger til ytre vedlikehold. Alt dette måtte jeg betalt utenom ved kjøp av enebolig.

 

En annen fordel ved å kjøpe brukt i et borettslag er dokumentavgiften (tror jeg det heter), som medfører at man må betale 2,5% av kjøpssummen til staten. I et borettslag er det borettslaget som eier leilighetene, noe som gjør at de tar seg av det dokumentavgiften går til på en langt mer effektiv måte, og jeg slapp unna med under 4000,- til dette formålet.

 

Fordeler med selveid kan jeg ikke svare på, da jeg aldri har eid.

Lenke til kommentar

En andelsleilighet er en helt ok eierform. På generelt grunnlag er det ikke noe negativt å si om dette. Finnes selvsagt noen råtne egg, men det gjør det overalt. Som nevnt ovenfor har det blitt veldig populært med andelsleiligheter med lavt innskudd og høy fellesgjeld. I og med at det de første årene som regel er avdragsfrihet på fellesgjelden (i nye borettslag), så vil mange få en ganske mye tyngre økonomi om noen år når avdragene skal betales (og renta har gått opp?).

 

Dersom dere må låne til innskuddet, så er situasjonen deres ikke så ulik som ved en selveiet leilighet. Banken regner med all gjeld dere har, og da også andel fellesgjeld dere har i borettslaget. Hvis det da er fellesgjeld på kr 1.500' og innskudd kr 300' (som dere må låne til), har dere en total gjeld på kr 1.800.000,-. Det er denne totale gjelden banken regner på at dere skal kunne betjene.

Endret av GEman
Lenke til kommentar

Når man kjøper en andelsleilighet, kjøper man en leierett. Man kan betale individuelt ned på fellesgjelden, noe som betyr at du kan betale hurtigere ned på gjelden enn det er lagt opp til. Men som pertm nevner, så kan ny gjeld bli tatt opp av borettslaget. Selv om man innfrir hele sin andel av fellesgjelden eier man ikke leiligheten noe mer (eller mindre) enn hvis man har gjeld på den. Er uansett bare en leierett man har.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er i praksis ikke så stor forskjell på andels- og selveierleilighet lenger. De store forskjellene ligger vel i det som allerede er nevnt samt at du har vel noe flere rettigheter i htt. egen leilighet når det er selveier. Dersom det ikke er et organisert sameie, vil du med selveier måtte da deg av infrastukturelle ting selv, passe på forsikring osv. I et borettslag ordner de alt sånn for deg, men til gjengjeld må du kanskje betale for ting du ikke vil være med på (f.eks. om de baker inn internettilgang til alle sammen i fellesutgiftene fra en bestemt leverandør mens du heller vil ha en annen)

 

Andelsleilighet har gjerne vært noe "berykta" pga enkelte borettslag stive og gammeldagse regler som forbud mot dyr, ikke klesvask etter kl 17 o.l. Men slike regler er ikke noe å bry seg om lenger (bortsett fra at du kan få trøbbel med naboer, gjerne pensjonister, da) da de ikke har juridisk støtte. Dyr f.eks. kan du ha så lenge det ikke er til sjenanse for andre. Sjenanse betyr ikke her at gamle fru Hansen synes det sjenerer når du lufter bikkja di 100 meter unna, men at den bråker og bjeffer til alle døgnets tider og legger igjen "avfall" overalt.

 

Du kan gjerne også ha en slags fellesgjeld på selveier om sameiet har tatt opp lån.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...