Gå til innhold

Objektiv som nekter å fokusere


Anbefalte innlegg

Hei, håper noen kan hjelpe en stakkars nykommer her inne :)

 

Jeg har problemer med objektivet som fulgte med mitt gamle Nikon D50. Det er et Nikkor 18-55 mm. Det har vært en trofast venn i mange år, og hjulpet meg med masse fine bilder, men for noen måneder siden begynte det å fuske. Det vil ikke fokusere, men jeg hører motoren (?) jobbe for livet. Nå har jeg kjøpt nytt kamera (D7100), og det er samme problemet på begge kamera. De andre objektivene mine funker som bare det, så jeg vet at problemet ligger i selve objektivet.

Noen som har vært borti lignende, og kan fortelle meg hva som er galt?

 

Hvis det viser seg at objektivet er offisielt avgått med døden, så trenger jeg jo noe som kan erstatte det - en grei og passe lyssterk normalzoom. Har fra før Sigma 50mm og Sigma 70-300mm som jeg har vært strålende fornøyd med, derfor ser jeg nå i retning Sigma 17-50 F2.8 EX CD OS HCM. Noen som har erfaringer med dette?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg kjøpt nytt kamera (D7100), Har fra før Sigma 50mm og Sigma 70-300mm som jeg har vært strålende fornøyd med, derfor ser jeg nå i retning Sigma 17-50 F2.8 EX CD OS HCM. Noen som har erfaringer med dette?

 

Grattis med det ypperste av kamerahus :) Det fortjener et skikkelig objektiv..

 

Selg alt det gamle og kjøp 17-50mm(utgående), 17-70mm eller 24-105mm. Alle har Optisk Stabilisering :thumbup:

WEB_Image%20Sigma%2017-70mm%20F2%208-4%2

 

For vidvinkel har jeg Sigma 10-20mm og som fast normalzoom 24-105mm

Lenke til kommentar

Begge kameraene har innebygget autofokusmotor, og det er en liten tapp på objektivet som blir dyttet på fra kameraet for å fokusere.

 

Har du nærmere beskrivelse av objektivet ?, selv om kameraet har innebygget fokusmotor er det mange objektiver som også har det og kanskje ditt objektiv også har innebygget motor, det for å finne ut om det er overføringen eller motoren som fusker.

 

17-50 f/2.8 er et meget bra objektiv som du blir fornøyd med, Tamron har et tilsvarende som er meget bra.

Lenke til kommentar

 

Grattis med det ypperste av kamerahus :) Det fortjener et skikkelig objektiv..

 

Selg alt det gamle og kjøp 17-50mm(utgående), 17-70mm eller 24-105mm. Alle har Optisk Stabilisering :thumbup:

 

Takk :) Hva er egentlig forskjellen på 17-50mm og 17-70mm, bortsett fra mer zoom? Jeg har sett på begge nemlig, og spesifikasjonene er jo nærmest like. Har aldri savnet den biten mellom 55 og 70 på mitt gamle objektiv da, det skal sies.

Jeg tar stort sett landskapsbilder med den linsa, ofte "utsiktsbilder" fra fjelltopper osv, og da liker jeg å få mest mulig med på bildet. (Og ja, jeg trenger en vidvinkel etterhvert - men det får komme i neste omgang).

 

Er det dumt å kjøpe et utgående objektiv?

Lenke til kommentar

Begge kameraene har innebygget autofokusmotor, og det er en liten tapp på objektivet som blir dyttet på fra kameraet for å fokusere.

 

Har du nærmere beskrivelse av objektivet ?, selv om kameraet har innebygget fokusmotor er det mange objektiver som også har det og kanskje ditt objektiv også har innebygget motor, det for å finne ut om det er overføringen eller motoren som fusker.

 

17-50 f/2.8 er et meget bra objektiv som du blir fornøyd med, Tamron har et tilsvarende som er meget bra.

 

Objektivet heter AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6 G ED.

AF-S, betyr ikke det innebygget fokusmotor? Kan det være at det er selve motoren som er gåen?

 

Jeg må nevne at objektivet har virka "til og fra" i ca. en måned. Det vil si at det blir helt dødt innimellom (bortsett fra at jeg hører at noe jobber for livet inni der), men så har jeg kunnet vekke det opp igjen ved å slå av og på kameraet - eller ta av og på objektivet. Det har virka best rundt 18mm.

Igår skulle jeg ta bilde av solnedgangen, men det nekta å fokusere. Etter å ha prøvd diverse ganger, så hørte jeg en "knekkelyd" inni objektivet, og nå er det helt dødt...

 

Kan et objektiv med feil ødelegge kameraet forresten?

Lenke til kommentar

Det hender at fokusmotoren dør på slike billig-objektiv (på de dyre også forsåvidt).

Men i ditt tilfelle høres det mer ut som om det er noen tannhjul eller overføringer som er utslitt, siden du hører motoren jobbe, men ingenting skjer. Uansett er det ikke verdt å reparere, og du har et manuellfokus-objektiv :)

 

Jeg ville kjøpt et AF-S 16-85mm VR, da får du båre mer vidvinkel og mer tele! De fås av og til ned i 2000,- brukt på foto.no

 

 

 

Begge kameraene har innebygget autofokusmotor, og det er en liten tapp på objektivet som blir dyttet på fra kameraet for å fokusere.

 

'Tappen' er for blenderen. Fokusen er det en liten 'skrutrekker' i fatningen som møter en 'skrue' i objektivet som tar seg av.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare støtte ozone sitt tips. Nikon 16-85mm VR, Nikon 18-105mm VR eller 18-140mm VR høres ut som riktig objektiv for deg. Det gjør ikke noe om brennviddene overlapper med teleobjektivet ditt. Det betyr bare at du slipper å bytte objektiv så ofte. Tamron 17-50mm f/2,8 er veldig skarp og har forholdsvis stor blender gjennom hele spekteret. En ulempe er at det ikke har stabilisering.

 

Selv er jeg hektet på Sigma 18-35mm f/1,8 for tida. Det er ennå skarpere og har i tillegg større blender, men som du ser på bekostning av tele. Dette gir deg heller ikke stabiliserte bilder på ditt kamera.

 

Fokusmotoren på det gamle 18-55mm er nok gåen og reparasjon koster det mangedobbelte av objektivets verdi. Objektivet ødelegger ikke kameraet, det bare reagerer ikke på signalene det får fra kameraet. Dvs. det kan fint brukes videre som objektiv med manuell fokus. Du kan for eksempel bruke det med reverseringsring eller mellomringer for å gjøre det om til et manuelt makroobjektiv. Både reverseringsringer og mellomringer koster veldig lite.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nevnte objektiv er ganske puslete konstruert, jeg kjenner flere som har defekte eksemplarer liggende.

 

Du kan alltids fokusere manuelt ved å bruke fokusindikatoren nede til venstre i søkeren. Det fungerer ok på stillestående motiver.

 

Jeg ville kjøpt Nikon 16-85mm for generell bruk eller Sigma 18-35mm som vidvinkel/normal.

Lenke til kommentar

Tamron 17-50mm f/2,8 er veldig skarp og har forholdsvis stor blender gjennom hele spekteret. En ulempe er at det ikke har stabilisering.

 

 

Du får den i begge utgaver både med stabilisering "VC" og uten, utgaven uten stabilisering er litt skarpere men til normal bruk tror jeg man ikke ser forskjell på bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

 

 

Grattis med det ypperste av kamerahus :) Det fortjener et skikkelig objektiv..

 

Selg alt det gamle og kjøp 17-50mm(utgående), 17-70mm eller 24-105mm. Alle har Optisk Stabilisering :thumbup:

 

Takk :) Hva er egentlig forskjellen på 17-50mm og 17-70mm, bortsett fra mer zoom? Jeg har sett på begge nemlig, og spesifikasjonene er jo nærmest like. Har aldri savnet den biten mellom 55 og 70 på mitt gamle objektiv da, det skal sies.

Jeg tar stort sett landskapsbilder med den linsa, ofte "utsiktsbilder" fra fjelltopper osv, og da liker jeg å få mest mulig med på bildet. (Og ja, jeg trenger en vidvinkel etterhvert - men det får komme i neste omgang).

 

Er det dumt å kjøpe et utgående objektiv?

 

 

Den utgående 17-50mm er knallbra og billig....den nye 17-70mm er enda bedre.....og mindre. Med ditt nye kamerahus kan et 17-50mm gi deg 100mm "gratis". Uten AA-filter bør du velge skarp optikk og der er Sigma konge...

 

For fjelltopper ville jeg ikke valgt vidvinkel. Da er 17mm et mye bedre valg....

 

Det er ikke dumt å kjøpe Sigma 17-50mm med oppdatert firmware...

Lenke til kommentar

For fjelltopper ville jeg ikke valgt vidvinkel. Da er 17mm et mye bedre valg....

Det hørtes rart ut siden jeg regner 17 mm som vidvinkel, men du har et poeng. Ekstrem vidvinkel som 10 mm er unødvendig til fjelltopper etter min mening. For stillestående motiver som det, er det bedre å ta flere bilder med 17 mm og lime de sammen til et panorama med Hugin. Man trenger ikke noe voldsomt til vertikal vinkel på sånne bilder. Ekstreme vivinkler som 10 mm har utfordringer med tanke på skarphet, CA, fortegning osv, så du vil få mye mer høyoppløste bilder av å lime sammen bilder.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen :)

 

Jeg tror ikke Sigma 18-35mm er noe alternativ akkurat nå, både pga prisen og fordi jeg tror jeg kommer til å savne mer zoom.

 

Nikon 16-85mm kan helt klart være et alternativ, sammen med de to fra Sigma, 17-50 og 17-70. Jeg heller nok fortsatt mest mot Sigma, men det er mye pga. prisen, og at jeg har god erfaring med merket fra før.

Er det nå jeg skal fortelle at jeg er elendig på å ta avgjørelser? :roll:

 

Kan noen overbevise meg om hva som er best til mitt bruk?

 

Jeg vil ha noe som er lyssterkt, og som gir skarpe flotte bilder. 90% av bildene mine er landskap. Jeg tar mye bilder av rennende vann og bølger. Har tenkt å prøve meg på natt-/nordlysbilder også, det har jeg null erfaring med fra før. Så tar jeg endel dyrebilder og dråpebilder, men det dekkes egentlig av de to andre objektivene jeg har.

 

For å spørre enda vanskeligere, hva har Nikon 16-85 som ikke Sigma 17-50 har, og motsatt?

 

 

Og til flageborg: Hva er AA-filter, og hva mener du med oppdatert firmware?

 

Hilsen AMATØREN ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Sigma 18-35mm er noe alternativ akkurat nå, både pga prisen og fordi jeg tror jeg kommer til å savne mer zoom.

 

Jeg vil ha noe som er lyssterkt, og som gir skarpe flotte bilder.

Kan noen overbevise meg om hva som er best til mitt bruk?

 

For å spørre enda vanskeligere, hva har Nikon 16-85 som ikke Sigma 17-50 har, og motsatt?

 

 

Og til flageborg: Hva er AA-filter, og hva mener du med oppdatert firmware?

 

Hilsen AMATØREN ;)

 

Sigma 18-35mm er best, men koster litt mer...du er klar over at med Nikon D7100 kan du "få" 18-70mm med dette objektivet?

 

Hvorfor det? Bruk stativ til landskapsbilder....bortkastet skarphet i glassprisene

 

Jeg vet hva Sigma 17-50mm har...og det holder for min del ;)

 

Nye kamerahus som bl.a. Nikon D7100 har IKKE standardfilteret som reduserer skarpheten i bilder. Flere Sigma modeller må oppdateres ift. nyere kamerahus for å autofokusere i LV. Sjekk med butikken du handler hos.

Lenke til kommentar

For å spørre enda vanskeligere, hva har Nikon 16-85 som ikke Sigma 17-50 har, og motsatt?

 

16-85 har litt videre vidvinkel og mer tele, og så står det Nikon på, personlig ser jeg ikke det siste som noen stor sak, men Nikon på Nikon reduserer sjansen for kompatibilitetsproblem. 17-50 har bedre lysstyrke og har (også) fått veldig bra omtaler.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det er ikke den innebygde fokusmotoren i objektivet som har tatt kvelden da? Kjenne rikke til i hvilken grad objektiv til Nikon har innebygget fokusmotor men vet enkelte Pentax-objektiv kan ha dette problemet, særlig hvis objektivet har stått på hyllen en stund.

 

edit: i følge Wikipedia-artikkelen om objektivet har det Silent wave motor og jeg setter en tier på at det er dette som er problemer. Løsningen vil da være å deaktivere denne motoren slik at skruefokus brukes.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Ingen Nikon objektiv har både innebygget fokusmotor og skruefokus.

Skruefokus er det gamle systemet der fokus helicoiden var lenket via tannhjul til et 'skruehode' i bunn av objektivfatningen, som en skrue i kamerafatningen 'skrudde' på.

 

I nyere objektiv er det en motor inne i selve objektivet som dreier helicoiden direkte.

 

Men det går ikke an å gå fra det ene til det andre, dessverre.... :confused:

Lenke til kommentar

Takk alle sammen for svar :)

 

Nå har jeg vært en tur i tenkeboksen. Jeg innser vel at Nikon 16-85mm blir for kostbar for meg på nåværende tidspunkt. Jeg ser jeg kan få et brukt for 2800,- på foto.no, men jeg tenker at jeg helst vil kjøpe nytt. (Har ikke vært heldig med tidligere bruktkjøp)

 

Så da står det mellom Sigma 17-50mm og 17-70mm. Jeg regner med at førstnevnte blir vinneren, mest pga prisen. Jeg kommer nemlig til å trenge ny kamerasekk, ND-filter, fjernkontroll og diverse nødvendige duppeditter jeg ikke har fra før... så tusenlappene får nok bein å gå på uansett ;)

 

 

Når det gjelder det halvdøde gamle Nikon-objektivet, så fungerer det fortsatt AV OG TIL på gammelkameraet. Men bare på 18mm, og jeg må ikke prøve meg på å zoome inn på noe... da blir det dødt igjen. Så motoren har nok kanskje ikke tattk kvelden fullstendig, men noe er ihvertfall veldig galt. Jeg tror bare jeg pensjonerer det, det er vel uansett ikke noe kvalitetsobjektiv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...