Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Automasjonssystemer vg1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Men hva er de to blå firkantene? Likerettere?

 

Og jeg skjønner ikke tegninga helt, hvorfor er nødstoppen koplet til utgangen ?

 

Ja det er likerettere/omformere. Sannsynligvis fra 230VAC til 24VDC. 

 

Nødstopp skal bryte "elektrisk" og ikke logisk. Derfor er den koblet i forsyningen til kontaktoren. Slik at når du trykker inn nødstopp er en sikker på at motoren eller hva de styrer stopper, kobler man til inngang kan PLS'en ha bugs i logikken eller bare ikke virke skikkelig og kontaktorene blir inne. 

 

Er det ikke egentlig vanlig å koble L1 via nødstopp (og ikke begge fasene som på bildet ovenfor), med f.eks 11-12. 

Og det andre kontaktsettet på nødstopp (f.eks 21-22) på inngangen på pls'en?

 

Hva er fordelen med å gjøre det slik som ovenfor?

Lenke til kommentar

 

Er det ikke egentlig vanlig å koble L1 via nødstopp (og ikke begge fasene som på bildet ovenfor), med f.eks 11-12. 

Og det andre kontaktsettet på nødstopp (f.eks 21-22) på inngangen på pls'en?

 

 

Hva er fordelen med å gjøre det slik som ovenfor?

 

 

Fordelen er jo at man bryter begge faser. Men normalt sett i styreskjema og slikt bryter en kun en fase jo, så kan en bruke det andre kontaktsettet til signal feks. Hva som er rett kommer vell an på kravet til det man lager, hvor sikkert det skal være osv. 

Lenke til kommentar

Hvis du hadde satt opp pls'en slik, så vil jeg kunne starte Q0.1 rett etter Q0.0, hvis ikke Q0.0 har ligget inne i 15 sekunder. Så hvis jeg starter Q0.0 i 10 sekunder og stopper den så kan jeg starte Q0.1 rett etterpå igjen og omvendt (Hvis de 2 siste linjene hadde fungerte, se lenger ned).

 

Du kan heller ikke ha Q0.1/Q0.0 som utgang to forskjellige steder i programmet ditt, fordi da må begge to aktiveres for at den skal slå inn, noe du ikke prøver på.

 

Skjønner heller ikke de to siste linjene, når Q0.0 er aktiv så teller den til 15s og skjer ingenting, siden du ikke satt Q0.2/Q0.3 aktiv noen steder, så de vil forbli åpne hele tiden siden de er inverterte.

 

Prøv en gang til så skal vi se om du får det bedre til.

Lenke til kommentar

Hvis du hadde satt opp pls'en slik, så vil jeg kunne starte Q0.1 rett etter Q0.0, hvis ikke Q0.0 har ligget inne i 15 sekunder. Så hvis jeg starter Q0.0 i 10 sekunder og stopper den så kan jeg starte Q0.1 rett etterpå igjen og omvendt (Hvis de 2 siste linjene hadde fungerte, se lenger ned).

 

Du kan heller ikke ha Q0.1/Q0.0 som utgang to forskjellige steder i programmet ditt, fordi da må begge to aktiveres for at den skal slå inn, noe du ikke prøver på.

 

Skjønner heller ikke de to siste linjene, når Q0.0 er aktiv så teller den til 15s og skjer ingenting, siden du ikke satt Q0.2/Q0.3 aktiv noen steder, så de vil forbli åpne hele tiden siden de er inverterte.

 

Prøv en gang til så skal vi se om du får det bedre til.

Tusen takk for svar! Jeg skjønte at d var feil, men ikke hva som er riktig, står ikke i boka og har ikke fasit!

Jeg kan prøve litt til, men jeg lærer kjempefort ved at jeg får fasit på en oppgave, da er d lettere å resonnere seg frem til hva som gjøres! Så hadde vært konge om du gadd å gjøre oppgaven, så skal jeg gjøre neste

Lenke til kommentar

Det dreier seg om å løse oppgaven på figuren 3 poster over? 

 

Hvorfor ikke legge litt arbeid i det og "rette ut" figuren og legge den ut den riktige vei?

 

Hvilken lærebok dreier det seg om?

 

Hvis man spør på en "riktig måte" så får man sikkert svar. (Dvs forslag til løsning.) 

 

Har du tilgang til en PLS simulator eller en virkelig PLS slik at du kan få kjørt programmet?

post-92308-0-77097000-1445074723_thumb.jpg

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Legger ut første løsningforslag fra spørsmålsstilleren på nytt i "opprettet utgave" for oversiktens skyld.

 

.. Og nei, det ser ikke ut til å fungere helt, men man bør kjøre det på en PLS eller en PLS simulator for å finne det ut.

 

Edit: Den la seg visst på tvers i mineatyr, men kommer i opprettet utgave når man klikker på den.

post-92308-0-63415600-1445076848_thumb.jpg

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Her har vi en adresse til en gratis PLS simulator. Velg ZelioSoft2, light versjon av nyeste type. Den er gratis og man kan programmere og kjøre programmene på en simulert PLS. Man kan også lage "pene utskrifter" som man kan poste her.

 

http://www.schneider-electric.com/en/product-range-download/542-zelio-soft

 

V4.6 light bør fungere bra.

 

Bare spør hvis det oppstår problemer.

 

 

Edit 1:

 

Lastet ned programmet og kjørte det under Windows 10. Ingen problemer med simulering og det fungerte helt OK. Tenkte at jeg skulle testkjøre løsningsforslag 1 fra trådstarter, men oppdaget at utgang Q7 ser ut til å bli "satt" to steder (Rung 2 og 3). Det er syntaksfeil (mot regelene for programmering) og det fungerer ikke.

 

Det foreslås at spørsmålsstilleren laster ned og installerer simulatoren og så testkjører en ny utgave av programmet. Så kan den nye utgaven av programmet postes her. Det behøver ikke å være "rett" (fungere slik som ønskes) men det bør være uten syntaksfeil (brudd på "programmeringsreglene") slik at det kan kjøres.  

 

Edit 2:

 

En liten kompliserende eller morsom faktor: Synes etter å ha testet med simulator at det ser ut som om koblingsskjema i læreboken faktisk ikke fungerer.(Med mindre man har tilgang på noen ganske spesielle tidsreleer) Men oppgaven skal fint kunne løses. Her er en skjermdump fra første test basert på koblingsskjema. (Som ikke fungerer.)

 

Spørsmålsstilleren bør sette i gang med å jobbe og teste ut. Dette ser ut til å være en relelt sett litt vanskelig (men ganske morsom) oppgave.

post-92308-0-13913100-1445086485_thumb.png

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Ja, når man ser på det så ser det jo riktig ut, men når jeg testkjørte det, så fungerte det ikke. Det er vel ellers ganske normalt, når det gjelder PLS programmer, at det som ser ut til å være "riktig", det fungerer faktisk på en annen måte enn det man hadde trodd og tenkt, når man tester ut. Derfor så er en simulator et utrolig nyttig verktøy.

 

I dette konkrete tilfellet, så kan det jo også være at jeg har gjort ett eller annet feil i konfigureringen av timerne, slik at dette er grunnen til at det ikke kjører.

 

Har ikke tid til å feilsøle akkurat nå, men eller annen som har tid, for eksempel spørsmålsstilleren kan jo gjøre det.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det viser seg at Bjonness406 faktisk har rett.

 

Programmet fungerer helt ok og det som behøves er kun noen "alminnelige delayed off timere". Det betyr også at koblingsskjemaet i boken er ok og at jeg var litt for kjapp i forbindelse med den første testingen. 

 

Det anbefales at spørsmålsstilleren installerer en Simulator på sin PC og tester ut. (eller bruker en ordentlig PLS)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Her har vi en adresse til en gratis PLS simulator. Velg ZelioSoft2, light versjon av nyeste type. Den er gratis og man kan programmere og kjøre programmene på en simulert PLS. Man kan også lage "pene utskrifter" som man kan poste her.

 

http://www.schneider-electric.com/en/product-range-download/542-zelio-soft

 

V4.6 light bør fungere bra.

 

Bare spør hvis det oppstår problemer.

 

 

Edit 1:

 

Lastet ned programmet og kjørte det under Windows 10. Ingen problemer med simulering og det fungerte helt OK. Tenkte at jeg skulle testkjøre løsningsforslag 1 fra trådstarter, men oppdaget at utgang Q7 ser ut til å bli "satt" to steder (Rung 2 og 3). Det er syntaksfeil (mot regelene for programmering) og det fungerer ikke.

 

Det foreslås at spørsmålsstilleren laster ned og installerer simulatoren og så testkjører en ny utgave av programmet. Så kan den nye utgaven av programmet postes her. Det behøver ikke å være "rett" (fungere slik som ønskes) men det bør være uten syntaksfeil (brudd på "programmeringsreglene") slik at det kan kjøres.

 

Edit 2:

 

En liten kompliserende eller morsom faktor: Synes etter å ha testet med simulator at det ser ut som om koblingsskjema i læreboken faktisk ikke fungerer.(Med mindre man har tilgang på noen ganske spesielle tidsreleer) Men oppgaven skal fint kunne løses. Her er en skjermdump fra første test basert på koblingsskjema. (Som ikke fungerer.)

 

Spørsmålsstilleren bør sette i gang med å jobbe og teste ut. Dette ser ut til å være en relelt sett litt vanskelig (men ganske morsom) oppgave.

Hei!

 

Takk så mye for den jobben du har gjort! Har ikke tilgang på pc eller PLS simulator, kun one og pappir! Jeg har veldig lite peiling på selve simuleringen, så forklar gjerne hvorfor noe er blått og noe rødt!

 

Får til programmeringen på pappir så lenge det er relativt enkle skjemaer med kontaktorer, men ikke med tidsrele, da falt jeg av! Står heller ikke forklart i boken, og står lite på nett!

Lenke til kommentar

God morgen! Beklager vis bildene kommer inn opp ned, men legger ut med mobil!

 

Har nå lest det du har skrevet, sett på den siden du nevnte, og studert svarer ditt på forrige oppgave!

 

Har nå forsøkt meg på neste oppgave. Har merket med komponentnavn slik at det er lettere å skjønne:)

post-373834-1133580_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...