Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

En barnevogn ruller uten friksjon nedover en bakke. Når den starter fra ro, får den farten 12 m/s i bunnen av bakken.

 

Hva blir farten i bunnen av bakken hvis vogna blir dyttet i gang med farten 5,0 m/s?

 

Tenkte å bruke formelen for bevegelsesmengde før= bevegelsesmengde etter, men mangler massen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

termisk fysikk. Har oppgitt E = p^2/(2m)+mw^2*x^2/2 Skal finne Z ved å integrere e^(-BE) over alle impulser og koordinater. Jeg tenker her rett og slett å bruke  summeformel fra n=0 til n= uendelig, men skal kanskje ikke gjøre det.


skal regne ut p = kT(d(lnz)/dv))Tmen V inngår ikke i Z. Behøver noe assistanse for oppgaven.


Så vidt jeg har skjønt i 3D er Z3D=(z1D)^3


Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har hatt fysikk på videregående nivå og jeg lurer egentlig bare på hvorfor noe beveger seg når vi dytter på det.

 

La oss si at jeg sparker en fotball. Den begynner å bevege på seg pga av det. Men hvorfor?

 

Jeg er klar over at når jeg sparker denne fotballen så nærmer elektronene i overflaten på skoen min seg elektronen i overflaten på fotballen. Elektronene frastøter hverandre og det blir en kompresjon som fører til en relativt ordnet bevegelse av elektroner i systemet som er ballen og det fører til at den beveger seg. Men det jeg egentlig lurer på er hvorfor skjer dette? Hvorfor frastøter ladninger med likt fortegn hverandre?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt fysikk på videregående nivå og jeg lurer egentlig bare på hvorfor noe beveger seg når vi dytter på det.

 

La oss si at jeg sparker en fotball. Den begynner å bevege på seg pga av det. Men hvorfor?

 

Jeg er klar over at når jeg sparker denne fotballen så nærmer elektronene i overflaten på skoen min seg elektronen i overflaten på fotballen. Elektronene frastøter hverandre og det blir en kompresjon som fører til en relativt ordnet bevegelse av elektroner i systemet som er ballen og det fører til at den beveger seg. Men det jeg egentlig lurer på er hvorfor skjer dette? Hvorfor frastøter ladninger med likt fortegn hverandre?

 

Det bare er sånn. 

 

Selvfølgelig kan man gå dypere inn i det og se på spørsmålet fra et kvantefelt perspektiv, men tilslutt ender du opp med et "Hvorfor er det sånn?" du ikke kan svare på. Det plager meg.

Lenke til kommentar

 

Jeg har hatt fysikk på videregående nivå og jeg lurer egentlig bare på hvorfor noe beveger seg når vi dytter på det.

 

La oss si at jeg sparker en fotball. Den begynner å bevege på seg pga av det. Men hvorfor?

 

Jeg er klar over at når jeg sparker denne fotballen så nærmer elektronene i overflaten på skoen min seg elektronen i overflaten på fotballen. Elektronene frastøter hverandre og det blir en kompresjon som fører til en relativt ordnet bevegelse av elektroner i systemet som er ballen og det fører til at den beveger seg. Men det jeg egentlig lurer på er hvorfor skjer dette? Hvorfor frastøter ladninger med likt fortegn hverandre?

 

Det bare er sånn. 

 

Selvfølgelig kan man gå dypere inn i det og se på spørsmålet fra et kvantefelt perspektiv, men tilslutt ender du opp med et "Hvorfor er det sånn?" du ikke kan svare på. Det plager meg.

 

Så det er bare sånn.. Det er egentlig ganske beroligene. På absolutt grunnnivå så skjer ting ikke pga noe men, når noe.

Det gir rom for tilsynelatene psedovitenskaplige forklaringer som at elektroner i eletriske felt beveger fordi de 'ønsker' å gjøre det pga feltet. Og dermed at fotballen ønsker å bevege seg med en viss fart og retning i henhold til naturlovene når man overfører energi til den.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har hatt fysikk på videregående nivå og jeg lurer egentlig bare på hvorfor noe beveger seg når vi dytter på det.

 

La oss si at jeg sparker en fotball. Den begynner å bevege på seg pga av det. Men hvorfor?

 

Jeg er klar over at når jeg sparker denne fotballen så nærmer elektronene i overflaten på skoen min seg elektronen i overflaten på fotballen. Elektronene frastøter hverandre og det blir en kompresjon som fører til en relativt ordnet bevegelse av elektroner i systemet som er ballen og det fører til at den beveger seg. Men det jeg egentlig lurer på er hvorfor skjer dette? Hvorfor frastøter ladninger med likt fortegn hverandre?

 

Det bare er sånn. 

 

Selvfølgelig kan man gå dypere inn i det og se på spørsmålet fra et kvantefelt perspektiv, men tilslutt ender du opp med et "Hvorfor er det sånn?" du ikke kan svare på. Det plager meg.

 

Så det er bare sånn.. Det er egentlig ganske beroligene. På absolutt grunnnivå så skjer ting ikke pga noe men, når noe.

Det gir rom for tilsynelatene psedovitenskaplige forklaringer som at elektroner i eletriske felt beveger fordi de 'ønsker' å gjøre det pga feltet. Og dermed at fotballen ønsker å bevege seg med en viss fart og retning i henhold til naturlovene når man overfører energi til den.

 

 

Hvis vi er 100% ærlig så kan det henne at det er en grunn, men vi forstår det bare ikke. 

 

Som jeg sa ting kan forklares dypere, men på et tidspunkt kommer kommer vi ikke videre. Iallefall ikke enda.

Lenke til kommentar

Hei. Trenger hjelp til denne oppgaven:

 

To fotballspillere står i ro 64 m fra hverandre. De begynner å løpe rett mot hverandre samtidig. 
Den ene har akselerasjonen 0,38 m/s2
og den andre har akselerasjonen 0,72 m/s2
Hvor langt har hver av spillerne løpt idet de kolliderer og hvor stor fart har de?
 
 
Noen som har tid og mulighet til å vise hvordan man regner ut denne ved hjelp av formler?
Jeg har irritert hjernen min litt for lenge med akkurat denne oppgaven selv om den sikkert er relativt basic for mange av dere:P

Endret av dankvam
Lenke til kommentar

sjekk side 212

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1062631&page=212

Hei. Trenger hjelp til denne oppgaven:

 

To fotballspillere står i ro 64 m fra hverandre. De begynner å løpe rett mot hverandre samtidig. 
Den ene har akselerasjonen 0,38 m/s2
og den andre har akselerasjonen 0,72 m/s2
. Hvor langt har hver av spillerne løpt idet de kolliderer og hvor stor fart har de?
 
 
Noen som har tid og mulighet til å vise hvordan man regner ut denne ved hjelp av formler?
Jeg har irritert hjernen min litt for lenge med akkurat denne oppgaven selv om den sikkert er relativt basic for mange av dere:P

 

Lenke til kommentar

 

sjekk side 212

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1062631&page=212

Hei. Trenger hjelp til denne oppgaven:

 

To fotballspillere står i ro 64 m fra hverandre. De begynner å løpe rett mot hverandre samtidig. 
Den ene har akselerasjonen 0,38 m/s2
og den andre har akselerasjonen 0,72 m/s2
. Hvor langt har hver av spillerne løpt idet de kolliderer og hvor stor fart har de?
 
 
Noen som har tid og mulighet til å vise hvordan man regner ut denne ved hjelp av formler?
Jeg har irritert hjernen min litt for lenge med akkurat denne oppgaven selv om den sikkert er relativt basic for mange av dere:P

 

Jeg så denne men skjønner ikke noe av det. Sitter her og er relativt ny på fysikk og lurer på hvordan jeg skal klare å løse denne oppgaven ved hjelp av formler for fart/akselerasjon.etc..

Lenke til kommentar

Jeg så denne men skjønner ikke noe av det. Sitter her og er relativt ny på fysikk og lurer på hvordan jeg skal klare å løse denne oppgaven ved hjelp av formler for fart/akselerasjon.etc..

 

Se for deg at de står på en linje, en tallinje som her går fra 0 til 64. Den ene står da ved 0, den andre står ved 64. Så begynner de å løpe mot hverandre med den oppgitte akselerasjonen, inntil de kolliderer. Da er de nødvendigvis i samme punkt, dvs. like langt fra 0.

 

Formelen for konstant akselerasjon er ...? Og hvordan sørger du for at uttrykkene gir deg bevegelser i motsatt retning av hverandre?

Lenke til kommentar
 
Har en oppgave her som jeg ikke kommer meg noen særlig videre med.
 
 
Vi ser fremdeles på et skråplan med samme geometri som i Oppgave 2, men nå antar vi at
friksjonen mot underlaget så stor at kulen ruller uten å gli. Kulen er massiv, har masse m = 1 kg, og radius r = 0,1 m. Kulen blir sluppet fra punktet A (v0 = 0,ω0 = 0). 

 

b) Finn kulens vinkelhastighet (w) i posisjonene B og C. 

 

Fra tideligere har jeg at farten i punktet B = 9.9m/s, og i punktet C= 8.85m/s.

Tiden fra A til B = 1.43s og fra A til C = 1.84s

 

Slik jeg tenkte var at jeg kunne finne akselerasjonen kulen har nedover ved hjelp av torque=I*alpha, for så igjen finne farten og sette det inn i formelen v=wr (w=angular velocity). Men det stemmer ikke, da farten jeg får er basert på tidene jeg allerede har funnet, som igjen er fra en annen oppgave hvor vi skulle se bort ifra friksjon. Det blir derfor feil å anta at de bruker like lang tid ned. 

 

Noen tips til et sliten hode? :)

 

Svarens ska forøvrig være ωB = 83,7 rad/s, ωC = 74,8 rad/s

 
http://cmJRazRO.jpeg
Endret av demarco
Lenke til kommentar

 

Jeg har hatt fysikk på videregående nivå og jeg lurer egentlig bare på hvorfor noe beveger seg når vi dytter på det.

 

La oss si at jeg sparker en fotball. Den begynner å bevege på seg pga av det. Men hvorfor?

 

Jeg er klar over at når jeg sparker denne fotballen så nærmer elektronene i overflaten på skoen min seg elektronen i overflaten på fotballen. Elektronene frastøter hverandre og det blir en kompresjon som fører til en relativt ordnet bevegelse av elektroner i systemet som er ballen og det fører til at den beveger seg. Men det jeg egentlig lurer på er hvorfor skjer dette? Hvorfor frastøter ladninger med likt fortegn hverandre?

 

Det bare er sånn. 

 

Selvfølgelig kan man gå dypere inn i det og se på spørsmålet fra et kvantefelt perspektiv, men tilslutt ender du opp med et "Hvorfor er det sånn?" du ikke kan svare på. Det plager meg.

 

 

Denne kan ikke postes nok ganger :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Denne kan ikke postes nok ganger :)

 

Så hvis man fortsetter å spørre 'hvorfor' så vil man til slutt ende opp med noe som ingen vet å svare på eller noe som ikke har noe svar på noen som helst måte annet enn 'sånn er det bare'.

Endret av Raterd
Lenke til kommentar

Trenger hjelp med en oppgave jeg har løst. 

 

"Et tog med masse 250 tonn og fart 120 km/h får varsel om at det er rødt stoppesignal 1,50 km lenger framme. Hvor stor må bremsekraften være for å stoppe toget på denne strekningen?"

(Ergo 1, Fysikk)

Dette løste jeg ved å finne arbeidet summen av kreftene utfører.  W∑F =∆EK

 

Så setter jeg inn denne kinetiske energien som toget mister, og strekningen det bruker i W=∑F*S, og finner ∑F. 

 

Svaret jeg fikk stemmer med fasiten. Men .. 

 

Er ∑F bremsekraften? Kommer det ann på om man tar med friksjon og luftmotstand? Hvis jeg ikke tar dem med, så er jo bremsekraften den eneste kraften som virker på toget sant? 

Bør jeg heller ha løst dette ved å finne akselerasjonen for så brukt Newtons andre lov?

Endret av 28teeth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...