Gå til innhold

Mini-kasetter, hvordan flytte til CD plate


Anbefalte innlegg

Jeg fant en haug med gamle kasetter fra et videokamera jeg hadde for 10-15 år siden og ble vanvittig spent på hva som er på de.

Naturligvis har jeg ikke dette kameraet lenger og aner ikke hvordan jeg skal få spilt de av.

 

dv premium, dvm60, Mini DV står det på kasettene....De er identiske med de gode gamle kasettene vi brukte for 20år siden, bare i mini-størrelse.

 

Er det noen som vet hva for en avspiller jeg må kjøpe meg, eller om dette er noe foto/video-sjapper kan gjøre for meg?

Jeg ønsker å få dette over på cd-plater og sende som en hyggelig overaskelse til de gamle vennene mine, som befinner seg i filmene..

 

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet hva for en avspiller jeg må kjøpe meg, eller om dette er noe foto/video-sjapper kan gjøre for meg?

Jeg ønsker å få dette over på cd-plater og sende som en hyggelig overaskelse til de gamle vennene mine, som befinner seg i filmene..

 

Du finner ofte dette på finn.no for 500-1000 kr......også annonser for steder som kan utføre jobben. Hvis du har tid selv - behøver det ikke å bli så dyrt. Da kan du plukke ut det som er severdig og poste på you-tube.....cd-plater er så åttitallet... ;)

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Men, det er såpass mye spilletid her, kanskje 6 timer. Tenkte det var greit å ha noe håndfast, men såklart vil jeg ha det digitalt.

Har ikke veldig lyst til å sende disse kasettene inn til et "firma" nei, vil gjøre det selv :)

 

Vet noen hva en slik spiller heter da? og om de finnes i moderne utgave med usb?

 

Jeg trenger vel også et dataprogram som kan spille av kasettene for meg og lagre de på pc`n til å begynne med. Tips?

Lenke til kommentar

Tror det enkleste er og kjøpe et gammelt kamera og så overføre via firewire, men det kan hende dette vil bli litt knotete med nyere maskiner som har Windows7.

 

Det finnes også div. andre former for overføring, men vet at flere løsninger kan gi hodebry med og fungere og man trenger endel datakunnskap for og forstå dette.

 

Et kjapp søk på finn.no ga flere løsninger, men vær sikker på at du finner rette løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det enkleste er og kjøpe et gammelt kamera og så overføre via firewire, men det kan hende dette vil bli litt knotete med nyere maskiner som har Windows7.

 

Det finnes også div. andre former for overføring, men vet at flere løsninger kan gi hodebry med og fungere og man trenger endel datakunnskap for og forstå dette.

 

Et kjapp søk på finn.no ga flere løsninger, men vær sikker på at du finner rette løsning.

Ahh ja dette var gennialt, her ser det ut til at jeg kan få gjort jobben selv for en billig penge, ved å kjøpe et billig kamera :)

Skal også vurdere å sende de inn, da eventuelt legge ved en ekstern HD jeg har liggende, og la de sette det inn der.

 

Takk for hjelpen folkens og ha en fantastisk dag :)

Lenke til kommentar

For mine MiniDV kasetter kopierte jeg dem til PC med et program som heter WinDV, http://windv.mourek.cz

 

Jeg tror fremdeles det ikke er noen som overgår dette. Nå var mitt kriterie minimalt kvalitetstap.

Man kan enten ta opp i en lang fil eller dele opp i sekvenser.

 

Hver kasett tok uten komprimering rett under 20GB, ingen problem om man har harddisk, men skal man bruke CD blir dette fort en god del CD-er (med mindre man encoder filmen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...