Gå til innhold

creatine- bivirkninger ?


Anbefalte innlegg

hei. jeg har nå gått på creatine i ca en halv måned.

men helt siden jeg begynte har jeg følt meg litt "disorientert"

ser halvtåkete av og til og lett hodepine.

 

jeg spiser også mindre. noe som er veldig kritisk for min del i og med att jeg burde helst spise mere.

 

kan dette ha noe med creatinen å gjøre eller er det bare noe jeg har fått for meg ?

 

viss jeg slutter med creatine i ett par dager må jeg tilbake til "startfasen" igjenn da ?

 

 

takker for serriøse svar :)

mvh: Stian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg spiser også mindre. noe som er veldig kritisk for min del i og med att jeg burde helst spise mere.

 

7625770[/snapback]

 

Du sier sjøl at du spiser lite, og at det er kritisk... Prøv å spis meir og evt. drikk meir som DNA sier, tror det er der det ligger :)

Lenke til kommentar

Jepp, det kan være at du ikke drikker nok vann. Ha som mål å drikke 2-3 liter hver dag. Eller, istede så kan du bare gjøre sånn som jeg gjør, jeg drikker magen full av vann straks jeg har tatt kreatin. Drikker til jeg ikke orker mere, så pisser jeg ut det overflødige litt senere, heh. Så drikker jeg jevnlig etter som jeg husker det. Viktig med mye vann når man tar kreatin.

Lenke til kommentar

Husk du får mye, mye mer ut av treninga ved å drikke nok vann og spise skikkelig mat. Hvis du går på kreatin når du både drikker og spiser for lite tyder det på dårlig treningskunnskap, og jeg vil trekke den konklusjonen du ikke trenger kreatin.

 

Slutt med det og få kostholdet i orden før du begynner med slik ;)

Lenke til kommentar
Husk du får mye, mye mer ut av treninga ved å drikke nok vann og spise skikkelig mat. Hvis du går på kreatin når du både drikker og spiser for lite tyder det på dårlig treningskunnskap, og jeg vil trekke den konklusjonen du ikke trenger kreatin.

 

Slutt med det og få kostholdet i orden før du begynner med slik ;)

7627766[/snapback]

Alle burde da kunne ta kreatin. Isteden for å slutte nå og få kostholdet i orden så kan han jo ordne kostholdet og vannmengden og fortsette med kreatinen.

Lenke til kommentar

mye bra og innholdsrikt svar her :)

maten har alltid vert en svakhet hos meg.

har aldri kunne nyte mat osv sov. så sliter litt med den :p

men drakk en gooood mengde vann på trening nå og har drukket mere.

og fått i meg ett par gode ordtlige måltid.

og ser ut som å funke.

 

MEN. min mor gikk amokk her med att hu hadde lest att for mye vann kunne føre til "vannforgiftning". noen som har noe peiling på dette ?...

 

burde jeg slutte med creatinen. få bra kosthold osv. SÅ begynde med creatinen igjenn.

 

eller skal jeg bare fortsette med creatinen mens jeg spiser GODT og forbedrer kostholdet ?

 

om jeg slutter med creatinen i ett par dager eller en uke.

må jeg begynde på "startfasen" igjenn da ?

 

mvh Stian :)

Lenke til kommentar
Alle burde da kunne ta kreatin. Isteden for å slutte nå og få kostholdet i orden så kan han jo ordne kostholdet og vannmengden og fortsette med kreatinen.

7627776[/snapback]

 

Problemet er generelt sett er det mye mer å hente på kosthold enn kreatin og andre "vidunderkurer". For folk som er lite trente eller har lite grunnlag har kreatin en tendens å være mer placebial effekt enn kraft fra stoffet. Spiser en godt med kjøtt, har tyttebær mv. til kostholdet får en i seg helt greie doser med kreatin uansett.

 

Jeg vil uansett anbefale alle å avvente med kreatin til følgende momenter er inne: Kosthold, treninsteknikk og treningserfaring.

 

For de som kreatin faktisk fungerer på, enten om det er fysisk eller placebo vil kreatin kunne hjelpe deg til å sprenge grenser. Som alt annet kan en fort bli ressisiv mot effekten av kreatin, og når ungdom kaster i seg dette uten å faktisk vite hva det gjør, om det faktisk fungerer og mange bruker for mye ødelegger mange en gylden sjanse til å faktisk få bruk av det.

 

Når det kommer til vann er for mye vann skadelig, og i værste fall dødelig. Jeg ligger på en 6 liter vann dagen, og er 178cm høy. Alle bør ligge rundt 5 liter vann dagen. Bør dog ikke gå stort over 10 liter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Ser at det anbefales veldig store vannmengder i enkelte poster. For mye vann kan føre til at du "skyller ut" nyrene dine og får for lave nivåer av salter og elektrolytter etc i kroppen. Derfor er det viktig å drikke nok vann, men gjerne litt om gangen i stedet for å hive nedpå litervis med en gang, 3 liter i løpet av en dag skal være uproblematisk om man ikke tar for mye av det på en gang, det hjelper f.eks å ta med seg en vannflaske rundt omkring slik at vann alltid er tilgjengelig :)

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Problemet er generelt sett er det mye mer å hente på kosthold enn kreatin og andre "vidunderkurer". For folk som er lite trente eller har lite grunnlag har kreatin en tendens å være mer placebial effekt enn kraft fra stoffet. Spiser en godt med kjøtt, har tyttebær mv. til kostholdet får en i seg helt greie doser med kreatin uansett.

 

7628030[/snapback]

 

Ca 1-2g kreatin pr. kg med kjøtt/fisk du spiser.

 

 

Store mengder vann på en gang er skadelig som Smårips eier sier, 3 liter går bra, men er ikkje noe fasitsvar på mengden en må/bør drikke. Vekt, fysisk aktivitet, svette, temperatur (varmt vær=meir svetting), har og betydning for kor masse vann du har i kroppen. En person som går på kreatin vil få en vektøkning pga. vannet binder seg meir - altså må han drikke meir vann enn en person som ikkje går på dette.

Så konkluderer med det samme som Smårips eier; drikk "nok" vann, men fordel det utover heile dagen og husk at du får i deg en del vann gjennom mat og. :thumbup:

Lenke til kommentar
Spis litt druesukker til frokost (hiv litt oppi teen, frokostblandingen etc.) i en periode - lad ned deretter og slutt etter 2 uker; Et godt gammelt kjerringråd som du også kan bruke for å få unga dine til å spise mer når den tid kommer (om de skulle få problemer med matlysten en periode).

7628649[/snapback]

 

 

hmmm får teste :p takk for tipset ;)

Lenke til kommentar

Når du ikke er vandt med å spise blir magesekken "mindre", mao den trekker seg sammen, og dette kan resultere i du er mindre sulten og ikke klarer å spise så mye. Etterhvert vil det bli bedre, og du vil få i deg mer mat.

 

En god ting er å spise flere ganger dagen. Spis en 8-10 måltider. Ikke så superstore, men øk over tid.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...