Gå til innhold

Forsvarets opptak og seleksjon (FOS) - Informasjon & spørsmål


Natrich

Anbefalte innlegg

 

På sommeropptaket så er de som har søkt BKMA sammen med alle andre søkere til Sjøforsvarets skoler. Altså havner du på lag med både søkere til Sjøkrigsskolen, BKMA og UBHH. Da jeg var på opptak forstod jeg det sånn at de som hadde søkt BKMA allrede hadde en stilling (feks. matros) og med det var garantert plass så fremt de kom seg gjennom feltuken. Og at man ikke kan søke BKMA uten å ha fast stilling, fordi avdelingen må anbefale deg og ønske å ansette deg når du er ferdig. Om det er sånn enda, eller om jeg misforstod, er jeg ikke sikker på. Mulig det også går an å søke seg inn hvis man har gått fagskole og er styrmann feks. Mitt raske googlesøk ga ledet meg ikke til de sidene jeg trodde den informasjonen stod på..

 

 

Det er korrekt at de som søker BKMA allerede er tiltenkt en stilling. I mitt tilfelle handler det om å gå tilbake til Forsvaret etter utdanning, og da måtte de eventuelt sendt meg via BKMA og dermed FOS. Så det jeg i utgangspunktet lurer på er hvorvidt de som er på FOS, og som skal videre på BKMA, får litt slakkere tøyler enn de som er helt nye i Forsvaret og som søker befalsskole i førstegangstjenesten.

 

Jeg var på sommer-FOS i 2013 og min erfaring med dette er at de som søker GBK-utdanning ikke får noe slakkere tøyler i form av at de var på lag med søkere til både operative (2-årige med plikttjeneste) og UB-linjer (1-årige), og dermed må igjennom akkurat det samme på FOS som de. Derimot er det ikke like mange som søker GBK som UB og operativ, og derfor tror jeg det er enklere å komme inn. Du slipper også "rekrutten" etter FOS og begynner derfor senere enn de som må gjennom denne.

 

Dette var dog det som gjaldt for Luftforsvaret, jeg er ikke sikker på om dette også gjelder Sjøforsvaret, men hadde blitt overrasket om det er så forskjellig-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

På sommeropptaket så er de som har søkt BKMA sammen med alle andre søkere til Sjøforsvarets skoler. Altså havner du på lag med både søkere til Sjøkrigsskolen, BKMA og UBHH. Da jeg var på opptak forstod jeg det sånn at de som hadde søkt BKMA allrede hadde en stilling (feks. matros) og med det var garantert plass så fremt de kom seg gjennom feltuken. Og at man ikke kan søke BKMA uten å ha fast stilling, fordi avdelingen må anbefale deg og ønske å ansette deg når du er ferdig. Om det er sånn enda, eller om jeg misforstod, er jeg ikke sikker på. Mulig det også går an å søke seg inn hvis man har gått fagskole og er styrmann feks. Mitt raske googlesøk ga ledet meg ikke til de sidene jeg trodde den informasjonen stod på..

 

 

Det er korrekt at de som søker BKMA allerede er tiltenkt en stilling. I mitt tilfelle handler det om å gå tilbake til Forsvaret etter utdanning, og da måtte de eventuelt sendt meg via BKMA og dermed FOS. Så det jeg i utgangspunktet lurer på er hvorvidt de som er på FOS, og som skal videre på BKMA, får litt slakkere tøyler enn de som er helt nye i Forsvaret og som søker befalsskole i førstegangstjenesten.

 

Jeg var på sommer-FOS i 2013 og min erfaring med dette er at de som søker GBK-utdanning ikke får noe slakkere tøyler i form av at de var på lag med søkere til både operative (2-årige med plikttjeneste) og UB-linjer (1-årige), og dermed må igjennom akkurat det samme på FOS som de. Derimot er det ikke like mange som søker GBK som UB og operativ, og derfor tror jeg det er enklere å komme inn. Du slipper også "rekrutten" etter FOS og begynner derfor senere enn de som må gjennom denne.

 

Dette var dog det som gjaldt for Luftforsvaret, jeg er ikke sikker på om dette også gjelder Sjøforsvaret, men hadde blitt overrasket om det er så forskjellig-

 

Ok! Takk for god info. Kunne du samtidig svart meg på en ting til: Jeg ser FOS varer i 2-3 uker. Hva i all verden er det som skjer før, og eventuelt etter, seleksjonsøvelsen som tar så lang tid, og hva gjør man på mens man venter?

Lenke til kommentar

 

 

Ok! Takk for god info. Kunne du samtidig svart meg på en ting til: Jeg ser FOS varer i 2-3 uker. Hva i all verden er det som skjer før, og eventuelt etter, seleksjonsøvelsen som tar så lang tid, og hva gjør man på mens man venter?

 

 

Fase 1 (Uke 1) - Lege og tannlegesjekk, intervju, fysiske tester, sluttet orden, diverse feltleksjoner

Fase 2 (Uke 2) - Seleksjonsøvelse på Evjemoen

Fase 3 (Uke 3) - Retest, nye intervju, venting.

Endret av forsvaret2011
Lenke til kommentar

Ok! Takk for god info. Kunne du samtidig svart meg på en ting til: Jeg ser FOS varer i 2-3 uker. Hva i all verden er det som skjer før, og eventuelt etter, seleksjonsøvelsen som tar så lang tid, og hva gjør man på mens man venter?

 

 

 

 

Fase 1 (Uke 1) - Lege og tannlegesjekk, intervju, fysiske tester, sluttet orden, diverse feltleksjoner

Fase 2 (Uke 2) - Seleksjonsøvelse på Evjemoen

Fase 3 (Uke 3) - Retest, nye intervju, venting.

^^^ This ^^^

Et godt tips er å alltid ha skriveblokk tilgjengelig, følg godt med på leksjonene som blir gitt (SPESIELT ORIENTERING!) og ha humøret oppe og vær sosial med alle som er der. Det er mye venting, spesielt før seleksjonsøvelsen begynner, og da er det bare å ha med seg telefon, bli mer kjent med de i din pulje. Etter hvert møter du også de du skal være på lag med på seleksjonsøvelsen, og da er det viktig at man ikke ser på hverandre som konkurrenter, da blir det fort dårlig stemning. Etter seleksjonsøvelsen blir du retestet om du ikke passerte de fysiske kravene og ikke ble sendt hjem før seleksjonen, også blir du holdt på pinebenken og må vente for å finne ut om du har fått skoleplass eller ikke :)

Lenke til kommentar

 

Ok! Takk for god info. Kunne du samtidig svart meg på en ting til: Jeg ser FOS varer i 2-3 uker. Hva i all verden er det som skjer før, og eventuelt etter, seleksjonsøvelsen som tar så lang tid, og hva gjør man på mens man venter?

 

 

 

 

Fase 1 (Uke 1) - Lege og tannlegesjekk, intervju, fysiske tester, sluttet orden, diverse feltleksjoner

Fase 2 (Uke 2) - Seleksjonsøvelse på Evjemoen

Fase 3 (Uke 3) - Retest, nye intervju, venting.

^^^ This ^^^

Et godt tips er å alltid ha skriveblokk tilgjengelig, følg godt med på leksjonene som blir gitt (SPESIELT ORIENTERING!) og ha humøret oppe og vær sosial med alle som er der. Det er mye venting, spesielt før seleksjonsøvelsen begynner, og da er det bare å ha med seg telefon, bli mer kjent med de i din pulje. Etter hvert møter du også de du skal være på lag med på seleksjonsøvelsen, og da er det viktig at man ikke ser på hverandre som konkurrenter, da blir det fort dårlig stemning. Etter seleksjonsøvelsen blir du retestet om du ikke passerte de fysiske kravene og ikke ble sendt hjem før seleksjonen, også blir du holdt på pinebenken og må vente for å finne ut om du har fått skoleplass eller ikke :)

 

Takk, begge to, for svar! :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Stilig! smile.png

 

Klarer 40 push-ups nå der de siste er med noe dårlig teknikk så burde klare 45 ordentlige innen 24 dager!

 

Forresten, jeg vil bare bekrefte at 8. juli er absolutt siste dagen på FOS?

Kan ikke bekrefte eller avkrefte det, men vær forsiktig med å avtale noe ferie i ukene etter FOS. Avhengig av hvilken avdeling man går inn i kan man da starte befalsskoleåret etter alt fra en uke til en måned etter FOS er ferdig

 

Hvordan er dette nå som skolen befinner seg på Rena og ikke i avdelingene? Jeg drar på FOS to uker etter siste eksamen, og hadde håpet på litt ferie i sommer :wee: Er det mulig, eller vil rekrutten/aspirantperioden starte med en gang etter opptak?

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har noen spørsmål ang FOS2014

 

Jeg skal søke Hærens operative befalsskole.

 

Tror dere jeg kommer inn med 3,7 i snitt ? Når får man vite om man kommer inn?

 

Jeg trenger noen trenings tips til hang-ups. I dag klarer jeg kun 1... Minstekravet er 4.

 

Har dere andre tips til å forberede seg til FOS? Hva består feltuken av? Tung sekk?

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har noen spørsmål ang FOS2014

 

Jeg skal søke Hærens operative befalsskole.

 

Tror dere jeg kommer inn med 3,7 i snitt ? Når får man vite om man kommer inn?

 

Jeg trenger noen trenings tips til hang-ups. I dag klarer jeg kun 1... Minstekravet er 4.

 

Har dere andre tips til å forberede seg til FOS? Hva består feltuken av? Tung sekk?

 

 

Det er på ingen måte for sent for at man kan ta seg inn igjen på meget kort tid, men du må virkelig vurdere prioriteringene dine og bli enig med deg selv om at du virkelig ønsker dette av hele ditt hjerte. At du har vært såpass lite motivert til å forbedre det fysiske før nå gjør at det i det minste lyser store røde varsellamper hos meg om at du ikke har vært eller er helt sikker på valget ditt.

Veldig godt trente personer kan lett ryke ut så lenge de ikke er motiverte nok, og ikke fullt så trente personer kan klare det så lenge de ønsker å gi alt de har for alt de er. Nettopp derfor er dette så viktig at du må kaste fra deg all tvil og gå inn fullt ut for å trene hver dag og bli best. Å såvidt komme over kravet burde på ingen måte være noe du er fornøyd nok med.

Kjøp en hangups stang du kan ha i døråpningen på rommet. Ta en hang-ups hver eneste gang du går under den. Ta to hver gang når du begynner å klare det, osv

3,7 i snitt skal gå bra, i hvert fall om du presterer bra på alt annet. Men om det står mellom to som er like gode på alt vil karakterer mm. spille inn om hvem som fortjener plassen.

 

Tung sekk, lite mat, lite søvn, vanskelige oppgaver og mye personlig utvikling.

Lenke til kommentar

Kjøp en sånn: http://www.x-life.no/products/abilica-doorgym :thumbup:

 

Tok meg fra en pull-up med dårlig teknikk til 12 gode på under to måneder. Gjør som Dudeliduu sa, heng den opp på soverommet og ta så mange du klarer hver gang du går under den. Garanterer at du klarer 15-16 innen FOS om du virkelig vil. I Juni er det nok motivasjonen og innsatsen du la ned nå som teller.

 

https://www.youtube.com/watch?v=mRznU6pzez0 Gode råd om hvordan ta dine åtte første reps (Funker som bare det!!) :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei

 

Jeg har noen spørsmål ang FOS2014

 

Jeg skal søke Hærens operative befalsskole.

 

Tror dere jeg kommer inn med 3,7 i snitt ? Når får man vite om man kommer inn?

 

Jeg trenger noen trenings tips til hang-ups. I dag klarer jeg kun 1... Minstekravet er 4.

 

Har dere andre tips til å forberede seg til FOS? Hva består feltuken av? Tung sekk?

 

 

Hei

 

Jeg har søkt HBS, og er aktiv på treningsfronten. Noen tips for å klare hangups er nevnt ovenfor, slet selv med hangups i førstegangstjensten for 1år siden men klare nu 20-25hangups.

 

Om du har litt kroppsvekt så anbefale jeg å starte å jogge å få av noen ekstra kilo som gjør deg tynger. Kjøp deg en hangups stang fra feks Xlife.no og ta hangups så ofte du kan. Eventuelt om du har tilgang til et Gym så er Nedtrekk en øvelse som kjøre samme muskelgruppe. Anbefale også "Negative Hangups". Dette gjør du ved å stå på en benk/stol og hopper opp som at du skulle ha tatt en Hangup og holder alt du har igjen.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann.

 

Har et spørsmål ang svømmingen på FOS.

 

Må søvmmingen gjennomføres med bestemt teknikk? eks bryst. Eller kan man velge selv? Regner med siden det ikke står noe om dette, så er kravet bare å gjennomføre?

Stemmer at kravet er å faktisk kunne svømme 200 meter, med annet det bruker druknings teknikk (Sprelle seg frem) så skal det nok gå veldig fint :)

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Heisann.

 

Har et spørsmål ang svømmingen på FOS.

 

Må søvmmingen gjennomføres med bestemt teknikk? eks bryst. Eller kan man velge selv? Regner med siden det ikke står noe om dette, så er kravet bare å gjennomføre?

Man svømmer som regel mange sammen, og det er viktig at man ikke etterlater noen, derfor vil eneste to teknikkene som er aktuelle her være enten bryst eller rygg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...