Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Urovekkende at det er populært å være gravid


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Nå om dagen blir flere og flere unge jenter i slutten av tenårene gravide,mange av dem er for all del flinke mødre men kanskje lite gjennomtenkt.Mange vet ikke hva det vil si å få barn,det medfører et stort ansvar,man blir bindt og får ikke utfoldet seg i de årene man er i sin beste alder.

Jeg har hørt mange jenter si:"Min besteveninne er gravid,jeg misunner henne,jeg vil bli gravid jeg og".Altså det å få barn er ikke som å kjøpe seg en ny mobil eller en ny pc!Det er et stort ansvar som man forplikter seg til.Vi har mange eksempler på unge som har fått barn og holder på å slite seg ut,fordi de ikke hadde regnet med alt det et lite barn trenger av pleie.Det er jo tross alt barnet og barnet oppvekst man må tenke på!

Sannheten er den at forskningen viser at den beste alderen å få barn i er når man har fylt 40 og da helst ikke få mer enn to barn.Når man har fylt 40 så har man mest sannsynlig festet fra seg,levd livet og fått en utdannelse,en jobb og stabil nok økonomi til å forsørge et barn.Det å føde barn belaster kroppen,og hvis man går igjennom mer enn to fødsler så setter det sine spor både på og i kroppen for resten av livet.Det skal mye trening til for å komme seg i form etter to fødsler og når man da har to barn å passe på i tillegg så blir det vanskelig.

Dette burde være til ettertanke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

40 år ja.

 

Den forskningen tar ikke mye hensyn til helsemessige farer ved å vente for lenge med å få barn. Mye større risiko for at barnet får misdannelser av forskjellige slag.

 

For ikke å nevne at sjangsene for å klare å bli gravid minker drastisk når man nærmer seg 40.

 

Helt enig i at 16+ åringer ikke helt vet hva de snakker om, men er man i et stabilt forhold, har orden på saker og ting i livet så kan faktisk et barn være det man ønsker i livet. Og er man 20+ så ser eg virkelig ingen grunn for at det er noe galt i å få barn.

Lenke til kommentar

Hvis "alle" hadde fulgt disse rådene dine, så hadde vi vært utdødd for lengst. For det første- når man runder førti, har fertiliteten sunket betraktelig, særlig hos kvinner. Derfor vil flere enn nødvendig finne ut at man ikke kan få barn.

 

Dessuten- to barn er for lite til at befolkningen vokser. Skal man ha en svak økning, må man få tre barn.

 

Til slutt- hvorfor skal kroppen bli den samme som før man har født? Hva er poenget med det? Kroppen forandrer seg hele livet. Det å sette et "tidspunkt" for når man har idealkroppen, og streve etter å opprettholde det, vil jeg ikke akkurat påstå er en naturlig tanke.

 

Hvor har du disse "sannhetene" fra? KK og Henne?

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
40 år ja.

 

Den forskningen tar ikke mye hensyn til helsemessige farer ved å vente for lenge med å få barn. Mye større risiko for at barnet får misdannelser av forskjellige slag.

 

For ikke å nevne at sjangsene for å klare å bli gravid minker drastisk når man nærmer seg 40.

 

Helt enig i at 16+ åringer ikke helt vet hva de snakker om, men er man i et stabilt forhold, har orden på saker og ting i livet så kan faktisk et barn være det man ønsker i livet. Og er man 20+ så ser eg virkelig ingen grunn for at det er noe galt i å få barn.

 

Ehh her var det noen feil som må rettes på:For det første er det du sier om at det er større risiko for at barnet får misdannelser etter man er fylt 40,ren og skjær sprøyt!Hvor har du fått det fra?Det er like stor risiko for en kvinne på 20 år å få barn med misdannelser som en kvinne på 40,alder har ingenting med dette å gjøre.

 

For det andre er sjansene (ikke "sjangsene" )for å bli gravid når man er 40 ikke mindre enn om man er f.eks 20 år,dette har noe med hvordan man behandler sin egen kropp og lever livet.En kvinne på 40 år som trener regelmessig og har et sunt og stabilt kosthold har dessuten mye større sjanse for å bli gravid enn en kvinne på 20 år som ikke påpasselig med sin egen helse.

Her kan du se hvordan aldersforskjellen kan måles opp mot hverandre.

Lenke til kommentar

Eg antar at trådstartar sjølv er i byrjinga av 20-åra, og ser alle veninnene rundt seg som byrjar å bli gravide. Eg er sjølv 20, og har kjensla av at rundt halvparten av jentene i den gamle Helse og Sosial-klassen min er gravide eller har fått unge. Personleg synes eg dette er hårreisande tidlig sidan eg studerer, og ikkje har tenkt meg div ungar før om minst ti år. Likevel fekk mamma storebroren min i "i mine auger" ung alder, og meg fekk ho vel rundt fylte 20. Og oss har det jo gått strålande med! =D

 

Men kva skjer med at folk bruker "gjeste-funksjonen" for slike trivielle og lite private debattar? Skaff dykk konto! ;)

Endret av aspic
Lenke til kommentar

slenger bare ut et sitat jeg fant på nettet ang. alder.

 

"Men det er riktig, at risikoen for komplikasjoner og genetiske sykdommer stiger gradvis fra 35-årsalderen. "

 

Er vel en grunn til at det tilbys fostervannsprøve etter 38 år. Personlig syns jeg det er forkastlig med unge som ikke ser ansvaret i å få et barn, og som har dårlige rammer. Men man klarer seg alltid, gjør man ikke ;)

 

Link

Lenke til kommentar
40 år ja.

 

Den forskningen tar ikke mye hensyn til helsemessige farer ved å vente for lenge med å få barn. Mye større risiko for at barnet får misdannelser av forskjellige slag.

 

For ikke å nevne at sjangsene for å klare å bli gravid minker drastisk når man nærmer seg 40.

 

Helt enig i at 16+ åringer ikke helt vet hva de snakker om, men er man i et stabilt forhold, har orden på saker og ting i livet så kan faktisk et barn være det man ønsker i livet. Og er man 20+ så ser eg virkelig ingen grunn for at det er noe galt i å få barn.

 

Ehh her var det noen feil som må rettes på:For det første er det du sier om at det er større risiko for at barnet får misdannelser etter man er fylt 40,ren og skjær sprøyt!Hvor har du fått det fra?Det er like stor risiko for en kvinne på 20 år å få barn med misdannelser som en kvinne på 40,alder har ingenting med dette å gjøre.

 

For det andre er sjansene (ikke "sjangsene" )for å bli gravid når man er 40 ikke mindre enn om man er f.eks 20 år,dette har noe med hvordan man behandler sin egen kropp og lever livet.En kvinne på 40 år som trener regelmessig og har et sunt og stabilt kosthold har dessuten mye større sjanse for å bli gravid enn en kvinne på 20 år som ikke påpasselig med sin egen helse.

Her kan du se hvordan aldersforskjellen kan måles opp mot hverandre.

 

 

Regner med denne gjesten er den samme som trådstarter. Du viser iallfall at du har akkurat like lite peiling.

Lenke til kommentar

Trådstarter kommer her med sprøyt med all respekt å melde.

 

Sammenligner med gjennomsnittet med dagens 20åringer og 40åringer vil man se at det fertitibiliten er mye lavere blant dagens 40åringer. Man er faktisk mest fruktbar mellom 18-25år, sjansen for å barn med misdannelser eller ingen unger i det hele tatt er meget stor ved alder av 40. I tillegg er faren mor mor også ganske stor.

 

Det er imidlertid en kjent sak at eldre kvinner som blir gravide har en økt risiko for helseplager. Slag, hjerteproblemer, diabetes og høyt blodtrykk er noen av risikofaktorene som øker med alderen.
Lege - Allan Pacey

 

Så det å belaste kroppen når den er sunn og frisk høres vel bedre ut enn når den er gammel om sliten. Å trene seg opp bør ikke være noe problem om man er motivert. Det vises også til at kvinnen ikke har kapasitet til å klare å få til alt. Men i dagen moderne samfunn bidrar mennene stort sett i oppdragelsen og besteforeldre er også godt involvert. Tipper de fleste besteforeldre er glade for å barnebarn og hjelper gjerne med å oppdra og være barnevakt for ungen.

 

Å få unge er ikke ett enkvinnesprosjekt, det kreves to for å få unge. Personlig ønsker jeg alle som vil ha unge, at de får det.

 

Norge klarer per dags dato ikke å produsere nok unger til at vi klarer å opprettholde befolkningstallet. Det samme gjelder vel i hele Europa, Russlands befolkning minker med 700 000 hvert år. Eneste grunnen til at vi har fått økt befolkningstall er pga innvandringen, og det er ikke en ideel løsning.

Lenke til kommentar
40 år ja.

 

Den forskningen tar ikke mye hensyn til helsemessige farer ved å vente for lenge med å få barn. Mye større risiko for at barnet får misdannelser av forskjellige slag.

 

For ikke å nevne at sjangsene for å klare å bli gravid minker drastisk når man nærmer seg 40.

 

Helt enig i at 16+ åringer ikke helt vet hva de snakker om, men er man i et stabilt forhold, har orden på saker og ting i livet så kan faktisk et barn være det man ønsker i livet. Og er man 20+ så ser eg virkelig ingen grunn for at det er noe galt i å få barn.

 

Ehh her var det noen feil som må rettes på:For det første er det du sier om at det er større risiko for at barnet får misdannelser etter man er fylt 40,ren og skjær sprøyt!Hvor har du fått det fra?Det er like stor risiko for en kvinne på 20 år å få barn med misdannelser som en kvinne på 40,alder har ingenting med dette å gjøre.

 

For det andre er sjansene (ikke "sjangsene" )for å bli gravid når man er 40 ikke mindre enn om man er f.eks 20 år,dette har noe med hvordan man behandler sin egen kropp og lever livet.En kvinne på 40 år som trener regelmessig og har et sunt og stabilt kosthold har dessuten mye større sjanse for å bli gravid enn en kvinne på 20 år som ikke påpasselig med sin egen helse.

Her kan du se hvordan aldersforskjellen kan måles opp mot hverandre.

 

 

Regner med denne gjesten er den samme som trådstarter. Du viser iallfall at du har akkurat like lite peiling.

 

Synes det er temmelig usaklig av deg å si at jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om,kan du f.eks motargumentere det jeg har skrevet om da istedet for å komme med slike slibrige bemerkninger?

Lenke til kommentar

Tråden stenges pga. misbruk av gjestefunksjon.

 

MVH

 

KVTL

 

Krav til å poste ved bruk av gjestefunksjonen er at innleggene er av sensitiv og alvorlig art og at man ønsker å unngå å få slike personopplysninger knyttet til sin person. Ordningen med gjestefunksjon er til for å gi brukere et utvidet tilbud og mulighet til å kunne sikre seg anonymt om temaer som er av sensitiv art, så vær så vennlig å ikke ødelegg dette med useriøse innlegg.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...