Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Religion i barnehagen


Anbefalte innlegg

Blir ganske provosert når vår fireåring kommer hjem fra barnehagen og proklamerer at hun tror på Jesus. Etter formålsparagrafen skal barnehagen oppdra barna etter de det kaller kristne verdier (akkurat som om kristendommen var den første til å tenke at det var greit å være snille mot hverandre...), men barnehagene skal ikke oppdra barna i kristen tro. Greit nok at de får noe bakgrunnsinfo om hvorfor påsken feires, men her er det tydeligvis noen personlige kristne som har privatpraktisert. Fireåringen har aldri kommet hjem og sagt at hun tror på pulverheksa, eller at hun tror på postmann pat...

 

Noen forslag på hva jeg kan/bør gjøre? Her driver faktisk barnehagen og lærer opp mine barn i overtro som jeg setter på lik linje med spøkelser, julenissen og tannfeen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk på en så kalt menighetsbarnehage, vi var i kirken rett som det var,

Det var ren hjernevasking, heldigvis gikk det over av seg selv når jeg begynnte på skolen, men hvem vet hvor mange som faktisk ble indoktrinert av den barnehagen.

 

Det er utrolig vansklig å få barn i den alderen til å tenke kritisk og skille mellom eventry og virklighet,

 

Jeg ville snakket med folka i barnehagen og be den holde slikt til seg selv, og samtidig prøve å lære barnet ditt til å være et egent individ og ikke bare å følge strømmen.

 

Du vil antagligvis ikke merke denne delen av oppdragelsen før de blir litt eldre da kommer ofte den kritiske sansen tydligere frem.

Men ikke gi opp, altid gi barnet ditt realistiske alternativer til fantasien noen prøver å prakke på det.

Lenke til kommentar
Er vel ikke noe ulovlig i å fortelle barn om Jesus.

 

Har du tenkt å nekte barnet ditt å tro på Jesus?

 

Du vet at barn er veldig lett mottakelig for hva-det-enn-måtte-være, og mangler evnen til å tenke kritisk? Du vet at dette er grunnen til at reklame rettet mot barn er ulovlig i Norge?

 

Ser du ikke at det er uetisk å prøve å påvirke disse svake sinn i en eller annen retning før de er i stand til å gjøre rede for HVORFOR de tror?

Lenke til kommentar
Er vel ikke noe ulovlig i å fortelle barn om Jesus.

 

Har du tenkt å nekte barnet ditt å tro på Jesus?

 

Du vet at barn er veldig lett mottakelig for hva-det-enn-måtte-være, og mangler evnen til å tenke kritisk? Du vet at dette er grunnen til at reklame rettet mot barn er ulovlig i Norge?

 

Ser du ikke at det er uetisk å prøve å påvirke disse svake sinn i en eller annen retning før de er i stand til å gjøre rede for HVORFOR de tror?

 

Jo, poenget mitt var at dersom barnet bare har hørt om Jesus f.eks. i påskefortellinger og har funnet ut at dette var noe koselig, så blir det jo unødvendig å lage noe stort spetakkel om det. Er enig i at det er annerledes dersom barnehageansatte bruker arbeidstiden sin til å fortelle hva barna skal tro på og driver målrettet undervisning i dette.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Er vel ikke noe ulovlig i å fortelle barn om Jesus.

 

Har du tenkt å nekte barnet ditt å tro på Jesus?

 

Nei, men barnet mitt har som nevnt av andre ikke en egen kritisk evne, men tror på det som blir fortalt av voksne. Vi er ikke religiøse, men lærer vårt barn våre og humanistiske verdier. At noen i barnehagen, som vi betaler for, skal prakke sin egen overtro på vårt barn er uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Jo, poenget mitt var at dersom barnet bare har hørt om Jesus f.eks. i påskefortellinger og har funnet ut at dette var noe koselig, så blir det jo unødvendig å lage noe stort spetakkel om det. Er enig i at det er annerledes dersom barnehageansatte bruker arbeidstiden sin til å fortelle hva barna skal tro på og driver målrettet undervisning i dette.

 

Når de har lest en bok om Postmann Pat i barnehagen så kommer barnet hjem og forteller om historien. At barnet kommer hjem og sier "Jeg tror på Jesus" forteller meg at de ikke bare har blitt fortalt en historie...

Lenke til kommentar
Er vel ikke noe ulovlig i å fortelle barn om Jesus.

 

Har du tenkt å nekte barnet ditt å tro på Jesus?

 

Det strider derimot mot menneskerettsloven å oppdra barn med et syn som ikke er samsvarende med foreldrenes. Barnekonvensjonen sier i klartekst at myndighetene skal arbeide for å tilrettelegge for at foreldre skal få utøve oppdragerrollen.

Lenke til kommentar

Rincewind : Anbefaler deg at du tar deg en tur innom barnehagen og snakker med ledelsen eller de ansatte om dette, jeg jobber selv med barn og det er utrolig hva disse små lure krabbatene kan finne på.

 

Husk også at andre barn kan fortelle historier seg imellom og finnes det et annet barn som har hørt mange historier om jesus så kan det godt være at man forteller dette til vennene sine.

 

Så, det trenger ikke å komme fra de ansatte og det kan jo også være langt mer uskyldig enn du tror, en av de ansatte kan jo ha fortalt en påskehistorie om Jesus og dermed så har barna blitt revet med.

 

Men selvsagt, viser det seg at noen av de ansatte prøver å hjernevaske barna i "guds tro" så bør du nok få personen til å preke i kirka i steden.

Lenke til kommentar

Eg har vært borti at barnehagen har "lært" barna hva som er rett og galt innenfor kjærlighet og samliv også. For eksempel fikk eg høre av dattera mi at to gutter ikke kunne kysse eller bo sammen men to jenter var helt greit. Nei hvor hadde hun hørt dette fra? Da fikk eg høre at en navngitt person i barnehagen(av de voksne) hadde sagt at det var slik.

 

Som foreldre ble eg provosert.

Lenke til kommentar

Er du medlem av statskirken, så kan du ikke nekte at barnet læres opp i kristendom. Men det er jo selvfølgelig fullt lovlig å ta det opp med personalet. Kanskje nevne at du ønsker en litt mer balansert religionsundervisning, som også tar for seg andre religioner enn kristendommen.

 

Har selv lillemor i privatbanrehage, og har heldigvis ikke opplevd dette "problemet" enda. Føler jeg at det blir et problem, så tar jeg det selvfølgelig opp på en saklig måte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Guest_Sala_*

Ut i fra barnehager som jeg har søkt på har jeg bevisst styr unna alle bedhus bhg og ellers relatert til kr.dom.

 

Ikke fordi jeg har noe imot kr.dom, men fordi barn er barn. De skal ikke "tro" på noe som helst!

 

Jeg er selv ikke religiøs, men er gift med en kristen mann. Vi har bestemt at barna skal vokse opp så nøytralt som overhode mulig. Når de er voksen nok og forstår hva det vil si og "tro" på noe, skal jeg ikke nekte dem.

 

Hadde blitt veldig forbannet om mine barn hadde kommet hjem og sagt "Jeg tror på Jesus". I en alder av 4 år, skal de ikke vite hva Jesus er engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...