Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Gutt (13 ca) på skolen min har det veldig dårlig og trenger hjelp, hva kan jeg gjøre for at han får hjelp?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er en unge i åttende klasse på skolen min som blir behandlet som dritt av medelever og læreren hans, og jeg lurer på hvordan jeg kan få gjort noe så barnevernet griper inn?

 

Kan vel forklare situasjonen som skjedde for et par dager siden. Jeg og en venn skyndte oss opp til biblioteket på skolen da denne gutten og var på vei inn døren. Vi "kræsjet", og gutten falt pladask i bakken og begynte å gråte. Litt vondt kan det ha vært, men ikke nok til at de fleste begynner å gråte av det. Jeg hjelper han opp og gir han bøkene hans og fortsetter min vei opp til biblioteket. På vei i trappen kommer noen drittsekker fra klassen hans og sier at han "gråter for alt" og at "læreren har gitt opp å trøste han" eller noe lignende med samme budskap. Jeg tenkte ikke noe særlig over det der og da, men har gjort det i ettertid. Gutten er og Jehovas Vitne, jeg vet ikke hvordan det er med barneoppdragelse for Jehovas vitner, men jeg tror det må være noe galt psykisk med han ettersom han gråter så mye.

 

Jeg vil uansett at barnevernet skal se på dette ettersom skolen min som vanlig ikke er i stand til å gjøre jobben sin. Så hvor og hvordan kan jeg få tatt kontakt med barnevernet i Bergen så gutten kan få hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filosofem:

 

Jeg synes det er veldig fint at du ønsker å hjelpe denne gutten! Siden han er såpass gammel og "gråter for alt" så kan det jo hende han er veldig deprimert eller misfornøyd med hvordan livet hans er. Det kan skyldes at han har det kjipt på skolen eller muligens hjemme.

 

Hvis du tør å stå for det du mener og støtte han selv om han ikke er så populær så kan du jo forsøke å bli venn med han. Bare prate med han regelmessig og virkelig vise at du vil være snill og hjelpe han. Da kan det være mulig å finne ut mer av hva han virkelig sliter med.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er veldig fint at du ønsker å hjelpe denne gutten! Siden han er såpass gammel og "gråter for alt" så kan det jo hende han er veldig deprimert eller misfornøyd med hvordan livet hans er. Det kan skyldes at han har det kjipt på skolen eller muligens hjemme.

Jeg vil tro at han har et sykelig behov for oppmerksomhet. Å gråte for alt er uvanlig for deprimerte mennesker, men veldig normalt for 13-åringer med et oppmerksomhetsbehov.

Lenke til kommentar

Hei igjen. Har ikke sett han en eneste gang de siste dagene og når jeg tenker etter så pleier jeg faktisk ikke å se han noe særlig eller noen andre åttende klassinger heller for den saks skyld. Er redd jeg blir mer en "hei-person" en en venn som uansett ville forsvinne om et par måneder slik at han er tilbake i akkurat det samme gamle. Skal prate med helsesøster om han etter helgen.

 

Mynotir: Han blir uansett mobbet for dette hvilket fører til at han er deprimert, så spiller det noen rolle?

Lenke til kommentar
Mynotir: Han blir uansett mobbet for dette hvilket fører til at han er deprimert, så spiller det noen rolle?

Selvfølgelig spiller det noen rolle. Om han finner ut at å gråte ikke er en god måte å få oppmerksomhet på kommer han til å slutte med det. Depresjon har ingenting med dette å gjøre, men om han fortsetter å bli mobbet vil det bli et problem.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er veldig fint at du ønsker å hjelpe denne gutten! Siden han er såpass gammel og "gråter for alt" så kan det jo hende han er veldig deprimert eller misfornøyd med hvordan livet hans er. Det kan skyldes at han har det kjipt på skolen eller muligens hjemme.

Jeg vil tro at han har et sykelig behov for oppmerksomhet. Å gråte for alt er uvanlig for deprimerte mennesker, men veldig normalt for 13-åringer med et oppmerksomhetsbehov.

 

Thank you dr freud. Så det de bør gjøre er å fortsette å overse han helt til han slutter å gråte? Det var jo ett genialt forslag å komme med når det gjelder en stakkars kid som tydeligvis sliter veldig med noe.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er veldig fint at du ønsker å hjelpe denne gutten! Siden han er såpass gammel og "gråter for alt" så kan det jo hende han er veldig deprimert eller misfornøyd med hvordan livet hans er. Det kan skyldes at han har det kjipt på skolen eller muligens hjemme.

Jeg vil tro at han har et sykelig behov for oppmerksomhet. Å gråte for alt er uvanlig for deprimerte mennesker, men veldig normalt for 13-åringer med et oppmerksomhetsbehov.

 

Thank you dr freud. Så det de bør gjøre er å fortsette å overse han helt til han slutter å gråte? Det var jo ett genialt forslag å komme med når det gjelder en stakkars kid som tydeligvis sliter veldig med noe.

Det er standard prosedyre i sånne saker, og det hjelper.

Lenke til kommentar
Det er standard prosedyre i sånne saker, og det hjelper.

Og hva om det tar en annen vending, hva da?

Synes forresten det er NYDELIG at det finnes slike gode personer som Filosofem, stå på :)

"Hva om" kan du putte til hver eneste svar. Hva om det plutselig viser seg at han er besatt av en demon? Hva om en bjørn spiser han? Slutt med slikt tøv.

Endret av Mynotir
Lenke til kommentar
Ikke slike idiotiske ting da....

Hva om han slutter på skolen, hva om han tar selvmord?

 

Vær realistisk.

Du bør være realistisk.

 

1) Om han slutter på skolen blir skolen tvunget til å gjøre noe.

2) Selvmord er fryktelig. Det er flere skoleelever som dreper seg selv på grunn av mobbing hvert år. Men de har det mye verre enn han her i tillegg til at de har det veldig dårlig hjemme. De har sannsynligvis også en dyp psykisk lidelse. Jeg syns ikke noe om at du trekker fram det som en mulighet her.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er veldig fint at du ønsker å hjelpe denne gutten! Siden han er såpass gammel og "gråter for alt" så kan det jo hende han er veldig deprimert eller misfornøyd med hvordan livet hans er. Det kan skyldes at han har det kjipt på skolen eller muligens hjemme.

Jeg vil tro at han har et sykelig behov for oppmerksomhet. Å gråte for alt er uvanlig for deprimerte mennesker, men veldig normalt for 13-åringer med et oppmerksomhetsbehov.

 

Thank you dr freud. Så det de bør gjøre er å fortsette å overse han helt til han slutter å gråte? Det var jo ett genialt forslag å komme med når det gjelder en stakkars kid som tydeligvis sliter veldig med noe.

Det er standard prosedyre i sånne saker, og det hjelper.

 

Standard prosedyre ihht hvilken instruks? Jobber du med dette liksom? Siden du har så mye erfaring rundt området og blankt kan uttale deg om denne saken etter å ha lest en 5 minutters beskrivelse av den.

Lenke til kommentar
Ikke slike idiotiske ting da....

Hva om han slutter på skolen, hva om han tar selvmord?

 

Vær realistisk.

Du bør være realistisk.

 

1) Om han slutter på skolen blir skolen tvunget til å gjøre noe.

2) Selvmord er fryktelig. Det er flere skoleelever som dreper seg selv på grunn av mobbing hvert år. Men de har det mye verre enn han her i tillegg til at de har det veldig dårlig hjemme. De har sannsynligvis også en dyp psykisk lidelse. Jeg syns ikke noe om at du trekker fram det som en mulighet her.

 

Selvmord er fryktelig ja. Men urealistisk i denne saken? Absolutt ikke. Jeg sier meg enig med Wubbable.

 

Jeg har en person som står veldig nær meg, som har holdt på å ta livet sitt fordi hun ble fryst ut på skolen og mobbet gjennom flere år. Hun hadde ingen psykiske lidelser når dette startet, men utviklet det fordi ingen tok tak i det. Lærerene ga faen i det, foreldrene ga faen i det, og hun hadde ingen venner å snu seg til. Ingen forstod henne, og det var hun som ble sett på som håpløs av sine nærmeste.

 

Jeg vil ikke påstå at hun var ute etter oppmerksomhet akkurat. Nå idag går hun jevnlig til psykolog og fungerer OVERHODET ikke i hverken arbeidsliv eller sosial sammenheng. Dette er en byrde hun har fått og må leve med i flere tiår fremover til hun klarer å snu om på det, alt fordi hun ble mobbet og ingen grep inn slik som trådstarter ønsker å gjøre her.

 

Å kalle slike ting ett rop om oppmerksomhet, og at det beste er å bare overse det er jo helt på hodet. Det er helt fantastisk at noen vil ta tak i det og dra denne gutten ut av situasjonen han er i.

 

Sånne ting kan "redde liv" (ja selv om han ikke direkte tar selvmord, kan han slite med ting som vil ødelegge hele ungdomstiden hans og gi han en veldig dårlig start på livet)

Lenke til kommentar
Standard prosedyre ihht hvilken instruks? Jobber du med dette liksom? Siden du har så mye erfaring rundt området og blankt kan uttale deg om denne saken etter å ha lest en 5 minutters beskrivelse av den.

Dette er ikke noe uvanlig fenomen. Det er bare uvanlig at gutter bruker gråt for å få oppmerksomhet. Som oftest blir de bråkete.

 

Jeg kjenner flere som arbeider med dette, og har snakket mye om dette med dem. I tillegg til det har jeg sett det skje, og hvordan det endte.

 

Selvmord er fryktelig ja. Men urealistisk i denne saken? Absolutt ikke. Jeg sier meg enig med Wubbable.

 

Jeg har en person som står veldig nær meg, som har holdt på å ta livet sitt fordi hun ble fryst ut på skolen og mobbet gjennom flere år. Hun hadde ingen psykiske lidelser når dette startet, men utviklet det fordi ingen tok tak i det. Lærerene ga faen i det, foreldrene ga faen i det, og hun hadde ingen venner å snu seg til. Ingen forstod henne, og det var hun som ble sett på som håpløs av sine nærmeste.

 

Jeg vil ikke påstå at hun var ute etter oppmerksomhet akkurat. Nå idag går hun jevnlig til psykolog og fungerer OVERHODET ikke i hverken arbeidsliv eller sosial sammenheng. Dette er en byrde hun har fått og må leve med i flere tiår fremover til hun klarer å snu om på det, alt fordi hun ble mobbet og ingen grep inn slik som trådstarter ønsker å gjøre her.

 

Å kalle slike ting ett rop om oppmerksomhet, og at det beste er å bare overse det er jo helt på hodet. Det er helt fantastisk at noen vil ta tak i det og dra denne gutten ut av situasjonen han er i.

 

Sånne ting kan "redde liv" (ja selv om han ikke direkte tar selvmord, kan han slite med ting som vil ødelegge hele ungdomstiden hans og gi han en veldig dårlig start på livet)

Dette er en helt annen situasjon. Mobbing kan være mye forskjellig, og det er mange forskjellige grunner. Jeg ber trådstarter la skolen ta hånd om dette problemet fordi de er på riktig kurs. De ignorerer han til han innser at å gråte ikke hjelper.

Lenke til kommentar

Mynotir, skolen er ikke på riktig kurs. Jeg har gått der selv og opplevd mye rart. At han blir ignorert er bare fordi læreren ikke gidder. Forøvrig så jeg han ha det gøy med å spille kort med noen andre åttendreklassinger og om jeg ikke tar helt feil en av de "drittsekkene" i førstepost og, så lurer litt på om jeg kan ha overreagert noe veldig her...

Lenke til kommentar

Nå hadde jeg egentlig tenkt å være usaklig å si at "pass på at gutten får seg fitte, så blir han glad". Så leste jeg Mynotir sine usansynlige teite innlegg.

Hvis en person på 13 gråter av alt så er det ikke for å få oppmerksomhet. Han har lært at det er en dårlig oppmerksomhet og ville sluttet hvis han kunne. Det er noe som ligger bak. Problemer hjemme, at mobbingen alt har godt for langt, eller en god blanding.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...