Gå til innhold

spareråd/metode?


REALITET

Anbefalte innlegg

vet at alt handler bare om motivasjon og disiplin når det kommer til sparing, dessverre klarer jeg bare ikke å sette av 10k til en annen konto med engang jeg får til sparing... og når jeg først gjør det, så har jeg lett for å hente ut noen 1000 her og noen 1000 der i etterkant og vips så har jeg brukt flere tusenkroner som egentlig skulle ha vært innpå spare/fondkontoen.

 

any ideas for hva jeg kan gjøre? noe som kan utgjør konsekvenser ved at jeg tar ut eller unngår å overføre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Enkleste måten er: skjerp deg!

 

Ja, faktisk. Det blir som med trening. Man må gidde å gjøre en innsats. Men ellers så er det også et smart triks å gjøre pengene utilgjengelige når du har overført de. Da blir det vanskeligere å ta de tilbake. Alle de andre rådene du kommer til å få her er bare vas, spør du meg.

Lenke til kommentar

Det krever selv disiplin. Men det er også mye mer moro å spare når en først har fått litt inn på konto. Så i starten virker det litt håpløst og det er lett å ta ut penger av kontoen. Men når en først har kommer opp i en fin sum så blir det bittert å ta derifra og en vil øke...slik er det for meg ihvertfall...

 

Hvordan det er å sette opp en sperret konto vet jeg ikke. Hør med banken din. Anbefaler fast trekk og gjerne denne "morsom sparing" biten om du har DnB. Som trekker et valgt beløp hver gang du bruker ditt bank kort eller betaler online. 10kr pr gang fks...du vil ikke tro hvor fort det blir penger ut av det...

Lenke til kommentar

Det krever selv disiplin. Men det er også mye mer moro å spare når en først har fått litt inn på konto. Så i starten virker det litt håpløst og det er lett å ta ut penger av kontoen. Men når en først har kommer opp i en fin sum så blir det bittert å ta derifra og en vil øke...slik er det for meg ihvertfall...

 

Hvordan det er å sette opp en sperret konto vet jeg ikke. Hør med banken din. Anbefaler fast trekk og gjerne denne "morsom sparing" biten om du har DnB. Som trekker et valgt beløp hver gang du bruker ditt bank kort eller betaler online. 10kr pr gang fks...du vil ikke tro hvor fort det blir penger ut av det...

 

Høyrest ut som ei typisk click-bait-overskrift. :D "Han bruker kortet. Du vil ikke tro hva som skjer etterpå!". Artig spareform det der, sjølv om den er litt uforutsigbar. Ein kan vel like fullt ta ut pengane når som helst?

 

Det handlar om sjølvdisiplin og kontroll. Ein konto med noko form for sperre er kanskje nyttig, men i det lange løp meiner eg du har best av å lære deg at du ikkje skal bruke av sparepengane. Dersom du har fast inntekt kan det kanskje vere betre å spare litt kvar månad enn å plutseleg kaste inn 10 000 kroner.

 

Kor gamal er du? Dersom du har familie kan du kanskje alliere deg med nokon og setje pengar på ein konto du ikkje kan ta ut av.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ha en bufferkonto med et par månedslønner på og en sparekonto. Om du tar noen kroner fra bufferkontoen er det ingen big deal. Men ikke ta fra sparekontoen.

 

Og hvis du til stadighet tar ut pengene du har spart, så kan det vel også hende at du setter av for lite til forbruk?

Lenke til kommentar

Korleis er det å forholde deg til uttaksbegrensningane på vanlige sparekontoar? Ofte har ein på sparekonto ordningar der ein må betale avgift dersom ein gjer meir enn 12 uttak i året.

Vil ei slik uttaksavgift påvirke valget ditt om å bruke av sparekontoen, eller trur du at du kjem til å gjere det same til tross for at du må betale for det?

 

Forskjellen her ligger i all hovedsak på om du er av typen som fullstendig må avskjærast frå sparepengane dine for å klare å spare, eller om det er nok at det er litt ekstra arbeid å ta ut penger av kontoen.

 

 

Uansett, det finnes ein del generelle råd for "tvungen" sparing. Du kan f.eks oppjustere skatteprosenten din, på den måten betalar du systematisk for mykje skatt til staten. Det overskytande beløpet får du igjen ved skatteoppgjeret, men før den tid så har du ingen råderett over pengane.

 

Ein anna ting du kan gjere er å opprette sparekonto i ein anna bank, og sette på eit autotrekk frå din lønnskonto (på lønningsdagen) til denne sparekontoen. Fordelen då er at du ikkje får opp denne sparekontoen når du logger inn på den vanlige nettbanken din. For å ta ut sparepengane må du då logge deg inn på den andre nettbanken og deretter betale ut beløpet til brukskontoen din (sidan dette ikkje er ei overføring så vil det ofte være eit gebyr for å betale til ein anna bank).

På denne måten har du full råderett over sparepengane dine, men det er ikkje fullt så enkelt å ta ut sparepengane sidan dei står i ein anna bank.

 

Du kan også spare gjennom å låse pengane i investeringsobjekt. Typisk fondsparing eller kjøp av fysiske verdiar som eigendom/bolig.

 

 

Det store spørsmålet er berre kva grad av sjølvkontroll du eigentleg har. Er det nok å få sparepengane litt på avstand frå brukskontoen din, eller må du nærmast umyndiggjerast for å hindre deg i å bruke sparepengane dine?

Lenke til kommentar

To sparealternativ som er 100% tvungen men forsåvidt ikke særlig anbefalelsesverdige er fondssparing via IPS, der du ikke får ut pengene før du blir pensjonist uansett, og investeringer via crowdfunding-sider som Seedrs, der det typisk vil ta mange år før du får i det hele tatt får mulighet til å trekke deg ut.

Lenke til kommentar

Finn deg en kostbar hobby som du kan tjene penger på eller i verstefall gå i null. Jeg handler klokker og bruker dem å koser meg. Kjøper til gode priser og selger alltid med gevinst, ikke alltid like bra men somregel er det grei profitt kontra rente i banken. I tilleg får jeg drive på med noe jeg liker. Men det tar tid og en må "lese seg opp" slik at en ikke går på smeller og kjøper katta i sekken.

 

Det er dog mulig å selge for å så å sløse pengene på noe annet, men blir du så interessert i noe har du ikke "hjerte" til å selge sålenge du ikke skal oppgradere eller er tvunget pga en stor utgift osv...

Lenke til kommentar

 

 

autotrekk på 10k rett etter lønn, til BSU konto om mulig

Dette holder jo bare to måneder+ samer det fult på bsu?

 

Beklager, glemte i farten at det er maks 25k i året, idiotisk regel spør du meg..

 

 

 

Dette er offtopic, men må nevne det. BSU er et regressivt tiltak. Majoriteten av de som bruker BSU fult ut er de rike familiene og når da barnene til de rike blir voksne og skal bruke pengene på BSU så har de mer penger enn de fattige til å kjøpe bolig. Dermed er BSU regressiv, den hjelper ikke flere inn i boligmarkedet, den gjør det bare enda lettere for de som ville klart det uten BSU å komme inn i boligmarkedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ha en bufferkonto med et par månedslønner på og en sparekonto. Om du tar noen kroner fra bufferkontoen er det ingen big deal. Men ikke ta fra sparekontoen.

Og hvis du til stadighet tar ut pengene du har spart, så kan det vel også hende at du setter av for lite til forbruk?

 

Hva vil bufferkonto si?

Lenke til kommentar

 

Ha en bufferkonto med et par månedslønner på og en sparekonto. Om du tar noen kroner fra bufferkontoen er det ingen big deal. Men ikke ta fra sparekontoen.

Og hvis du til stadighet tar ut pengene du har spart, så kan det vel også hende at du setter av for lite til forbruk?

 

Hva vil bufferkonto si?

 

 

Buferkonto er en konto en har litt penger på til uforutsatte utgifter. anbefales å ha 2-3 månedslønner på denne.

Lenke til kommentar

kommer helt ann på hvor mye uforutsette utgifter du har. Jeg har veldig lite uforutsette utgifter som bil, båt, hus og hytte.

 

Du klarer deg fint uten bufferkonto hvis du ikke har mye uforutsette utgifter.

 

Å spare er ikke noe man kan lære av andre. Å spare lærer man den dagen en ser at en klarer seg med det en har.

 

Bruk de pengene du har og kjøp det du vil, forhåpentligvis så skjønner du at en trenger ikke kjøpe masse nye ting hele tiden.

 

Jeg tenkte også i starten at jeg ikke klarer å spare, men plutselig innså jeg at jeg trenger bare familie, pc og xbox. Da startet jeg heller å spare til fremtiden.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

kommer helt ann på hvor mye uforutsette utgifter du har. Jeg har veldig lite uforutsette utgifter som bil, båt, hus og hytte.

 

Du klarer deg fint uten bufferkonto hvis du ikke har mye uforutsette utgifter.

Altså hovedgrunnen for meg er om jeg havner i en situasjon der jeg må si opp jobben, da må en gå 3 måner uten lønn før en får støtte av NAV. Altså worldtimere case situasjon. Forøvrig har jeg mesteparten av mine penger i lett omsettelige verdi gjenstander og bsu.

Lenke til kommentar

Takk for alle tipsene. Jeg skal høre med banken min om hva jeg kunngjøre for å begrense uttakene. Jeg har også tenkt tanken på at: joker jeg har inne, jo mindre har jeg lyst til å ta ut. Eneste utgiftene mine er leien og mobil. Så jeg sitter igjen sånn ca 14-15K om jeg overfører 10k. Dessverre så bruker jeg på bare pengene på fyll, klær, snus og mat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...