Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Du er visst glad i å poste mange ganger på rad du?

 

Skolesystemet f.eks. diskriminerer mellom jøder og arabere. Skolemateriell tilgjengelig på arabisk minsker fra år til år, og det som er igjen er stappfullt av dårlig språk og grammatiske feil.

 

Dette er en tom påstand uten kilder

 

Nei, som sagt kjenner jeg flere personer (alle ved sine fulle fem, forøvrig) som har besøkt området, og som har dokumentert dette. Jeg har ca. 10 magasiner vedrørende Palestinasaken liggende på rommet mitt, jeg gidder ikke å tråle gjennom alle sammen for å finne denne ene saken hvor dette ble belyst.

 

Eller hva med øst-Jerusalem, i praksis en del av Israel, hvor Israel begår en sakte, etnisk rensing av byen ved å gjøre det så vanskelig som mulig for palestinere å leve der.

 

Hva har utlendinger med saken å gjøre? Et demokrati plikter ikke å gi utlendinger stemmerett o.l..

 

Det er forskjell på "utlendinger" og personer som mot sin vilje har endt opp i et land fordi nevnte land annekterte mer enn de hadde krav på. Hvordan Israel behandler palestinere i øst-Jerusalem er i aller høyeste grad et godt eksempel på apartheidstaten Israel. Hvis Norge skulle annektere Jämtland og Härjedalen, så plikter Norge som okkupasjonsmakt å sørge for grunnleggende menneskerettigheter for de som bor i de områdene de okkuperer, i dette tilfellet Jämtland og Härjedalen. Sør-Afrikas bantustaner var heller ikke en integrert del av Sør-Afrika, vil du derfor påstå at Sør-Afrika ikke var en apartheidstat?

 

Alle som bor i øst-Jerusalem må ha et eget innbyggerpass, bare for å bevise at de har lov til å bo der.

 

Hva er et "innbyggerpass"?

Det står forklart i den samme teksten du siterte, men du var sikkert for opptatt med å poste sju ganger på rad til å faktisk lese alle postene du siterte. Jeg gjentar meg selv: Alle palestinere i øst-Jerusalem må ha et innbyggerpass for å bevise at de har lov til å bo i øst-Jerusalem. Jeg vet ikke hvordan jeg kan få sagt det enklere, men jeg prøver gjerne om du fremdeles ikke skjønner konseptet.

 

En slik diskriminering mellom landets majoritet, jødene, og dets største minoritet, araberne, kvalifiserer i alle høyeste grad til uttrykket apartheid. Så ja, Israel er en apartheidstat.

 

Det du skriver her er bedragersk feilinformasjon. Folk som ikke er statsborgere av Israel er ikke relevante for diskusjonen.

Igjen, hvis Norge skulle okkupere Jämtland og Härjedalen, så er det i aller høyeste grad relevant hvordan vi hadde behandlet den innfødte befolkningen. Bare fordi Vestbredden ikke er en anerkjent integrert del av Israel, så er det ifølge deg irrelevant hva de gjør der, om det så skulle vært tidenes største folkemord? Israel mener Vestbredden og Gaza er en del av Israel, det er da åpenbart relevant hvordan de behandler mennesker i områder de anser som en del av sin egen stat.

 

For det andre: Tror du Israel har hjulpet på jødenes situasjon?

 

Selvsagt har Israel hjulpet. Opprettelsen av Israel er et resultat av at jødene konsekvent har blitt forfulgt og utsatt for massemord gjennom historien. Det eneste håpet jødene hadde var å få et eget land der de kunne forsvare seg selv. Derav den moderne zionismen.

 

Så alle folkeslag som har blitt forfulgt og utsatt for folkemord har krav på en egen stat? Si meg, hvor mener du Lakotaindianerne skal ha sin stat? Eller hva med tutsiene? Eller alle andre folkeslag som har blitt utsatt for folkemord opp gjennom historien? Palestinere har også blitt utsatt for folkemord, ifølge din egen logikk bør de også få sin egen stat. Hvor bør den ligge, mon tro?

 

Den etniske rensingen av det historiske Palestina er ikke akkurat noe folk rundt om i verden setter så veldig pris på heller.

 

Hvilken etniske rensing?

 

Den etniske rensingen av det historiske Palestina i årene 1947-1948. Massakren i Deir Yassin, dødsmarsjen fra Lydda, rensingen av Jaffa, fordrivelsen av 750 000 palestinere, blant annet. Dette er ganske godt dokumentert, jeg kan ikke skjønne at du vil stille deg selv i et så dårlig lys ved å late som du ikke vet hva som skjedde.

 

Og hva med palestinernes sikkerhet? Dødstallet blant palestinere er fem ganger så høyt som blant jødene

 

Kanskje Hamas skal slutte å bruke sine egne sivile som menneskelige skjold da.

 

Så alt Israel gjør er lov fordi Hamas er en gjeng drittsekker? Linken du poster har forøvrig null relevans, da den forteller om palestinere som frivillig fungerte som menneskelige skjold da Israel ville bombe flyktningleiren i Jabaliya. Men det er kanskje ikke så viktig? Post en link, fortell hva som står der, håp at kveget tror deg og følger deg blindt? Interessant taktikk.

 

Hvis vi ser på den første biten, racial segregation, å segregere et lands befolkning etter rase, så er det nøyaktig dette Israel gjør. De bygger veier på Vestbredden som kun jøder har lov til å bruke, de bygger hus som kun jøder kan flytte inn i, de nekter arabere å kjøpe eiendom i øst-Jerusalem, de nekter palestinere å besøke Israel, og så videre.

 

Nå begynner jeg å lure på om du er ved dine fulle fem. Du er klar over at Vestbredden ikke er en del av Israel, ikke sant?

 

Jeg har svart på dette et par sitater over. Israel mener Vestbredden er en del av Israel, store deler av den kan også sies å være det i praksis, derfor er det relevant hva Israel gjør mot Vestbreddens palestinske befolkning. Jeg lurer også på hvilke bevis du har for å betvile sinnstilstanden min? Er du faktisk bekymret for min mentale helse, eller følte du bare for å trakassere litt over internett som voksne folk gjerne gjør?

 

trakasseringen av palestinere i øst-Jerusalem

 

Er disse palestinerne israelske statsborgere?

 

Igjen eksempelet med bantustaner i Sør-Afrika. Juridisk sett ikke en del av Sør-Afrika, Sør-Afrika var fremdeles en apartheidstat.

 

Vel, når alternativet er å bli og bli slaktet eller "velge selv å flytte" så er det klart at mange "velger selv å flytte".

 

Det var ikke alternativene. Mange flyktet uten at det egentlig var grunn til det, enten fordi de fryktet at jødene skulle fare like grusomt frem mot dem som araberne hadde gjort mot jødene opp mot Israels grunnleggelse, eller fordi de tenkte at jødene snart ville være utslettet så da var det best å trekke seg unna så andre arabere kunne gjøre jobben mest mulig effektivt.

 

Jeg går ut ifra at du har beviser for disse påstandene? Eller, det gjør jeg egentlig ikke. Mange palestinere flyktet fordi de var livredde for hva som ville skje dem om de jødiske militsene fikk tak i dem, massakren i Deir Yassin var en viktig årsak til dette. Man hører historier, man blir redd, og man flykter. Du ser tydligvis ondskap i alt araberne foretar seg, men de er nå engang mennesker de også, og når de hører at 107 uskyldige landsbybeboere har blitt slaktet ned, er det klart man heller vil forlate hjemmene sine enn å vente på at Haganah og Irgun skal komme og banke på døra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg svarer bare etter hvert som jeg leser innlegg.

 

Dine påstander basert på oppdiktede bekjente holder dessverre ikke i denne diskusjonen. Du må finne uavhengige kilder som bekrefter påstandene dine, ellers kan de uten videre forkastes.

 

Det er ikke forskjell på utlendinger og personer som befinner seg i et område som er okkupert fordi de som holdt til der angrep den som endte opp med å okkupere. Den tyske sivilbefolkningen var utlendinger for de allierte, og det gjaldt selv de som støttet kampen mot nazistene.

 

Er palestinere i øst-Jerusalem israelere? Hvis ikke så lyver du når du påstår at det er apartheid, for jeg har nå gjort deg oppmerksom på at forskjellsbehandling av utlendinger ikke er apartheid. Dessuten må apartheid være konsekvent. Siden over en million arabere med israelsk statsborgerskap har full stemmerett i Israel er landets behandling av arabere som er utlendinger ikke basert på rase, men på det faktum at de er i krig med dem.

 

Bantustaner i Sør-Afrika ble opprettet på Sør-Afrikansk land, og de svarte hadde ikke full stemmerett og egne representanter i nasjonalforsamlingen. Arabere som befinner seg i områder som er okkupert på grunn av krigen mot Israel er ikke i samme situasjon som svarte i Sør-Afrika.

 

Hvis Norge hadde okkupert deler av Sverige som følge av at vi ble angrepet derfra så hadde innbyggerne i disse okkuperte områdene ikke blitt norske statsborgere.

 

Israel mener ikke Vestbredden og Gaza er en del av Israel. Husk at Israel trakk seg ut fra Gaza i 2005, og de kastet til og med jødene som var der ut med makt. Vær så snill, sett deg inn i saken før du uttaler deg.

 

Alle folkeslag som har blitt forfulgt og utsatt for folkemord har ikke nødvendigvis krav på en egen stat, men dersom det fantes ledig land som ikke tilhørte noen stat, og som noen til og med hadde historisk tilknytning til, så hadde det vært supert for disse folkeslagene om de fikk opprette et eget land der.

 

Palestinerne har ikke blitt utsatt for folkemord. Tvert imot har den palestinske befolkningen vokst kraftig.

 

Dine påstander om etnisk rensing er også bløff. Det stemmer at arabere ble jaget på flukt enkelte steder, men det var som regel i forbindelse med at de ble knyttet opp mot angrep mot Israel. Andre arabere stakk av uten å bli jaget, enten fordi de var redde for at de skulle få samme behandling som de hadde utsatt jødene for i mange år, eller fordi de ville legge til rette for nedslakting av jøder og en snarlig retur til hjemmene sine etter at jødene var utryddet. Hvis du ikke visste dette, anbefaler jeg deg å sette deg bedre inn i saken. Wikipedia har mye om dette emnet.

 

Din bortforklaring av det faktum at Hamas bruker egne sivile som skjold er ganske tåpelig. Linken var bare et konkret eksempel som viser at a) Hamas bruker egne sivile som skjold, og b) Israel prøver å unngå sivile tap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, som sagt kjenner jeg flere personer (alle ved sine fulle fem, forøvrig) som har besøkt området, og som har dokumentert dette. Jeg har ca. 10 magasiner vedrørende Palestinasaken liggende på rommet mitt, jeg gidder ikke å tråle gjennom alle sammen for å finne denne ene saken hvor dette ble belyst.

Du krever kilder fra alle andre, men du kan ikke vise til noen selv. La meg bruke din debatteknikk:

 

Vennligst fremlegg kilder.

Lenke til kommentar

Israel er en så komplett latterlig og patetisk nasjon at det ikke kan uttrykkes! Bare se på dette:

 

Günter Grass uønsket i Israel

 

Den tyske forfatteren Gunter Grass er blitt erklært uønsket i Israel som en reaksjon på et dikt hvor han omtaler landet som en trussel mot verdensfreden.

 

Myndighetene i Jerusalem opplyste søndag at Grass heretter ikke vil ha mulighet til å besøke Israel. I en uttalelse fra innenriksdepartementet heter det at forfatteren forsøker å få folk til å hate det israelske folk.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8065674

 

Jeg har tideligere omtalt hvordan Israel hyler og skriker om antisemittisme straks noen kritiserer dem, men dette slår alle rekorder!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spennende presidentvalg i Egypt

 

Det blåser opp til storm foran presidentvalget i Egypt. Et tjuetall kandidater stiller, og blant favorittene er både islamister og folk fra det styrtede regimet.

 

Søndag utløpte fristen til å registrere seg som kandidat i presidentvalget, som skal holdes i mai og juni.

 

I overkant av 20 kandidater rakk å registrere seg, deriblant både lederskikkelser i Det muslimske brorskap og kandidater med en fortid i regimet til Hosni Mubarak, som ble styrtet i opprøret i fjor.

 

http://www.nrk.no/ny...erden/1.8065689

 

Absolutt spennende! Det fremtidige forholdet mellom Egypt og Israel kan nok avgjøres av dette valget. Tror nok Israel er svært spent på dette selv og følger nøye med.

Lenke til kommentar

Du presiserer å fortelle meg at vi ikke diskuterer Kina, for så å kaste ut et innlegg om presidentvalget i Egypt?

 

Jeg gjentar meg selv angående dine kilder fra NRK, jeg ser ikke på dem som seriøse, spesielt ikke ved tanke på at du bare har kilder derfra, og at du regelrett tar sitater som journalistene selv har gulpet opp, og bruker dem her som om det var av noe verdi.

 

Jeg er ikke i tvil et eneste sekund at det er antisemittisme som er årsaken til uenigheten hos vestlige mennesker, og hos arabere; mot Israel.

Endret av MBarne
Lenke til kommentar

Situasjonen i Egypt er relevant pga. forholdet mellom Egypt og Israel som jeg forklarte i innlegget. Situasjonen i Kina har ikke noe å si for Midtøsten, men situasjonen i Egypt har absolutt mye å si.

 

Når det gjelder antisemittisme er dette bare en dårlig propagandaunnskyldning Israel bruker. Motstanden mot dem skylles utelukket okkupasjonen og deres maktmissbruk mot den palestinske befolkningen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vel, når alternativet er å bli og bli slaktet eller "velge selv å flytte" så er det klart at mange "velger selv å flytte".

 

Det var ikke alternativene. Mange flyktet uten at det egentlig var grunn til det, enten fordi de fryktet at jødene skulle fare like grusomt frem mot dem som araberne hadde gjort mot jødene opp mot Israels grunnleggelse, eller fordi de tenkte at jødene snart ville være utslettet så da var det best å trekke seg unna så andre arabere kunne gjøre jobben mest mulig effektivt.

 

A report from the military intelligence SHAI of the Haganah entitled "The emigration of Palestinian Arabs in the period 1/12/1947-1/6/1948", dated 30 June 1948, affirms that:

 

At least 55% of the total of the exodus was caused by our (Haganah/IDF) operations." To this figure, the report's compilers add the operations of the Irgun and Lehi, which "directly (caused) some 15%… of the emigration". A further 2% was attributed to explicit expulsion orders issued by Israeli troops, and 1% to their psychological warfare. This leads to a figure of 73% for departures caused directly by the Israelis. In addition, the report attributes 22% of the departures to "fears" and "a crisis of confidence" affecting the Palestinian population. As for Arab calls for flight, these were reckoned to be significant in only 5% of cases

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/1948_Palestinian_exodus

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om skolesystemets diskriminerign av arabere:

 

http://en.wikipedia....rabic_textbooks

 

According to a 2011 report by the Arab Cultural Association, Arabic textbooks provided to third grade to ninth grade students in Israeli schools contained at least 16,255 mistakes.

 

[...]they were similar to the findings of a previous study published in November 2009, which reported that more than 4,000 mistakes in language and syntax were found[...]

 

Researchers also spoke about the way in which Arab students' cultural and national identities are covered. For example, whilst textbooks state that Jews and non-Jews live in the Galilee, the word "Arab" is never mentioned.

 

Israel has ordered the word Nakba to be removed from Israeli Arab textbooks. [...] Prime Minister Benjamin Netanyahu justified the ban by saying that the term was "propaganda against Israel."

 

Også av interesse: Arabisk skoleungdom i Israel må gå i to timer for å komme seg på skolen, fordi Israel ikke gidder å ordne med transport.

 

Om palestinere og deres rettigheter i øst-Jerusalem og på Vestbredden generelt:

 

http://www.btselem.o...em/legal_status

PS: B'Tselem er en israelsk menneskerettighetsorganisasjon

 

In June 1967, following the 1967 War, Israel annexed some 70 sq. km to the municipal boundaries of West Jerusalem, and imposed Israeli law there. These annexed territories included not only the part of Jerusalem that had been under Jordanian rule, but also an additional 64 square kilometers, most of which had belonged to 28 villages in the West Bank, and part of which belonged to the municipalities of Bethlehem and Beit Jala.

 

In setting the borders, the committee's objective was to strengthen Israeli sovereignty over the city by creating a Jewish majority. [...] In order to ensure a significant Jewish majority, the primary consideration was to prevent the inclusion of heavily-populated Palestinian areas within Jerusalem. Whereas several Palestinian villages were placed outside the city, some of their lands were included within the city's new borders, examples being Beit Iksa and Beit Hanina in the north, and detached areas lying in the municipalities of Bethlehem and Beit Sahur in the south. Villages and neighborhoods were, therefore, divided; one part remained in the West Bank, and the other part was annexed by Israel.

 

After the annexation, Israel conducted a census in these areas and granted permanent residency status to residents in the annexed areas present at the time the census was taken. Persons not present in the city for whatever reason forever lost their right to reside in Jerusalem. Permanent residents are permitted, if they wish and meet certain conditions, to receive Israeli citizenship. These conditions include swearing allegiance to the State, proving that they are not citizens of any other country, and showing some knowledge of Hebrew.

 

Palestinians hold the status of "permanent resident" of the State of Israel. This is the same status granted to foreign citizens who have freely chosen to come to Israel and want to live there. Israel treats Palestinian residents of East Jerusalem as immigrants who live in their homes at the beneficence of the authorities and not by right. The authorities maintain this policy although these Palestinians were born in Jerusalem, lived in the city, and have no other home. Treating these Palestinians as foreigners who entered Israel is astonishing, since it was Israel that entered East Jerusalem in 1967.

 

Kort fortalt: Israel tok over området i 1967 og innførte israelsk lov. Området er i praksis i aller høyeste grad en del av Israel. Alle som bodde i byen på dette tidspunktet, ble tilbudt status som "permanent resident" (av mangel på et bedre ord på norsk). De som ikke bodde der på dette tidspunktet, inkludert de som flyktet fra krigen, mistet for alltid retten til å bo i byen.

 

http://www.btselem.o..._quarries_in_wb

 

The resources of an occupied territory are supposed to be used to benefit the local population, unless they are needed for an urgent military purpose. However, in a judgment given on 26 December 2011, Israel's High Court of Justice established a new rule enabling the state and private Israeli enterprises to loot quarries in the West Bank. The decision completely contradicts international law and principles that have guided High Court rulings in the last thirty years. There is cause for great concern that the ruling will enable Israel to treat the West Bank and its resources as if they have been annexed to the state [...]

 

http://www.btselem.o...21_a_ram_ruling

 

On 13 December 2006, the High Court of Justice rejected the petition filed by the Association for Civil Rights in Israel and the human rights organization Bimkom against the section of the separation barrier that severs the Palestinian community a-Ram from East Jerusalem .

 

According to the head of the local council, the community has about 58,000 residents, half of whom hold Israeli identity cards.

 

This section of the barrier will surround a-Ram on three sides. The barrier's route will separate a-Ram from its last land reserves, and leaves this area on the Israeli side of the barrier. The barrier also separates a-Ram from three villages lying west of it.

 

The separation barrier severely harms access of a-Ram residents to schools, medical services, and their work places, detaches them from family and friends, and causes severe financial loss to the merchants in the community, which currently serves as a commercial center.

 

The barrier's route in this area was chosen for political, and not security, reasons. The route is designed to preserve the municipal boundary of the area that was annexed to East Jerusalem , and to annex additional settlement lands. To achieve this, the route runs through Palestinian neighborhoods, severely impairing the fabric of life of tens of thousands of Palestinians.

 

http://www.btselem.o...nets_in_east_jm

 

On 23 and 24 November 2010, settler organizations took control of two houses in Palestinian neighborhoods in East Jerusalem. In the first case, the Qara’in family, 14 persons, were evicted from their home, which is located next to the UN compound in Jabal Mukabber. The eviction was carried out in accordance with court order and with police assistance. The building had been purchased by a foreign company that is registered in the Cocos Islands and is represented in Israel by David Be’eri, one of the heads of the Elad settlers’ organization, even though some of the owners of the property contend that the transaction was made without their knowledge and approval. Settlers have taken over another house in the village.

 

In the second case, settlers took control of the second floor of a building in a-Tur that had been unoccupied in recent years. The first and third floors are occupied by Palestinian families. Entry of the settlers was allowed by the District Court. Nearby is another house that settlers have taken over, which they have dubbed Beit Hachoshen.

 

En interessant sak fra Ha'aretz, en av Israels største aviser:

Supreme Court backs Jews-only housing in Jaffa neighborhood

 

The petitioners said the decision was discriminatory, because it would exclude anyone other than members of the religious Zionist community from purchasing an apartment in the complex, which is situated in a neighborhood where a majority of the residents are Arab.

 

To artikler fra Wikipedia om den etniske rensingen og "jødifiseringen" av Jerusalem og Galilea:

http://en.wikipedia....on_of_Jerusalem

http://en.wikipedia...._of_the_Galilee

 

Til slutt: Israelsk soldat gjør det israelske soldater gjør best. Fra Deir Nidham, nord for Ramallah, Vestbredden, 15. desember 2009:

 

http://www.youtube.com/watch?v=PsoC9EAkba8&feature=player_embedded

Endret av Kjeven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Vel, når alternativet er å bli og bli slaktet eller "velge selv å flytte" så er det klart at mange "velger selv å flytte".

 

Det var ikke alternativene. Mange flyktet uten at det egentlig var grunn til det, enten fordi de fryktet at jødene skulle fare like grusomt frem mot dem som araberne hadde gjort mot jødene opp mot Israels grunnleggelse, eller fordi de tenkte at jødene snart ville være utslettet så da var det best å trekke seg unna så andre arabere kunne gjøre jobben mest mulig effektivt.

 

A report from the military intelligence SHAI of the Haganah entitled "The emigration of Palestinian Arabs in the period 1/12/1947-1/6/1948", dated 30 June 1948, affirms that:

 

At least 55% of the total of the exodus was caused by our (Haganah/IDF) operations." To this figure, the report's compilers add the operations of the Irgun and Lehi, which "directly (caused) some 15%… of the emigration". A further 2% was attributed to explicit expulsion orders issued by Israeli troops, and 1% to their psychological warfare. This leads to a figure of 73% for departures caused directly by the Israelis. In addition, the report attributes 22% of the departures to "fears" and "a crisis of confidence" affecting the Palestinian population. As for Arab calls for flight, these were reckoned to be significant in only 5% of cases

 

 

http://en.wikipedia....estinian_exodus

 

Nettopp. Krig skaper flyktninger. Når noen kriger i et område, har sivile en tendens til å rømme. Dette må araberne ta skylden for. Hadde ikke araberne gått til angrep i disse områdene, hadde det ikke blitt stridigheter der, og færre flyktninger. Husk at arabere angrep Israel både innenfra og utenfra.

 

Og ikke minst: Kilden din viser til at kun 2% var direkte utkastelsesordre!

 

Nå er det likevel ikke full enighet om tallene. Her er en mer detaljert artikkel om emnet:

 

http://en.wikipedia....estinian_exodus

 

Legg merke til at det altså er flere ulike grunner til at araberne forlot hjemmene sine.

Endret av snartenkt
Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er en uting at du lyver på denne måten. Artikkelen handler om et par konkrete personer, ikke om arabisk skoleungdom generelt. Grunnen til at de ikke får transport er at de anses for å bo ulovlig.

 

Fail.

 

Til slutt: Israelsk soldat gjør det israelske soldater gjør best. Fra Deir Nidham, nord for Ramallah, Vestbredden, 15. desember 2009:

 

Ja, jobben hans er å beskytte israelere. Hva er poenget ditt? En israelsk soldat skal beskytte israelere, ikke utlendinger (i dette tilfellet palestinere).

Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er en uting at du lyver på denne måten. Artikkelen handler om et par konkrete personer, ikke om arabisk skoleungdom generelt. Grunnen til at de ikke får transport er at de anses for å bo ulovlig.

 

Fail.

De har bodd i området siden før Israel eksisterte som stat. Hvordan kan de bo der ulovlig? Og hvordan lyver jeg? Er det ikke arabisk skoleungdom det er snakk om? Blir de ikke nektet transport av israelsk skolevesen? Vennligst utdyp.

 

Til slutt: Israelsk soldat gjør det israelske soldater gjør best. Fra Deir Nidham, nord for Ramallah, Vestbredden, 15. desember 2009:

 

Ja, jobben hans er å beskytte israelere. Hva er poenget ditt? En israelsk soldat skal beskytte israelere, ikke utlendinger (i dette tilfellet palestinere).

Den israelske soldaten er en del av staten Israels væpnede styrker, og staten Israel okkuperer Vestbredden. Dette kan du ikke argumentere imot. Den fjerde Genèvekonvensjonen, Konvensjonen om beskyttelse av sivile i krigstid sin artikkel fire, sier klart og tydelig: Beskyttet av denne konvensjon er personer som i tilfelle av konflikt eller okkupasjon, på et hvilket som helst tidspunkt og på hvilken som helst måte er i hendene på en av partene i konflikten eller en okkupasjonsmakt hvis borgere de ikke er.

 

Artikkel 47-78 omhandler okkuperte områder. Av interesse er artikkel 47:

 

Beskyttede personer som oppholder seg i okkupert område, skal ikke i noe tilfelle eller på noen som helst måte fratas fordelene ved denne konvensjon enten som følge av stedfunne endringer i vedkommende områders institusjoner eller regjering på grunn av okkupasjonen eller etter avtale sluttet mellom myndighetene i det okkuperte område og okkupasjonsmakten eller fordi sistnevnte makt helt eller delvis har innlemmet det okkuperte område.

 

Artikkel 49:

 

Massetvangsflytninger, individuelle tvangsflytninger og deportering av beskyttede personer fra det okkuperte område til okkupasjonsmaktens område eller til en annen stats område, enten det er okkupert eller ikke, er forbudt uansett grunnen.

 

Artikkel 52:

 

Det skal være forbudt å treffe tiltak som tar sikte på å fremkalle arbeidsløshet eller begrense arbeidsmulighetene for arbeiderne i et okkupert land for derigjennom å få dem til å arbeide for okkupasjonsmakten.

 

Artikkel 53:

 

Det er forbudt for okkupasjonsmakten å ødelegge løsøre eller fast eiendom som individuelt eller kollektivt tilhører privatpersoner, staten eller offentlige institusjoner, sosiale organisasjoner eller samvirkelag, unntatt i de tilfelle hvor militære operasjoner gjør slik ødeleggelse absolutt nødvendig.

 

Artikkel 55:

 

Okkupasjonsmakten har plikt til med alle de midler den rår over å sørge for befolkningens forsyning av matvarer og legemidler; særlig skal den innføre matvarer, legemidler og alle andre ting som er nødvendig når det okkuperte områdes egne forsyninger ikke strekker til.

 

Artikkel 59:

 

Når befolkningen i et okkupert område eller en del av den ikke har tilstrekkelige forsyninger, skal okkupasjonsmakten gå med på hjelpetiltak til fordel for denne befolkning og skal lette disse med alle de midler den rår over.

 

Israel har undertegnet Genèvekonvensjonene, og plikter derfor som som okkupasjonsmakt å følge det som står der. De skal beskytte personer på okkupert område, de skal ikke frata dem deres rettigheter, de skal ikke bosette sitt eget folk på okkupert område, de skal ikke ødelegge eiendom, de skal sørge for tilstrekkelig leveranse av matvarer, medisiner osv. Mye av dette kan diskuteres fram og tilbake i en liten evighet, men er par ting må du være enig i: Israel beskytter ikke sivilie på okkupert område (hvilket videoen viste), de bosetter sin egen befolkning på okkkupert område, og de ødelegger hus på okkupert område. Jeg stiller også store spørsmålstegn rundt hvorvidt den nødhjelpen som slippes inn på Gazastripen kan kalles tilstrekkelig.

 

For de spesielt interesserte, så kan hele den fjerde Genèvekonvensjonen leses på norsk i sin helhet her.

Endret av Kjeven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg var på guidet tur i Israel for litt over et år siden fortalte guiden at Yasir Arafat ble tilbudt 110 % landeområde i hans tid. Israel hadde sammen med Bill Clinton utarbeidet dette for å få varig fred. Yasir Arafat takket nei, og viste dermed at deres mål ikke var fred slik Israels ønske er.

 

I følge artikkelen skulle dem få 94-96 prosent, ikke 110%, men for å si det litt amerikansk: you have to be a damn fool for not accepting that.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Arafat-rygget-da-det-kunne-blitt-fred-6324951.html

 

Her er også en video der Bill Clinton selv snakker:

http://youtu.be/MGWWOtGXTTU

Lenke til kommentar

Mannen krevde suverenitet over hele Gazastripen og hele Vestbredden inkludert hele øst-Jerusalem, samt right of return for alle palestinere som har blitt fordrevet opp gjennom årene, også til Israel. Han får et tilbud om suverenitet over hele Gazastripen og 96% av Vestbredden, ikke inkludert klagemuren i øst-Jerusalem, og ingen returrett for palestinere til Israel. Han takker nei. Mannen har prinsipper han ikke viker på, jeg vil ikke akkurat si at det er en dårlig ting, ei heller at han alene hindret "varig fred i Midtøsten". Når det er sagt, synes jeg han burde akseptert tilbudet. Videre samtaler og avtaler hadde definitvt blitt lettere om det var to uavhengige stater som talte sammen, ikke én stat og en etnisk gruppe spredd for alle vinder med et inkompetent lederskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg var på guidet tur i Israel for litt over et år siden fortalte guiden at Yasir Arafat ble tilbudt 110 % landeområde i hans tid. Israel hadde sammen med Bill Clinton utarbeidet dette for å få varig fred. Yasir Arafat takket nei, og viste dermed at deres mål ikke var fred slik Israels ønske er.

 

Han sa "Den arabiske leder som vil oppgi Jerusalem er ikke født enda". Hadde Israel ønsket fred hadde de bare trukket seg ut av de okkuperte områdene og anerkjent Staten Palestina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...