Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Ok, dette er min tredje dag med Python. Det er kjempegøy og jeg får til ting. Iallefall litt.

 

1) Når jeg prøvde å lage en def, og kalle på den, så fikk jeg beskjed om at den ikke fantes. Jeg flytta kodeblokken til øverst i .py-fila, og da virka det. Må def defineres før første kodelinje?

 

2) Har ikke Python goto? Det hadde spart meg for mye tenking, da jeg må tenke annerledes for å få til f.eks while-loop som var løsninga jeg fikk til til slutt.

 

Og jeg har sikkert mange flere spørsmål!

 

 

Lenke til kommentar

MRN det er bedere om ikke bruker denne gammle FAQ til og stille spørsmål.

 

1) Når jeg prøvde å lage en def, og kalle på den, så fikk jeg beskjed om at den ikke fantes. Jeg flytta kodeblokken til øverst i .py-fila, og da virka det. Må def defineres før første kodelinje?

def kan plassers hvor du vil i koden.

Det er linjen du kaller funksjonen som må være etter funksjonen(def)

#Python start reading code from line 1
#print foo(5) ##This will give an error

def foo(num):
   '''
   num is local to this function
   Function has to be called
   '''
   return num ** num

#Like code are now this is the first line that get reads
#Then it call foo() that retrun the result
print foo(5)

 

2) Har ikke Python goto? Det hadde spart meg for mye tenking, da jeg må tenke annerledes for å få til f.eks while-loop som var løsninga jeg fikk til til slutt.

Takk og lov for at python ikke har goto,da vi sett et misbruk av goto som hatt ødelagt programflyten.

 

Dijkstra skrev dette i 1968,så det er ikke noe nytt at goto ikke er populært.

The short answer is that goto statements generally cause messy and hard to read code. This reduces the ability to update that code. Also it was proven that nearly everything that goto was used for could be done using other control statements like the while loop or function calls.

 

Go To Statement Considered Harmful

Edsger W. Dijkstra

http://www.u.arizona.edu/~rubinson/copyright_violations/Go_To_Considered_Harmful.html

Endret av SNIPPSAT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dijkstra skrev dette i 1968,så det er ikke noe nytt at goto ikke er populært.

 

Hovedvekten bør legges på "the short answer". Det finnes mange gode grunner for å bruke goto. Det finnes også situasjoner der goto er uvurderlig og det finnes situasjoner hvor goto med hell kunne unngås.

 

En noe utdatert (dog nyere enn Dijkstra sin kritikk) er Structured programming with go to statements av Donald Knuth.

 

Takk og lov for at python ikke har goto,da vi sett et misbruk av goto som hatt ødelagt programflyten.

 

Misbruk, ja. Men det er ikke dermed sagt at det er "takk og lov" at goto ikke finnes i språket. Men valget er tatt, konstruksjonen finnes ikke, og man får strukturere koden sin deretter.

 

En dictionary med funksjoner som verdier kan erstatte goto i visse situasjoner. Et annet bruksområde kan muligens dekkes av exceptions.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+9871234

Noen som har tips til gode engelskspråklige python forumer hvor man kan spørre om hjelp og råd? Spesielt rundt web.py, django o.l.

Jeg så denne posten i dag. Ingen som har svart siden desember 2011.

 

Jeg har selv nettopp opprettet et eget Python underforum på mitt forum. Der kan du finne svar på ting du ikke finner i denne tråden eller på dette forumet. Registrer du deg, må poster godtas før de blir synlinge. Det gjør jeg ettersom der er en del spam selv på et norskspråklig forum. Så registrer deg og legg inn en meningsfylt tråd om du skal få svar.

 

Jeg har også i lengre tid hatt et Python "forum" med et django "underforum" på min oppslagstavle.

 

Det er stengt for innlegg foreløpig, da det er noe helt annet å sloss med spam på et engelskspråklig forum enn et norsk. Derfor kaller jeg det nå oppslagstavle ("bulletin board"). Du burde kunne finne noe om django som kan interessere deg der.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...