Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte stempelringer på Gilera RCR


Heika98

Anbefalte innlegg

Sylidrene tåler nok både 10k og 20k km så lenge resten av motoren er godt vedlikeholdt. Bytte stempelringer og stempler er slik vedlikehold. Stempelringene slites konstant når motoren går. Det kan godt hende de holder en sesong til, men vil helst bytte for å være sikker på en slik motor som pines mye på høye turtall. Bytter heller stempel i vinter enn å bytte sylle også midt på sommeren for at jeg ikke byttet stempel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Milde himmel! Jeg har sett mopeder gå mangfoldige titusener uten problemer. 100% av tilfellene hvor noe har gått galt har det vært pga. brukerfeil eller følgefeil fra andre ting. Jeg har kjørt 20 år gamle mopeder som aldri har bytta stempelringer. Motorsykkelen min er fra 1990 og i fjor var første gangen noensinne sylinderne hadde vært demontert.

 

Jeg har hatt moped med Malossi MHR-sylinder (ikke replica) som ble svinekjørt til de grader. Den ble IKKE behandla pent. Den var til og med luftkjølt. Tenkte som deg og ville bytte stempelfjør for sikkerhetsskyld på 15000km. Da jeg fikk alt opp så var stempel, fjør og sylinder akkurat som da de var nye.

 

Så hvis en original Gilera ikke klarer mer enn 10-20k så må det være noe av det værste dritet jeg noensinne har hørt om. På linje med de dårligste av de dårligste kinamopedene (motormessig).

Lenke til kommentar

Motoren i Gilera er noe av det beste du får i en ny moped idag. Men den er fortsat en 2takter. Hadde nok klart både 10k og 15k km men for hver km øker sjansen for sjæring. Det er en sjanse jeg ikke helst ikke vil ta på en slik motor som tilbringer mye av tiden på fullt turtall, noen ganger over lengre tid. Den er ikke daukjørt for å si det sånn. For alt man vet kan det hende den sjæres hvis jeg går ut og tar en tur nå. Tror jeg heller satser på Asso elns til sommern. Har lenge hatt lyst på 70 cc og nå som den har gått såpass langt (til å være org. 2takter) så kan jeg likegodt bytte sylle i tillegg til stempel.

Lenke til kommentar

Motoren i Gilera er noe av det beste du får i en ny moped idag. Men den er fortsat en 2takter. Hadde nok klart både 10k og 15k km men for hver km øker sjansen for sjæring. Det er en sjanse jeg ikke helst ikke vil ta på en slik motor som tilbringer mye av tiden på fullt turtall, noen ganger over lengre tid. Den er ikke daukjørt for å si det sånn. For alt man vet kan det hende den sjæres hvis jeg går ut og tar en tur nå. Tror jeg heller satser på Asso elns til sommern. Har lenge hatt lyst på 70 cc og nå som den har gått såpass langt (til å være org. 2takter) så kan jeg likegodt bytte sylle i tillegg til stempel.

 

 

den øker ikke sjansen for å skjæres, det eneste som skjer når ringer blir slitt og sylinder rom er at den mister kompresjon.

Lenke til kommentar

Nei, hvis den står i fare for å skjære seg så er det ikke en god motor. Kanskje i forhold til visse andre elendige merker. Jeg har mishandla mange mopeder oppigjennom men har aldri klart å skjære noen med mindre man gjør noe virkelig galt. Ref. svaret til Janbanan123.

 

Og HVIS Gilera da er noe av det beste så må kvalitetsnivået i dag ha nådd et absolutt bunnivå.

 

Edit: Se på crossere. Her har du motorer som ikke er laget for holdbarhet men maks ytelse. Et portareal og stempelfjørslitasje LANGT større enn på originale mopeder. Skjærer de seg? Nei. De mister kompresjon og blir daue.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Poenget er vel kanskje at uansett hva som skjer når stempelringen(e) blir slitt, så er jevnlig vedlikehold overhode ikke dumt.

5 000 km er kanskje ikke så mye, og den vil klare mye mer. MEN det er uansett ikke dumt å bytte stempelring(er) før en ny sesong starter.

 

jo det er dumt å bytte noe som ikke trengs å byttes.

Lenke til kommentar

Det blir som å anbefale olje- og filterbytte hver 5000km. Kanskje lurt, men utrolig unødvendig.

 

I tillegg må stempelfjører kjøres inn. Før dette kan du faktisk få en reduksjon i ytelse. Etter 5000km. er stempering og sylinder meget godt tilpasset hverandre.

 

Og igjen: Det finnes verktøy for å måle kompresjon. Koster 200kr. og fåes hos bl.a. Biltema. Har du god kompresjon så er ikke stempelfjørene slitt og et bytte er totalt unødvendig.

Lenke til kommentar

Hvorfor er dere så sta og skal kverulere på alt? Ja, kjørerøy blir missbrukt og tåler det. Det samme gjør jeg med min moped og del tåler det helt fint og hadde sikkert tålt både en og to sesonger til, men en gang når den bristepunktet. Om det er i morgen eller om to år eller om ti år for den del kan ingen vite. Motoren går igjennom utallige oppvarminger og nedkjølinger der delene utvides og trekker seg sammen. Stempelet og stempelringene vil til slutt bli så sprø at det bare fører til problemer. Påenget med å bytte det på et tidlig tidspunkt som på f.eks. 5k km er at man ikke skal nå det punktet og slippe de problemene. Og ja, jeg har kompresjonsmåler, og den er innenfor anbefalt. Men heretter vil kompresjonen gradvis bare bli dårligere og dårligere. Man må innkjøre nye ringer og stempel, men det er unnagjort på to dager (iallefall hvis du kjører like mye som jeg kjørte på det meste i sommer). Og vet du hva, det gjør meg ingenting, for da vet jeg at motoren min er klar for en ny sesong med misshandling. Så imens de som tenker som dere kanskje må sitte å skru i sommer for at de ikke er like nøye på vedlikehold som meg så kommer jeg til å nyte sommeren på mopeden min. Marinius er er den eneste så langt som har vist at han har sjønt hva som må til for å få en motor til å vare lenge uten store problemer... nemlig regelmessig vedlikehold.

 

Jeg kommer til å bytte stempel og ringer (hvis jeg ikke kjøper asso da) uansett. Dere kan argumentere mot det så mye dere vil, men jeg bytter uansett. Og når du er inne på oljeskift. Jeg bytter olje hver 2000 km og byttet en siste gang før sesongen var slutt etter 1000 km. Det er det som trengs for å få clutchen til å tåle misbruket. Selv etter bare 1000 km med misbruk såg jeg tydelig at det var på tide etter mye sluring og bruk av clutchen. Jeg har en kompis som har en moped som har gått akkurat like langt, men han har ikke byttet olje. Du kjenner med en gang at det er en motor som ikke er godt vedlikeholdt straks du tar deg en tur med den. Og den clutchen er helt ferdig. Den har jo tålt det, men den er ikke i like god stand som min som er vedlikehold bedre.

 

Så generelt sett: det skal ganske mye til for å vedlikeholde et kjøretøy for mye.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...