Gå til innhold

Oppklaring rundt båtførerbevis og lovlig kjøring


Gissan

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Holder på med båtførerprøven og lurte på om det var noen som kjente til nettsider som har eksamensoppgaver?

 

Eksempler som er realistiske i forhold til hva man får på eksamen.....

 

Gjør ikke noe om det koster noen kroner, men ikke like mye som en eksamen, da kan eg likså greit ta en slik :)

 

Har ikke prøvd prøveoppgaver selv, men denne ser jo grei ut http://batforerproven.123.no/. Ellers er det bare å google litt, finnes en del der ute. Du får hovedsaklig spørsmål om knuter, noen få om motor/teknisk, vikeplikt, føring av lys, og stolper. Det var kun en som ikke klarte det når jeg tok eksamen for snart to år siden, og synes ikke det var så veldig vanskelig selv. Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Om man har relevant utdanning/opplæring, skal man kunne få utstedt båtførerbeviset uten å ta kurs og prøve. Er matros fagbrev tilstrekkelig opplæring? Der går man jo gjennom det meste som faller under båtførerprøven på skolen. Hvordan dokumentere ovenfor Norsk test(?) at man har hatt tilstrekkelig opplæring? Godtar de kopi av fagbrev eller må man gå mer inn på detaljer i skolepensum og dokumentere det?

Endret av ekwathne
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For min del er eg veldig glad for at det stilles krav og eg håper de senker det årstallet langt ned.

På den måten vet eg at den personen eg treffer på sjøen i en vill fart har et visst nivå kunnskap og vil oppføre seg noenlunde forutsigbart.


Hvorfor skal man ha førerkort på bil, men ikke på båt?

Lenke til kommentar

Leste du det eg skreiv? Hvis de hadde innført tidligere enn 1980 med en gang ville det blitt kurskaos.


Men nok om det for min del. Eg ser at mine holdninger og meninger ikke ligger i nærheten av dine. Så da ser eg ikke noe poeng i å diskutere det noe mer akkurat nå.

Denne tråden er vel mest for spm om båtførerprøven. Klagemuren ligger i Jerusalem.

Lenke til kommentar

For min del er eg veldig glad for at det stilles krav og eg håper de senker det årstallet langt ned.

På den måten vet eg at den personen eg treffer på sjøen i en vill fart har et visst nivå kunnskap og vil oppføre seg noenlunde forutsigbart.

 

Hvorfor skal man ha førerkort på bil, men ikke på båt?

Helt enig der. Jeg har kjørt litt båt uten noe båtførerbevis, men da såklart veldig forsiktig. Nå som jeg har tenkt til å kjøpe meg egen båt, er jeg bare glad for å ta kurset. Greit å føle seg trygg på sine egne kunnskaper når man har egen båt iallefall.
Lenke til kommentar

drit i båtfører prøven er bare tull. sjukt idiotisk at man ikke får den når man tar klasse b!

 

Høres ut som noe som kan komme fra en innlandsbonde.

 

Grunnen til at grensen ble satt til 1980 var for ikke å lage enorme køer med folk som måtte ta kurs.

 

Det er snakk om å senke grensen først til 1970, så til 1960 faktisk.....

 

DA skal det hoveres mot mange tøffe folk :p

 

Hvilken kilde har du for dette?

Ja, jeg kjenner prosessen og saksbehandlingen relativt godt.

Lenke til kommentar

Hvilken kilde har du for dette?

Ja, jeg kjenner prosessen og saksbehandlingen relativt godt.

Spennende! Da kan vi få litt fakta på bordet.

 

Og eg beklager. Men eg trodde eg hadde skrevet noe lignende som det eg kommer til å skrive under her tidligere i tråden:

 

Kursholderen på kurset mitt sa: bla bla bla.

 

;)

 

Så eg trodde eg hadde skrevet tidligere at dette var uttalelser fra kursholderen. Og han burde virkelig å kjennskap og nærhet til disse reglene, siden han kun driver med maritim opplæring. Men kjekt hvis du har noen harde fakta å vise til.

Lenke til kommentar

Kursholdere har sjelden noe særlig innvirkning på arbeider med lov og forskrift.

Det er ingen signaler p.t. som tyder på at denne rettigheten vil bli ytterligere innskrenket.

 

Man innførte ordningen gradvis ut fra båtens egenskaper, og hadde en fast dato for når man måtte være født.

 

Det skjer rett og slett "ikke en dritt" med den saken der for tiden, og det som ikke er med hittil er forkastet underveis i saksbehandlingen.

 

Ved en henvendelse til departementet vil du også få utlevert alt av dokumentasjon angående saken.

Lenke til kommentar

Min rolle er at jeg er langt mer enn gjennomsnittlig interessert i feltet man her snakker om, og at jeg stadig sender innsynsforespørsler for å få tilgang på aktuell dokumentasjon.

Noe dokumentasjon har jeg også møtt opp personlig etter avtale for å kunne lese, både i denne saken og andre saker jeg er interessert i.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...