Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men hvordan kan egentlig en sensor si at det er plagiat, i og med at det er lagt ut etter eksamenens start?

 

Funderte på nøyaktig det samme! Om jeg skulle lagt ut teskten min ( Noe jeg ikke har planer om å gjøre, vil være på den safe siden ), ville jeg brukt dette som et motargument om jeg ble tatt for plagiat.

 

Diskuterer forresten med en kompis ang. det plagiat-styret, der vi tror at sensorer og lærere ikke har tilgang til et plagiatprogram, ettersom dette ville krevd ekstreme avtaler, både med div. internettsider og andre skoler rundt i verden. Bare et innspill. Noen som har lignende tanker?

 

Jo, jeg vet faktisk helt sikkert at de har tilgang!

På forrige tentamen vi hadde i engelsk, ble venninna mi kalt inn på kontoret. Plagiatkontrollgreia hadde slått ut på at HELE stilen hennes var copy and paste, men det viste seg at hun hadde sendt den inn to ganger. Alt løste seg selvfølgelig, men det ble et par tårer osv. Så joda, plagiatprogram det har de!

 

Skjedde med en i klassen min også. Men han hadde kopiert en hel tekst feilfri engelsk, bedre en læreren :p Bare byttet ut navnene og skrevet egen avslutning :p

 

Når han fikk den tilbake, hadde læreren krysset over alt bortsett fra navnene og de tre siste setningene :p Haha, han fikk 1.

 

Haha! Tipper han ble litt sjokkert når han fikk den tilbake, ja! Lærepenge.. :p

Lenke til kommentar

Hvordan er det egnetlig mulig for meg å få tilbake eksamen?

Får du arket tilbake eller får vi bare karakter ?

 

Jeg måtte jo logge inn med det sykeste brukernavnet og passordet :p No way om jeg husker det ....

Så om jeg ikke får den tilbake, men bare karakter, var dette siste gang jeg fikk se den :(:p

 

 

Om du ikke har, som så mange andre, kopiert stilen over på en privat minnepinne, er det nok siste gang du ser den, ja :)

Vi får kun karakter. Ikke engang en vurdering/kommentar :(

Lenke til kommentar

 

 

Haha! Tipper han ble litt sjokkert når han fikk den tilbake, ja! Lærepenge.. :p

 

Hahahaha :p Nei, hans bestevenn er godeste Daria.no :p Alle fremføringer vi har leser han opp nyaktig det som står der :p

 

Han ble også tatt for å bruke daria.no på en sånn forsøksrapport i naturfagen :p Men han lærte heller ikke av det...

Lenke til kommentar

Hvordan er det egnetlig mulig for meg å få tilbake eksamen?

Får du arket tilbake eller får vi bare karakter ?

 

Jeg måtte jo logge inn med det sykeste brukernavnet og passordet :p No way om jeg husker det ....

Så om jeg ikke får den tilbake, men bare karakter, var dette siste gang jeg fikk se den :(:p

 

 

Om du ikke har, som så mange andre, kopiert stilen over på en privat minnepinne, er det nok siste gang du ser den, ja :)

Vi får kun karakter. Ikke engang en vurdering/kommentar :(

 

Det er tilbakestående! Hvordan vet jeg da hva jeg burde forbedret? En komentar hadde jeg hvertfall forventet .. :(

Lenke til kommentar

 

 

Haha! Tipper han ble litt sjokkert når han fikk den tilbake, ja! Lærepenge.. :p

 

Hahahaha :p Nei, hans bestevenn er godeste Daria.no :p Alle fremføringer vi har leser han opp nyaktig det som står der :p

 

Han ble også tatt for å bruke daria.no på en sånn forsøksrapport i naturfagen :p Men han lærte heller ikke av det...

 

:no:

Vi har nok noen sånne i klassen også

Haha, var tre av guttene i klassen som hadde klin lik presentasjon forrige gang :p Og de sto alle sammen og påstod at de hadde skrevet alt selv :!:

Endret av ilsepilse
Lenke til kommentar

Hvordan er det egnetlig mulig for meg å få tilbake eksamen?

Får du arket tilbake eller får vi bare karakter ?

 

Jeg måtte jo logge inn med det sykeste brukernavnet og passordet :p No way om jeg husker det ....

Så om jeg ikke får den tilbake, men bare karakter, var dette siste gang jeg fikk se den :(:p

 

 

Om du ikke har, som så mange andre, kopiert stilen over på en privat minnepinne, er det nok siste gang du ser den, ja :)

Vi får kun karakter. Ikke engang en vurdering/kommentar :(

 

Det er tilbakestående! Hvordan vet jeg da hva jeg burde forbedret? En komentar hadde jeg hvertfall forventet .. :(

 

 

Det er liksom siste eksamen, den der du skal vise hva du har lært de siste ti årene =P

Tror de forventer at du skal ha funnet ut til nå hva som må forbedres eller ikke :p

Sier i alle fall læreren min.

Men er enig med deg,

jeg liker veldig godt å få noen rosende ord / konstruktiv kritikk vedlagt en tekst jeg har skrevet :p

Lenke til kommentar

Hvordan er det egnetlig mulig for meg å få tilbake eksamen?

Får du arket tilbake eller får vi bare karakter ?

 

Jeg måtte jo logge inn med det sykeste brukernavnet og passordet :p No way om jeg husker det ....

Så om jeg ikke får den tilbake, men bare karakter, var dette siste gang jeg fikk se den :(:p

 

 

Om du ikke har, som så mange andre, kopiert stilen over på en privat minnepinne, er det nok siste gang du ser den, ja :)

Vi får kun karakter. Ikke engang en vurdering/kommentar :(

 

Leverte dere på nettet?

Vi brukte skolepc'er, så vi har det lagret der + at vi skrev ut og leverte for hånd :)

Lenke til kommentar

Hvordan er det egnetlig mulig for meg å få tilbake eksamen?

Får du arket tilbake eller får vi bare karakter ?

 

Jeg måtte jo logge inn med det sykeste brukernavnet og passordet :p No way om jeg husker det ....

Så om jeg ikke får den tilbake, men bare karakter, var dette siste gang jeg fikk se den :(:p

 

 

Om du ikke har, som så mange andre, kopiert stilen over på en privat minnepinne, er det nok siste gang du ser den, ja :)

Vi får kun karakter. Ikke engang en vurdering/kommentar :(

 

Leverte dere på nettet?

Vi brukte skolepc'er, så vi har det lagret der + at vi skrev ut og leverte for hånd :)

 

Vi leverte på papir. Og eksamensvakten stod personlig og så på mens vi slettet filen fra pc'en vi brukte. :hrm:

Ikke spør hvorfor :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det egnetlig mulig for meg å få tilbake eksamen?

Får du arket tilbake eller får vi bare karakter ?

 

Jeg måtte jo logge inn med det sykeste brukernavnet og passordet :p No way om jeg husker det ....

Så om jeg ikke får den tilbake, men bare karakter, var dette siste gang jeg fikk se den :(:p

 

 

Om du ikke har, som så mange andre, kopiert stilen over på en privat minnepinne, er det nok siste gang du ser den, ja :)

Vi får kun karakter. Ikke engang en vurdering/kommentar :(

 

Leverte dere på nettet?

Vi brukte skolepc'er, så vi har det lagret der + at vi skrev ut og leverte for hånd :)

 

Vi leverte på papir. Og eksamensvakten stod personlig og så på mens vi slettet filen fra pc'en vi brukte. :hrm:

Ikke spør hvorfor :p

 

Haha, det var teit :p

Lenke til kommentar

Ble ferdig 13.59. :p

 

Følte at det gikk skikkelig bra.

 

Som så mange andre skrev jeg parallellhistorie på oppgave 4. Tok faktisk en jeg skrev til tentamen før jul og forbedret den i 5 timer. I tilegg til mange ord, setninger og også noen hendelser byttet jeg ut navnene, datoer og stedsnavn. Læreren sa også at jeg skulle skrive at stilen tidligere var levert inn og sendt til plagiat, men at jeg hadde gjort om en del på denne.

 

Satser på 6.

Lenke til kommentar

 

 

Haha! Tipper han ble litt sjokkert når han fikk den tilbake, ja! Lærepenge.. :p

 

Hahahaha :p Nei, hans bestevenn er godeste Daria.no :p Alle fremføringer vi har leser han opp nyaktig det som står der :p

 

Han ble også tatt for å bruke daria.no på en sånn forsøksrapport i naturfagen :p Men han lærte heller ikke av det...

 

:no:

Vi har nok noen sånne i klassen også

Haha, var tre av guttene i klassen som hadde klin lik presentasjon forrige gang :p Og de sto alle sammen og påstod at de hadde skrevet alt selv :!:

 

 

Litt offtopic, men sånt er litt morsomt. Kan ta et eksempel fra i fjor..

Vi hadde fått oppgave om å skrive et kåseri om hva enn vi ville, og etter det hadde vært til vurdering skulle læreren vår lese opp en av dem. Hun sa at "wow, denne var veeeldig bra, her har **** mestret blablabla.." Når hun begynte å lese, ble det vekslet sykt mange skeptiske blikk.. Gjett hvor mange i klassen som hadde vært inne på Daria.no for å sjekke åssen man skrev kåserier, og som blant annet hadde lest AKKURAT denne? Det verste var at han fikk jo toppkarakter!

Lenke til kommentar

Vi får kun karakter. Ikke engang en vurdering/kommentar :(

 

Det der er så på trynet at jeg får helt vondt i magen. Eksamenssystemet strider jo mot alt lærerne noensinne har sagt om prøver!

For det første: man trekker faktisk eksamenssfag. Dette er et urettferdig lotteri der karakterer, snitt og dermed inntak til videregående skole kan baseres på en simpel trekning! Hvor ligger rettferdigheten? For det andre: dette er én prøve som teller like mye som et fag du har hatt fem timer i uka, hele året. Er det noe jeg har hørt fra lærerne, så er det at én dårlig dag ikke skal kunne ødelegge en hel karakter, men på en eksamen er det akkurat det som skjer. For det tredje har vi det med tilbakemeldinger: ingen plusser, ingen minuser, ingen rettinger, ingen tips til forbedringer, ingen begrunnelser. En annen ting lærerne selvfølgelig har snakket mye om, er at man skal lære av sine feil, og at gode tilbakemeldinger og begrunnelser er noe av det viktigste i en læringsprosess. Hvorfor er da dette utelatt fra eksamen? Hvorfor skal eksamen være en opphøyd, hellig greie som skal skille seg fra vanlige prøver og fag på alle områder?

 

EDIT: Maget, faktisk. Liten leif der, gitt.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...