Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jo spørre ekspertene her inne hva de syntes, har nettopp satt opp en FreeBSD / FreeNAS fil-server bestående av:

 

Asus P8B-E/4L Intel C204, LGA1155 hovedkort
Intel Xeon E3-1270 CPU
4x 4GB (16GB) 1333MHz, unbuffered ECC RAM
GeForce GT 520 skjermkort (var dum nok til å velge Xeon E3-1270 istedenfor E3-1275, altså null integrert skjermkort)
LSI MegaRAID 9260-8i RAID kontroller (skal byttes med IBM M1015 som skal flashes med LSI MegaRAID 9211-8i IT-firmware da 9260-8i uten IT-firmware ei heller mulighet for JBOD er ubrukelig til FreeBSD og ZFS..)
1x Intel 520 60GB SSD for FreeNAS 8.2 BETA2 installasjon
7x Western Digital RE4 2TB som skal opp i ZFS RAIDZ eller RAIDZ2 (10TB eller 8TB)

 

 

 

 

Når jeg først er i gang så vurderer jeg om jeg skal smelle opp to SSD-er, en for caching av ZIL (ZFS logg) som vil bedre skrivehastigheter drastisk og caching av L2ARC som vil øke leseytelsen drastisk. Spørsmålet er jo hvilke SSD-er som passer seg til dette formålet, caching er jo noe som normalt vil tilsi konstant skriving og sletting av data kontinuerlig hele tiden og det er jo ikke nødvendigvis sånn at en SSD som er perfekt som systemdisk (mye lesing, generelt lite skriving) vil egne seg best til dette litt mer spesielle formålet.

 

SSD til ZIL (logg) trenger vell knapt å være større enn 10GB, så her er jo ikke kravene til størrelse spesielt stort, mens SSD til L2ARC er avhengig av hvor mye data jeg faktisk ønsker at skal være cachet for rask lesing fra fil-serveren, også har vi alle disse spørsmålene rundt MLC og SLC osv osv..

Lenke til kommentar

Logger er komprimerbare, så SandForce burde gjøre jobben greit der. Hva slags datatyper er det på serveren SSD med L2ARC skal cache? Om det er hovedsaklig mediefiler og komprimerte/krypterte arkiver er ikke SandForce optimale, men om det er en fin blanding er SandForce med synkron NAND fine med tanke på sustained ytelse og holdbarhet. Nå skal du skrive ganske mye til cache om dagen før du får problemer med nyere SSDer. BAT har skrevet flere hundre TB til 60-80GB SSDer uten noe ekstra spare area satt av, så de tåler en del.

 

Mitt generelle tips om du er redd for at det skal bli mye skrivepress på L2ARC er å overdimensjonere kapasiteten av disken i forhold til behov, og sette av ~20% ekstra spare area (upartisjonert rett etter secure erase), da vil random write og sustained write holde seg høyere over tid, pluss du får mindre write amplification, som betyr mindre slitasje på NAND pr GB skrevet. SLC er unødvendig om du ikke skal ha >25% kontinuerlig skrivebelastning (av maksfart) 24/7 over en periode på 2-3 år.

BAT har brukt 4-6 månder (eller lenger?) på å drepe SSDer med 100% skrivelast 24/7.

 

Nice hardware for filserver forresten. Er det til privat bruk eller i produksjon?

Lenke til kommentar

...

 

Når jeg først er i gang så vurderer jeg om jeg skal smelle opp to SSD-er, en for caching av ZIL (ZFS logg) som vil bedre skrivehastigheter drastisk og caching av L2ARC som vil øke leseytelsen drastisk. Spørsmålet er jo hvilke SSD-er som passer seg til dette formålet, caching er jo noe som normalt vil tilsi konstant skriving og sletting av data kontinuerlig hele tiden og det er jo ikke nødvendigvis sånn at en SSD som er perfekt som systemdisk (mye lesing, generelt lite skriving) vil egne seg best til dette litt mer spesielle formålet.

 

SSD til ZIL (logg) trenger vell knapt å være større enn 10GB, så her er jo ikke kravene til størrelse spesielt stort, mens SSD til L2ARC er avhengig av hvor mye data jeg faktisk ønsker at skal være cachet for rask lesing fra fil-serveren, også har vi alle disse spørsmålene rundt MLC og SLC osv osv..

 

Hva med denne til logging: Intel 311 eller kanskje en Intel SSD 320?

 

Ellers er vel en Crucial M4, Plextor M3 eller Intel SSD 320 fin til caching? Om det er filmer og slikt så vil vel SSD caching ikke bety så mye?

 

Jeg brukte selv 2 x Crucial M4 128GB til logging og 1 x Kingston HyperX 120GB til caching.

Endret av Kimm0n0
Lenke til kommentar

Dette var mer eller mindre et innfall hvor jeg hadde lyst til å bygge et nytt system, og det jeg trengte mer eller noe annet for øyeblikket var en fil-server da jeg var lei av å kjøre fil-serveren fra spillmaskinen ettersom det er utrolig upraktisk på veldig mange måter ettersom krasj av maskinen, re-installasjon osv naturligvis resulterer i at fil-serveren er nede.

 

Så da slo jeg flere fluer i en smekk ved å få bygget meg et nytt system, får lekt meg litt med FreeNAS og ZFS som jeg er fullstendig amatør på og skaffet meg mye interessant erfaring og forhåpentligvis en oppegående fil-server når alt kommer til alt. For øyeblikket har det jo vært noen humper i veien i form av LSI MegaRAID 9260-8i viste seg å være ubrukelig osv..

Lenke til kommentar

Dette var mer eller mindre et innfall hvor jeg hadde lyst til å bygge et nytt system, og det jeg trengte mer eller noe annet for øyeblikket var en fil-server da jeg var lei av å kjøre fil-serveren fra spillmaskinen ettersom det er utrolig upraktisk på veldig mange måter ettersom krasj av maskinen, re-installasjon osv naturligvis resulterer i at fil-serveren er nede.

 

Så da slo jeg flere fluer i en smekk ved å få bygget meg et nytt system, får lekt meg litt med FreeNAS og ZFS som jeg er fullstendig amatør på og skaffet meg mye interessant erfaring og forhåpentligvis en oppegående fil-server når alt kommer til alt. For øyeblikket har det jo vært noen humper i veien i form av LSI MegaRAID 9260-8i viste seg å være ubrukelig osv..

 

Det er jo helt klart et knallprosjekt! Sånn er jo kjempegøy :)

Lenke til kommentar

Har mange ønsker og planer som jeg vil forsøke å realisere etterhvert, men først og fremst så er det 100% fokus på å faktisk få ZFS RAIDZ / RAIDZ2, med SSD caching og alt opp og gå 100% stabilt før jeg begynner å fikle med noe som helst annet.

 

Steg nr1 etter at den er oppe blir nok å få opp Transmission eller en annen torrentløsning, men ser ikke ut som noen støtter RSS (?) og det vil jo redusere funksjonaliteten til en eventuelt torrent klient på fil-serveren dramatisk.

 

 

Men dette blir jo fryktelig off-topic harhar.gif

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...