Gå til innhold

AMD fryser ut eldre skjermkort


Anbefalte innlegg

Det er jo noe viktig å huske på at AMDs/ATIs kort de siste årene ikke har hatt noen større problemer med grafiske feil i nylanserte spill utenom CrossfireX-løsninger meg bekjent. Det kan jo hende jeg tar feil, men jeg har et inntrykk av at Nvidia sliter oftere med grafiske feil enn AMD gjør.

 

Det har vært noen :

*Rage

*Fallout New Vegas ( nyere kort mener jeg ) .

 

Dvs, tror faktisk både Amd og Nvidia har slitt litt med grafiske feil og har begge to sine svin , hvem som har mest tror jeg det blir litt dumt å spekulere i.

 

Når det gjelder topic er jeg litt usikker på om faktisk Amd kanskje bryter norske forbrukeres rettigheter her ved å kutte støtten allerede nå før kortene når 5 års levetid. Kortene har jo vært i salg i noen år og sånn sett så antar jeg at man bør kunne kreve støtte opp til 5 år etter kjøpsdato?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Historien gjentar seg. skal man øke ytelsen så holder det ikke bare ned nye drivere .

 

jeg har fått det inntrykket av at uansett hvilket skjermkort man søker driver til så ender man opp med den samme programpakken nesten hver gang .

 

Da må det være veldig krevende å lage felles programvare for alle skjermkotene.

 

Er man da ikke lit begrenset i hvor mye ytelse man får på de beste hvis man hele tiden også skal ta hensyn til eldre kort ?

 

 

Lenke til kommentar

Kuttingen av driverstøtte for eldre kort er helt normalt for eldre kort, eneste som skjer er at AMD dropper støtten så de ikke lyver om å støtte eldre kort. Du tror vel ikke at Nvidia bringer oppdateringer eller fikser til 6800 Ultra med dagens drivere?

 

Siste driver fra nvidia har fortsatt støtte for 6000 serien i siste driver.

GeForce 6000 serien ble lansert i april 2004.

 

Jeg sier ikke at det kommer nye fikser, men det er ihvertfall fortsatt support.

Lenke til kommentar

Kuttingen av driverstøtte for eldre kort er helt normalt for eldre kort, eneste som skjer er at AMD dropper støtten så de ikke lyver om å støtte eldre kort. Du tror vel ikke at Nvidia bringer oppdateringer eller fikser til 6800 Ultra med dagens drivere?

 

Siste driver fra nvidia har fortsatt støtte for 6000 serien i siste driver.

GeForce 6000 serien ble lansert i april 2004.

 

Jeg sier ikke at det kommer nye fikser, men det er ihvertfall fortsatt support.

 

enste forskjellen er at du som bruker da heller laster ned ett par GB med drivere som ikke gjør en døyt for deg...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Miljømessig synes jeg dette er litt trist. Man blir jo tvunget til å oppgradere etter en viss tid på grunn av dette.

 

Så du oppgraderer skjermkort kun pga at driverne ikke lengre oppdateres istedet for det at dagens spill krever bedre maskinvare?

En har jo heller ikke noen garanti igjen på kortet! (jeg regner da med at garantien på skjermkort er 3 år.)

Og hvilke oppdateringer gir dagens drivere 4xxx-kortene?

 

Når det gjelder miljøet så ville jeg heller klagd på at de lager nye kort!

Det er jo ingen som tvinger deg til å bytte ut ditt kort som allerede fungerer.

Lenke til kommentar

Miljømessig synes jeg dette er litt trist. Man blir jo tvunget til å oppgradere etter en viss tid på grunn av dette.

 

Så du oppgraderer skjermkort kun pga at driverne ikke lengre oppdateres istedet for det at dagens spill krever bedre maskinvare?

En har jo heller ikke noen garanti igjen på kortet! (jeg regner da med at garantien på skjermkort er 3 år.)

Og hvilke oppdateringer gir dagens drivere 4xxx-kortene?

 

Når det gjelder miljøet så ville jeg heller klagd på at de lager nye kort!

Det er jo ingen som tvinger deg til å bytte ut ditt kort som allerede fungerer.

For det første er økonomien vår basert på å kjøpe mer, verden stopper opp om vi slutter å kjøpe og starter å spare. AMD tjener heller ikke penger på å støtte eldre kort, så at driverstøtten for 4 år gamle kort kuttes er ikke særlig rart.

 

I Norge har vi dog 5 år reklamasjon på elektronikk, med andre ord skal all elektronikk du kjøper i Norge fungere i 5 år. Spørsmålet man må stille er da om oppdateringer av drivere kreves for at et skjermkort skal fungere, teknisk sett fungerer det jo uansett om nye drivere lanseres eller ikke, men man får ikke støtte for spill lansert etter siste driver.

Lenke til kommentar

Her vil jeg si at man kan nok spille nye spill også på eldre skjermkort selv om driveren ikke er nye.

Det er kun de skikkelig gamle skjermkortene som ikke vil fungere .

Hvis man skal sammenligne med noe så må det være at slike slike skjermkort ikke har drivere til nyere os er en Windows XP

Da er det mer en skjermkortet det skranter på.

 

 

Det eneste man taper her er ytelse og grafikken blir selvfølgelig ikke topp.

 

Hvis man skal ha maks ytelse og grafikk hele tiden så må man dessverre bo i butikken og samtidig ha et lass med penger

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten, driveren vil fortsatt oppdateres for eldre kort, ca hver fjerde måned - Kilde Tomshardware.

Videre støtte for eldre kort vil også Linux få, men som sagt kortene vil få oppdatert driveren sin hvert kvartal og ikke månedlig som mange er vant til.

 

Dette snur jo stort sett på det hele og det framstår nå ikke så ille som Hardware.no fikk det til å se ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten, driveren vil fortsatt oppdateres for eldre kort, ca hver fjerde måned - Kilde Tomshardware.

Videre støtte for eldre kort vil også Linux få, men som sagt kortene vil få oppdatert driveren sin hvert kvartal og ikke månedlig som mange er vant til.

 

Dette snur jo stort sett på det hele og det framstår nå ikke så ille som Hardware.no fikk det til å se ut.

 

Det var mye, mye bedre.

Lenke til kommentar

Kort som 48xx og X2 serien er fortsatt veldig kapable kort.Et 4870 er ca 50% raskere enn for eksempel 67xx serien som sitter i mange mellomklasse laptopper.Blant steam brukere har kun 44% DX11 støtte..http://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/Er rart om de dropper det allerede, da det er meget få spill som krever DX11.(jeg kommer ikke på noen ...)Jeg selv sitter med et nvidia DX10 kort, GTX285, som foreløpig yter mer enn nok for mitt bruk (1680x1050 res på skjermen min og det klarer de fleste spill på high med 50-60 FPS), jeg blir rasende om de stopper support for det..

 

Hvordan takler du kondensator-hviningen på 200-serien? I en del spill er det faktisk større praktiske forskjeller enn ytelsesgrafene tilsier og dersom du spiller jevnlig så er det som dag og natt å bytte kort. Har EVGA GTX 285 FTW edition liggende i hardwaremuseet og selv om det yter greit hadde det ikke vært akseptabelt å montere inn i en PC. Først og fremst pga kondensator-hviningen. Kortet hyler under belastning og det er grusomt å høre på. Samme med GTX 280 kortet jeg hadde før der igjen.

 

NVIDIA kommer med mellomklassekort nå i mai og det kommer forhåpentligvis greie kort til 1500-2000 kr. Man får allerede greie AMD 7850 kort med tradjepartskjøling. for 1900 kr.

 

GTX 285 har TDP på 205W. Det er fordeler med å bytte til et moderne kort som har bedre ytelse med under 100W effektbruk under last, ingen kondensator-hvining og spillene går jevnt over glattere.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Miljømessig synes jeg dette er litt trist. Man blir jo tvunget til å oppgradere etter en viss tid på grunn av dette.

Økonomien vår er basert på at vi skal kjøpe nye ting, så det er kanskje ikke så trist likevel om man må kjøpe nye kort?

 

Det at økonomien vår lever av miljøsvineri gjør ikke miljøsvineriet mindre trist.

Lenke til kommentar
Miljømessig synes jeg dette er litt trist. Man blir jo tvunget til å oppgradere etter en viss tid på grunn av dette.
Økonomien vår er basert på at vi skal kjøpe nye ting, så det er kanskje ikke så trist likevel om man må kjøpe nye kort?

Ikke hvis du betaler de nye skjermkortene til folk. Det er jo bra for økonomien, ikke sant? :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Miljømessig synes jeg dette er litt trist. Man blir jo tvunget til å oppgradere etter en viss tid på grunn av dette.

Hakker kortet ditt fortsatt møkk i 2020? Ja, eller nei?

 

Det er fortsatt åtte år igjen til 2020. Det er forskjell på å måtte bytte grafikkort hvert fjerde år og hvert andre år.

Du kjøpte ikke et nytt 4000-kort i 2010. Dessuten har det nå kommet frem at støtte blir begrenset til hver 3. måned, som ikke er i nærheten av like ille som artikkelen HW.no har publisert. Man kan faktisk påstå det er positivt siden det betyr mindre datatrafikk og driveroppdatering for de med eldre skjermkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...