Gå til innhold

Erfaringer med Sigma ART


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tror ikke jeg skjønte hva du mente med den videoen flageborg, må nok ha det inn med teskje jeg:-)

 

Legger du merke til hvordan kamerahusene "rystes" når bildene blir tatt ?.....med OS og AF aktiv

Bare en litt annen måte å teste automatikken i objektiver/kamerahus som vi så langt ikke finner andre steder...?

 

Objektiv er Sigma 24-105mm ART og kamerahus er Nikon D800E og Nikon D810

 

Så hvis objektivet fra Sigma sliter....og Nikon har så høy oppløsning at det må stå på Tripod og være vindstille....? så bør resultatet bli ekstremt mislykket?

Lenke til kommentar

 

tror ikke jeg skjønte hva du mente med den videoen flageborg, må nok ha det inn med teskje jeg:-)

 

Legger du merke til hvordan kamerahusene "rystes" når bildene blir tatt ?.....med OS og AF aktiv

Bare en litt annen måte å teste automatikken i objektiver/kamerahus som vi så langt ikke finner andre steder...?

 

Objektiv er Sigma 24-105mm ART og kamerahus er Nikon D800E og Nikon D810

 

Så hvis objektivet fra Sigma sliter....og Nikon har så høy oppløsning at det må stå på Tripod og være vindstille....? så bør resultatet bli ekstremt mislykket?

 

Jeg skjønner hvertfall fortsatt ingenting av hva du sier :D

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Dessverre har enkelte brukere en tendens til å legge ut bilder/videoer som sikkert gir god informasjon i en eller annen kontekst, men hvor nevnte brukere ikke samtidig deler denne konteksten med oss andre - de tror kanskje at vi også "kjenner til" bildet eller videoen, og forteller ikke derfor hva poenget med den er.

Her får vi en video av noen som rister på noen kameraer mens de fokuserer. Men - uten å fortelle hverken hvorfor, hva testen som foretas går ut på eller resultatet. Her ser vi altså at det går an å riste på kameraer med objektiver.

Hopp over det og gå videre.

 

Flageborg: kan du ikke vennligst skrive kontekst til bildene og videoene du poster.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Klage kan du, men ikke registrere at det fotograferes samtidig som det ristes ?

Joda, men:

Hva ble resultatet? Ble det skarpt?

Hva var poenget med testen? Å teste bildestabilisering, autofokushastighet, autofokusnøyaktighet eller hva?

Brukte man liveview og kontrastdetekterende autofokus, eller var det fasedetekterende?

Var det følgefokus eller single shot?

Hvordan ble resultatet hvis man sammenligner med andre objektiv under samme forhold?

Og hva mente du med "slitsomt"? Var det slitsomt å utføre "testen", var det slitsomt med optikk som ikke fungerer bra, eller hva mente du?,

Og var det i det hele tatt deg som hadde utført testen, eller er dette et random klipp du har funnet på YouTube?

 

Joda - "det fotograferes samtidig som det ristes", men uten kontekst, forklaring og resultat gir ikke dette noen ting av verdi!

 

Og - hva var egentlig poenget med testen? Var dette en slags test av følgefokus (siden fokuspunktene flytter seg når du rugger), test av bildestabilisering eller hva var det? Hva var poenget med å bruke to hus samtidig - og hva var resultatet? Og hva var poenget med ruggingen i det hele tatt?

Endret av Trondster
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har Sigma 35mm f1.4 ART til Nikon.

Veldig fornøyd med det - ingen fokusproblemer.

Det krever mye mer å få det du vil ha i fokus med f1.4 enn f.eks f4, så en må være nøye med hvor en setter fokuspunktet og at verken fotograf eller motiv flytter seg før bildet tas.

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan dere generelt er fornøyd med optikken i ART serien? Nå er vel 24 mm nylig lansert, så det er vel i praksis 35 og 50mm det foreligger erfaringer på.

 

Ser på enkelte forumer at noen klager en del på fokusproblemer. Så hvordan opplevelser har dere av denne ART serien?

Jeg har Sigma sin 35mm f/1.4 for Nikon. Den er stor og tung, men det er ikke så mange alternativer (Nikon sin 35mm f/1.4 veier 65g mindre, er 4mm kortere og ca 8.400 Kr dyrere, og er værtett).

 

Når det gjelder 24mm f/1.4, veier Nikon sin 45g mindre, er 1,7mm kortere og koster 10.400 mer, men er værtett. Har Nikon sin, men i dag ville jeg ha kjøpt Sigmaen (kjøpte Nikon 24mm f/1.4 før prisen gikk helt amokk),

 

Når det gjelder 50mm f/1.4, så er situasjonen en annen. Her er Sigma sin 50mm f/1.4 Art 525g tyngere, 46mm lengre og ca. 4.100 Kr. dyrere enn Nikon sin 50mm f/1.4. Her valgte jeg Nikon, primært på grunn av størrelse og vekt. Ingen av disse er værtett.

 

Et annet alternativ er Nikon sin 58mm f/1.4, den er lettere og mindre men mye dyrere enn Sigma sin (430g lettere, 30mm kortere og 9.400 kr dyrer, værtett). Denne er vel mer sammenlignbart med Sigma sin 50mm f/1.4 Art når det gjelder kvalitet. Jeg har denne også (meget fornøyd, men noe spesiell, fikk god pris).

 

Det samme gjelder vel for Canon også. Du skriver jo ikke hvilket system objektivet skal benyttes på.

Endret av Boeing
Lenke til kommentar

Jeg har både 50 og 35mm ART til Nikon. Jeg måtte levere inn både Nikon D750, D810 og begge objektivene til kalibrering. De var way off, på begge hus.

 

Fikk også prøve en nye 50mm ifra butikk, akkurat likt der.

 

Jeg kan aldri tenke meg at disse objektivene er spot on på andre Nikon hus..

 

Jeg må også legge til at den optiske kvaliteten er helt fantastisk på ART serien

Lenke til kommentar

Jeg har både 50 og 35mm ART til Nikon. Jeg måtte levere inn både Nikon D750, D810 og begge objektivene til kalibrering. De var way off, på begge hus.

 

Fikk også prøve en nye 50mm ifra butikk, akkurat likt der.

 

Jeg kan aldri tenke meg at disse objektivene er spot on på andre Nikon hus..

 

Jeg må også legge til at den optiske kvaliteten er helt fantastisk på ART serien

Ble resultatet bra når du fikk det fra service?

Vet du om de justerte både hus og optikk eller kun optikken? I såfall ble dette gjort i husene eller i objektivene via docken?

Lenke til kommentar

 

Jeg har både 50 og 35mm ART til Nikon. Jeg måtte levere inn både Nikon D750, D810 og begge objektivene til kalibrering. De var way off, på begge hus.

 

Fikk også prøve en nye 50mm ifra butikk, akkurat likt der.

 

Jeg kan aldri tenke meg at disse objektivene er spot on på andre Nikon hus..

 

Jeg må også legge til at den optiske kvaliteten er helt fantastisk på ART serien

Ble resultatet bra når du fikk det fra service?

Vet du om de justerte både hus og optikk eller kun optikken? I såfall ble dette gjort i husene eller i objektivene via docken?

 

 

Jeg har selv Docking saken, dette gjorde ting bra på enkelte fokusområder. men jeg klarte rett og slett ikke å justere hele fokusområdet.

 

Sendte inn alt, (garanti).. Jeg la med husene slik at de kan funksjonsteste. Det var kun objektivene som ble justerte.

 

Dette anbefaler jeg på det sterkeste. De beste objektivene jeg har hatt. og jeg har hatt MYYYE!

 

Har også bestillt 24mm ART. Og jeg regner med jeg sender inn begge husene sammen med denne før jeg får den. Just in case.

 

Alt i alt. Sigma ART er rett og slett grisebra optikk! Gruser alt av originalobjektiv...

Lenke til kommentar

Dette hørtes lurt ut ja!

 

Jeg kan ikke nok om dette, så derfor j eg spør. Dette med at du la med husene dine, vil det si at de optimaliserte objektivene mot husene dine, slik at om du bytter kamerahus så er det ikke sikkert at fokusen sitter,og du må da sende inn det nye huset sammen med objektivene dine?

 

Er det en stor fordel å ha kjøpt alt utstyret fra samme butikk med tanke på garanti/reklamasjonsjobb eller er dette noe verkstedet ordner, slik at du kan levere alt til et verksted?

Hvor var det forresten du fikk utført arbeidet?

 

Og har du tidligere måttet gjøre dette med orginaloptikk?

Endret av fotokolbrann
Lenke til kommentar

Har 35mm'ern, og har hatt x antall 30 og 50mm i de gamle seriene før (med alle de kjente problemene). Basert på det vil jeg si at fokusproblemene fortsatt er tilstede, om enn forbedret. Kjøpe et av disse objektivene uten dock'en ville jeg ihvertfall ikke gjort, men selv da kan man ende opp med å klø seg en del i hodet. Testa mitt ved hjelp av Magic Lantern og focus peaking, og samt egne kontroller. Måtte justere noe på de lengre avstandene, men når jeg først da "skrev over" innstillingene i objektivet, forandret alt seg. Selv om jeg satte alt til 0 igjen, fokuserte den helt annerledes enn rett ut av boksen. Tok litt tid før jeg fant riktig kompensasjon, men nå er den rimelig ok. Skjønt superpresis kommer jeg nok aldri til å kalle den. Trodde, når jeg hadde 30 og 50mm i sin tid, at den upresisheten måtte tilskrives min teknikk og at f/1.4 er krevende, men det var helt til jeg bytta til Canon sin 50/1.4. Da fikk jeg presisjon på f1.4 av en annen verden. Så, jeg vil si at Sigma er forbedret, men ikke friskmeldt. Optisk er det dog ingenting å klage på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...