Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Moren Nekter meg å se datteren min


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

 

Jeg har et lite problem jeg trenger veiledning med her..

 

Det ble slutt for noen mnd siden mellom meg og samboeren min. Hun har ungen nå.

Har ikke hatt noe fast oplegg med når jeg skal passe ungen, har bare tatt det litt innimellom når det har passet (ca 2 helger i mnd og noen ukedager) Vi har heller ikke ordnet noe farsbidrag eller fast ordning med når jeg skal ha ungen.

 

Men etter en krangel om noe tull som ikke er serlig viktig, så nekter hun meg nå å se ungen. og krever penger av meg for at jeg skal få se ungen. noe jeg ikke synes er serlig rettferdig.

 

Hvordan bør jeg gå frem her, og hvem bør jeg kontakte? dette er en noe forkortet beskrivelse av situasjonen, men ønsker bare svar på gennerelt grunnlag. og jeg ønsker å vite om de rettighetene jeg har som spiller inn her.

 

På forhånd Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis en deler omsorgen for ungen, feks har h*n annenhver uke, trenger en ikke betale bidrag. (det kan godt hende jeg tar feil her men det er slik jeg har forstått det). da ungen ble født skal dere ha skrevet under på endel papirer. på noen av disse skal det stå noe om hvordan dere deler foreldreretten. husker du hva som står på disse?

Lenke til kommentar

Hun har ikke mulighet til å nekte dere samvær uten en kjennelse på det. Skjønner ikke at folk godtar det overhodet.

 

Jeg hadde gjort alt i min makt for å se ungen min. Du må begynne å betale, men ikke betale for å se henne.

 

Du kan jo prøve å få en betydelig andel av omsorgen for henne også om du vil det. Ut i fra dette virker ikke moren helt riktig.

 

Edit: hvis hun virkelig har slått seg vrang, er det ikke mulig å troppe opp hjemme hos henne med politiet?

Endret av Kloever
Lenke til kommentar
Gjest kyrre fjeldvik
Hun har ikke mulighet til å nekte dere samvær uten en kjennelse på det. Skjønner ikke at folk godtar det overhodet.

 

Jeg hadde gjort alt i min makt for å se ungen min. Du må begynne å betale, men ikke betale for å se henne.

 

Du kan jo prøve å få en betydelig andel av omsorgen for henne også om du vil det. Ut i fra dette virker ikke moren helt riktig.

 

Edit: hvis hun virkelig har slått seg vrang, er det ikke mulig å troppe opp hjemme hos henne med politiet?

 

Dessverre er det slik at mødre i dagens Norge kan gjøre akkurat hva de vil, uten at de risikerer noen problemer. Det trengs ingen kjennelse noe sted! Og i stedet for å bli straffet for å holde barnet vekk fra far, har mødrene krav på enda mer i bidrag dersom de nekter samvær. Da er jo barnet alle dager hos mor, og far må betale ekstra.

Etter min erfaring er det bare en vei å gå, og det er direkte til advokat. Det koster penger, men har du tilgang til fri rettshjelp eller delvis fri rettshjelp, kan advokaten finne ut det for deg.

For barnets skyld er det SVÆRT VIKTIG at du som pappa stiller opp.

Når det gjelder bidrag er det selvsagt at du skal betale. Forsøk å få til Jeg skriver mye om mannskampen på nettet, så en kan google seg fram til dette temaet der ved å bruke mannskampen som søkeord.

For den som skal ha samvær er det viktig å få til en best mulig ordning med det samme, med mest mulig samvær. Mener du at du er bedre egnet til å ha daglig omsorg for barnet, så gå for dette. Den store feilen mange fedre gjør, er å la mor ordne opp ved samlivsbrudd, så kommer de etterpå og mener det er de som bør ha barnet. Da er de nesten dømt til å tape. Er du egnet til å ha daglig omsorg, bør du går for dette med det samme. Uansett bør du jobbe for å få best mulig samvær.

Menn kan ha godt utbytte av å titte på forumene på nettstedet barnimagen, der mødre ofte gir hverandre råd om hvordan de skal gjøre det vanskeligst mulig for fedrene å ha kontakt med barna sine...

Ved de fleste samlivsbrudd går det greit, men det finnes tusener av barn i Norge som lider under manglende kontakt med pappaen sin. Enten fordi pappa svikter, eller fordi mamma nekter dem kontakt, eller vanskeliggjør samværene så far gir opp!

Noen fedre sier: "Ungene vil forstå hvordan mor er, når de vokser opp. I mellomtiden får jeg la være å se dem...".

Det er mulig de forstår det, men på veien dit har du faktisk mistet dem!

Lenke til kommentar
Hun har ikke mulighet til å nekte dere samvær uten en kjennelse på det. Skjønner ikke at folk godtar det overhodet.

 

Jeg hadde gjort alt i min makt for å se ungen min. Du må begynne å betale, men ikke betale for å se henne.

 

Du kan jo prøve å få en betydelig andel av omsorgen for henne også om du vil det. Ut i fra dette virker ikke moren helt riktig.

 

Edit: hvis hun virkelig har slått seg vrang, er det ikke mulig å troppe opp hjemme hos henne med politiet?

 

Dessverre er det slik at mødre i dagens Norge kan gjøre akkurat hva de vil, uten at de risikerer noen problemer. Det trengs ingen kjennelse noe sted!

 

Mange vil nok nekte faren samvær med barnet uten kjennelse, men det er der jeg mener det må være mulig å hente barnet med politiet i ryggen.

 

Kan ikke begripe at det skal gå an å nekte noen samvær i lengden, altså at gjentatte forsøk på samvær mislykkes.

 

Jeg ville i hvert fall forhørt meg med politiet, eller kanskje noen i kommunen uten at jeg vet hvem det skulle vært.

 

Hva med barnevernet? Vil de kunne gripe inn når moren hindrer barnet samvær med sin egen far?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...