Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Bør barnet få vite at en av forfedrene var tysk soldat?


Anbefalte innlegg

Det er for galt at man fortsatt skal la seg prege av den bedritne 2. verdenskrig. Men det var også en spesiell krig. Fortsatt kommer det ut mange bøker om krigen, en av de siste i rekken er "De som falt" som tar for seg norske frontkjempere.

Ari Behns familie bl.a. blir stigmatisert i boka, og det blir nesten som et bakholdsangrep på Ari dette. Frontkjemperne valgte jo selv å dra ut og kjempe i nasjonalsosialistisk uniform.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frontkjempere er en ting, Men uansett handler det om valgene til mennesker som er 2-3 generasjoner forbi. At man liksom skulle bære skyld for hva tipp oldefar gjorde henger ikke på greip.

 

For å si det slik. Hvis dere velger å være åpne om det, så kommer det ikke til å bli ett problem. Hvis dere velger å holde det hemmelig, ja da gjør dere noe stort utav det. Og hvis det da senere kommer frem, så BLIR det ett problem fordi dere på en måte påtvinger ungen skyldfølelse. "Hvis mamma og pappa skammer seg over det..."

Lenke til kommentar
Gjest Guest_jur72_*

Min mor er barn av en tysk offiser fra andre verdenskrig.

Han var stasjonert på Hitra og forelsket seg i en ung kvinne som også ble forelsket.

 

Det viste seg etter krigen at han hadde kone og et barn i Tyskland før han dro ut i krig. Etter krigen ble han sammen med sin kone igjen og fikk deretter flere barn.

 

Rundt 1995 fikk min mor kontakt med hans kone etter hans død, og de har flere ganger vært på besøk hos hverandre. alle synes min mor er en del av familien, litt mindre hun som var født før krigen, men det går bra. Det eneste alle synes er synd, er at han ikke ville ha kontakt.

 

Alle tyske soldater og offiserer var ikke bestialske nasister, men normale folk i en vanskelig situasjon.

 

Jeg synes du godt kan fortelle dine barn deres bakgrunn. Jeg har truffet flere av mine søskenbarn og alt vi kunne snakke om var gode minner.

Lenke til kommentar

Besteforeldrene mine som var meget unge under krigen har fortalt bare positive opplevelser med de tyske soldatene som var i området.

 

Tror ikke det var noe jødehat eller noe hos den gjennomsnittlige tyskersoldat.

Hadde de ikke fått ordre om å gjøre vonde ting hadde de nok ikke gjort det heller. Å nekte en ordre endte vel med henrettelse også.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...