Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"Nå er det slutt på å "sove" hos venner!"


Anbefalte innlegg

mitt beste forslag for å hjelpe stakkaren blir flytt.. Skal jo begynne på videregående og sånt nå så det går sikkert greit. regner med at han ble 15 i fjor siden han var på fest ved nyåret.

 

Å wth.. Ikke sove hos jenter før man er 18... Unnskyld meg altså, men er ikke dette litt vel søkt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes ikke det var spes. strenge regler. Hvorfor skal du sove over hos venner i en alder av 15 egentlig? Sånt er vel mer man gjør når man går på småskolen..

 

Det handler ikke om hvor moro det er å sove der.

Det handler om hvor lite moro det er å gå hjem.

Og ikke minst alt det jævla tullet man kan finne på ^^,

 

Jeg må si at det hadde forbløffet meg om foreldrene dine ikke reagerte på at du drakk deg brisen som 15-åring, det er veldig tidlig. Vil også si at å være hjemme til klokken tolv er egentlig ganske OK seint.

 

Gjennomsnittsalderen for å drikke øl er 14, sprit 14,5.

 

Årsaken til at de ikke ønsket at du skal sove hos andre, tror jeg ikke handler om hvorvidt du kommer til å ha sex eller ikke. Når du sover hos andre mister dine foreldre kontrollen over deg, og hva du kan finne på. Ønsker de derfor at du ikke skal drikke, er dette den enkleste metoden.

 

Spørsmål: Sa du på forhånd at nå skal jeg på "fest"? eller har du i forbindelse med fester, hatt som vane å lyve om hva du faktisk skal? Er dette tilfellet, ser jeg ikke helt merkeligheten i at dine foreldre faktisk har valgt å neke deg å sove borte om natten.

 

Den enkleste måten få fritt spillerom på, er å begynne å ta ansvar og være ærlig. Gjør du det du skal, slik at du "fratar" dine foreldre behovet for å passe på deg som en liten unge, samtidig som du forteller hva du gjør, får du plutselig mye mer frihet.

 

Når du f.eks forteller dine foreldre noe du har gjort, men ikke får lov til, skal du fortelle dem dette som om det er noe du får lov til. Så fort du tar fullstendig ansvar for dine egne handlinger, samtidig som om du oppfører deg som om dine foreldres regler ikke er gjeldenede, mister de plutselig all makt over deg. Den eneste måten de nå kan stoppe deg på er fysisk, og de aller fleste foreldre velger å ikke gå så langt. Dette er selvfølgelig noe du må se an litt selv, skulle du være så uheldig å ha en voldelig far eller noe...

 

1. Det handler om sex. (Jentegreiene)

2. Innetider og slikt handler om alkohol.

3. Jeg har ikke vane om å lyve om slike ting

Lenke til kommentar

Selvom det er vanlig å drikke når man er 14-15 betyr ikke at de fleste foreldre ikke vil ha tiltak som begrenser podens alkoholintak. Ved å si at du må komme hjem sørger de for å begrense alkoholintaket. Man kan godt drikke litt, men når man vet at man skal stå å se mamma og pappa i øynene om en time eller to har man litt større motivasjon for å holde seg i skinnet. Innetid kl 12 hindrer ikke nødvendig vis sex. Det er fult mulig å finne et rom på en hjemmefest og ha sex kl 8 og fortsatt infinne seg hjemme hos mamma og pappa kl 12. Men hvis foreldrene lykkes i å begrense sansynligheten for at poden drikker seg fra sans og samling lykkes de også i å redusere antall dumme avgjørelser i fylla som potiensielt kan ha konsekvenser for livet. Det er utrolig hvor mye som virker som de mest geniale ideene ved litt for høy promille.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Dette er helt tullete! Ikke sove hos jenter?

 

Jeg har fått lov til å ta med min kjæreste til en sånn "hytte", når jeg gikk i 7. klasse!!

 

Og jeg får lov til å sove hos alle vennene mine når jeg vil så mye jeg vil, og alle vennene mines foreldre vet at vi har røyket hasj til og med!!

 

Og jeg er også 15! :)

Lenke til kommentar

Er det egentlig rart at foreldre er usikre? Bare på disse fem sidene har vi allerede fått vite om et par 15-åringen som røyker hasj..

 

Innetida er litt teit, i allefall klokka ti. Men hva har en 15-åring å gjøre ute etter tolv da? Hvorfor går det ikke an å starte litt tidligere på kvelden? GRUNNEN til at man får innetid er jo for at foreldrene skal vite når barnet deres kommer hjem. Hva om det skjer noe, så får ikke foreldrene vite om det før neste morgen når de ser at senga er urørt.

 

Jeg fikk heller ikke lov til å sove over hos venner da jeg var 15. Fikk kjæreste da jeg var 17 da, og fikk lov til å ligge over.

 

Leser at det er mange som bruker sex som argument. Hvis de da kan ha sex om dagen i stedet for, kan de ikke bare gjøre det da? Så blir det husro og fred i heimen, and everyone is pleased ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne "Foreldrene dine vet best!" er bare tull. Det er ikke alltid foreldre vet best. Det er ikke alltid foreldre gjør det riktig. Hva slags "regler" og "rammer" man bør ha er forskjellig fra person til person. Slik jeg tolker det, bør du ha litt slakkere tøyler. Selv har jeg aldri egentlig hatt noen regler og har alltid gjort det jeg har lyst til. Jeg har ikke trengt noen heller. Jeg foretrekker brus fremfor alkohol, jeg drar så og si aldri på fest og jeg trives best sammen med et par venner eller kjæresten min. Mange forteller meg at de gjør det motsatte av det foreldrene sier fordi det frister mer å tøye grensene. Kanskje det er slik at jeg aldri har hatt ekstremt lyst til å drikke meg full fordi det alltid var mitt valg å lære meg rett og galt selv?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jo ... men samma det.

 

For å si hva jeg mener:

Ikke sove borte? Tull. Man får en viss frihet når man sover borte (hvertfall hvis vedkommne er alene), det synes jeg foreldre skal unne barna sine. Og hvilket kjønn det er snakk om har ingen ting å si. Det er da fullt mulig å "sove" hos andre gutter? :grin:

Være hjemme kl 12. er helt OK, men synes de kan ta hensyn til hvor du er. Jeg har kommet hjem fra bursdag rundt kl 4 fra en venn som bor ganske nærme meg. Alle sov da jeg kom hjem, og hverken mamma eller pappa brydde seg, de spurte bare når jeg kom hjem, og jeg sa "Det ble ganske seint, pga. vi så på film osv.". Var også en annen gang da jeg hadde tenkt å dra hjem rundt kl 1, men vi døgna isteden, så kom hjem kl 10. Sa "Vi så på film, og jeg sovnet". Pappa sa "Prøv å si ifra neste gang da."

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Merker jeg er glad for at jeg hadde liberale foreldre når jeg bodde hjemme.

 

Det meste var greit så lenge jeg sa i fra hvor jeg var og når jeg kom hjem. Jeg synes det er helt greit at foreldre vet hvor man. Dette skaper trygghet hso foreldrene.

 

Det skal sies at jeg ikke begynte å dra ut for å drikke før jeg gikk i 1. klasse på videregående. Hadde smakt alkohol før det, men følte ikke noe behov for å dra ut på fest i grunn. Dro for det meste til kamerater for å se film eller noe slikt. Hendte jeg også dro til jentevenner i samme ærend. Nå visste jo mine foreldre godt hvem jeg dro til så det var aldri noe problem.

 

Når det gjelder sex og slikt skjønner jeg godt at foreledre er litt skeptiske til det. Når man er 15 er man jo fortsatt et barn. Uansett, vil man ha sex finner man alltids å sted å ha det. Uansett om klokka en over ti om kvelden eller ikke.

 

Hvem er det som har funnet på at folk ikke har sex før om kvelden egentlig? Sært at foreldre tenker slik...

Lenke til kommentar

Enten du bare har tenkt til å sove, eller gjøre no mer, har ikke foreldrene en dritt de skulle ha sagt når det kommer til sexlivet ditt. Det er en av de mange tingene man blir nødt til å lære uten foreldrenes hjelp.

 

Måten jeg har tilpasset sånne regler på er ved å bryte dem med fornuft. Det betyr at du ikke bare flyr rundt og bryter alle regler for å vise at du er rebel, men at du viser klart og tydelig hvor grensa går for deg. På denne måten lærer de hvor stor del av livet ditt du lar dem bestemme over, for er i en alder nå hvor de ikke lenger kan ta kontroll over livet ditt, og de er en lekse de er nødt til å lære - the hard way.

 

Denne måten har funket helt fint for meg, og jeg har fortsatt ett godt forhold til folka mine, men det virker som om folka dine er av en noe mer klassisk karrakter og kansje ikke forstår dette bryt-bare-noen-regler språket.

Jeg står uansett ved det jeg har sagt: du kan ikke gi dem all makt lenger, du er nødt til å ta gode valg på egenhånd.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hmm.. godt det er endel år til ungene er tenåringer (2 og 5)

 

Jeg får skaffe meg en sånn GPS-fotlenke til begge to.. :p

 

Hehe, neida, men den enkleste måten å få noe av foreldrene deres er faktisk å vise dem at

dere er voksne og ved å snakke med dem.

 

Hvis du alltid er presis hjemme ,gir beskjed osv. Tror da du det er noe problem den dagen du ringer og sier "Jeg blir over til i morgen" , "Jeg skal på fest" etc. ? ;)

 

Hvis du konstant utfordrer og skaper du bare utrygghet, og da blir de bare enda mer usikre og løsner ihvertfall ikke på reglene.

 

Jeg hadde selv forholdsvis liberale (sett i ettertid..) foreldre, men det var regler, jeg måtte hjem når jeg hadde vært på fest. Så jeg kom da sjanglende hjem før hanen gol, det var nok helst for hu mor (RIP), som ville se til at jeg kom meg til køys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...