Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

er det mulig å hacke et trådløst nettverk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nettverket ligger jo og flyter i lufta, og er man dyktig nok kommer man seg forbi både WEP, WPA og MAC-sperrer. Men at naboene dine er blant den mikroskopiske befolkningsandelen som klarer dette trenger du kanskje ikke å bekymre deg om.

 

En WPA-kryptering stenger de aller, aller fleste ute.

 

Om du f.eks har kun to maskiner du bruker, kan du sette DHCP-serveren i den trådløse ruteren din til å kun ha 2 IP-adresser å dele ut. Så lenge dine maskiner er på nettet da, vil ingen andre ha en IP-adresse å få få fra ruteren hvis de skulle komme seg forbi krypteringen.

Lenke til kommentar
Har trådløst nettverk hjemme, og nå har vi fått naboer som vil ha tilgang men vi vil ikke dele. Men kan de på noen måte få tilgang?

 

Er det noen måte å komme forbi den sperren?

 

Kan jeg teste det på noen måte?

6965412[/snapback]

 

Kjører man linux og har tilgang til rett programvare så knekker kan man i teorien knekke en wep kode på under 5 minutter ... mens en wpa kode tar noe lengre tid.

 

Det enkleste for å finne ut om noen uatoriserte brukere har trengt seg inn i systemet er vel bare å logge seg inn på trådløs router å sjekke hvem som er tilkoblet.

 

Et annet tips er og endre nøkkel ofte.

Lenke til kommentar

Bruker du WPA er du som nevnt tidligere i tråden godt sikret. WEP har/har hatt en svakhet som gjør nettverket "hackbart" , men det krever litt innsikt og mye tålmodighet. Hvis du i tillegg bruker MAC-filtrering skal det særdeles godt gjøres å komme inn på nettverket ditt.

 

Playmofetish; Hjelper ikke å bare ha 2 ip'er på dhcp'en , finner noen ip-rangen og nettmaska så er det bare å sette en statisk IP i samme range så er man inne desverre...

Lenke til kommentar

Ser at flere skriver at WPA "lett knekkes" eller "tar noe lengre tid" å knekke. Sist jeg sjekket var det ingen andre løsninger en "brut force". Noe som i praksis betyr at det er umulig å komme seg inn på et WPA nett som bruker en skikkelig passphrase. Dersom noen har fått med seg at det finnes en annen løsning så kan de godt legge ut litt dokumentasjon (ber ikke om noen oppskrift her).

 

 

Edit: Når det gjelder MAC filtering så det greit nok dersom man av en eller annen grunn ikke kan/vil kryptere (er jo bedre enn ingenting), men har man kryptert nettet har MAC filtrering ingenting for seg.

Endret av mar
Lenke til kommentar
Edit: Når det gjelder MAC filtering så det greit nok dersom man av en eller annen grunn ikke kan/vil kryptere (er jo bedre enn ingenting), men har man kryptert nettet har MAC filtrering ingenting for seg.

6975416[/snapback]

 

Klart MAC-filtrering har noe for seg, det er et ekstra lag med sikkerhet. Hvis noen skulle finne på å kjøre WEP kryptering som er crackbart, så må man fremdeles spoofe mac'en for å få brukt nettverket hvis man mot formodning skulle klare å cracke wep'en.

 

Men ellers er WPA the way to go. ;)

Lenke til kommentar
Edit: Når det gjelder MAC filtering så det greit nok dersom man av en eller annen grunn ikke kan/vil kryptere (er jo bedre enn ingenting), men har man kryptert nettet har MAC filtrering ingenting for seg.

6975416[/snapback]

 

Klart MAC-filtrering har noe for seg, det er et ekstra lag med sikkerhet. Hvis noen skulle finne på å kjøre WEP kryptering som er crackbart, så må man fremdeles spoofe mac'en for å få brukt nettverket hvis man mot formodning skulle klare å cracke wep'en.

 

Men ellers er WPA the way to go. ;)

6975434[/snapback]

 

Joda, men for å knekke WEP som må man snappe opp en god del pakker. For å finne en gyldig MAC trenger man bare en pakke. Deretter tar det sikkert 10 sekunder å komme seg inn i device manager i windows også endre MAC adressen på nettverkskortet.

Lenke til kommentar
Gjør gjerne nettverket invisible også (ikke broadcast ssid)

6975468[/snapback]

Dette har ikkje så mykje for seg heller. Så snart du har trafikk over nettet så vises det. Så om du har mailklient som sjekkar t.d. kvart min så er nettet synleg så godt som heile tida...

 

Er det snakk om ein nabo som VIL inn, så klarar han garantert å finna nettet ditt sjøl om SSID er skjult.

 

 

Bruk WPA eller helst WPA2 om utstyret støttar det og bruk skikkelig passphrase!

Lenke til kommentar
Om du f.eks har kun to maskiner du bruker, kan du sette DHCP-serveren i den trådløse ruteren din til å kun ha 2 IP-adresser å dele ut. Så lenge dine maskiner er på nettet da, vil ingen andre ha en IP-adresse å få få fra ruteren hvis de skulle komme seg forbi krypteringen.

6965514[/snapback]

 

Dessverre er det ikke så enkelt, fordi du kan sette opp fast ip og komme deg rundt dette. Jeg gjør ofte dette selv, fordi jeg forwarder enkelte porter osv.

 

Eksempelvis vil du ha en DHCP-server (la oss si ruteren din har adresse 192.168.1.1) som vil dele ut 192.168.1.2 og 1.3. Det er da ikke verre enn å sette en fast ip-adresse til et eller annet mellom 1.4 og 1.254 - og så er du på nett. Vanligvis er nemlig hele sub-nettet ditt oppe. En hacker som er såpass oppegående at han kommer seg forbi WPA kan sikkert også "kaste ut" dine pc'er ved å sende falske "release" dhcp kommandoer for så å ta de selv, har ikke studert dhcp-protokollen i detalj men mener å huske det ikke er så avanserte saker. Men tør ikke uttale meg så bombastisk om det :)

 

 

Men når det er sagt, WPA (og ihvertfall WPA2 som det aller meste utstyr nå støtter) er knapt knekkbart, hvis du blir hacket må det være at CIA eller noe der i gården - ikke noe en kvisete fjortis med en bærbar får til med det første.

 

 

Altså skal du være RIMELIG trygg med WPA, det er ikke noe å bekymre seg over. :)

Lenke til kommentar
Jeg har et lite nettverk hvor naboen kobler seg på. Har så langt brukt kun MAC-filter. Selve trafikkinnholdet er helt ukritisk, det eneste jeg vil unngå er at andre naboer stjeler båndbredde. Jeg bor også på et lite sted og kommer det en superhacker til nabolaget blir han vel budt på kaffe og kaker ;)

6998039[/snapback]

 

 

hehe vil tro det blir noe liknende her også :D

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...