Gå til innhold

Skatt på mobil, jobb?


Anbefalte innlegg

Jobber med IT får tida og skal høgare opp i stillinga no, ka regla er det om skatt på mobil viss eg får en egen telefon med jobben og bruker den kunne i jobb tida (ikkje teker den med heimat osv)?

 

Har en privat mobil men dei vil at eg skal bruke den og så betaler dei ein viss sum av rekninga. Veldig grei og ha ein fast telefon til jobben, so slepper eg at dei masser i fritida.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/a...r.html?id=91813

Ved beregningen av den trekk- og innberetningspliktige fordel skal det tas utgangspunkt i verdien av tjenesten som disponeres. De første 1000 kroner anses ikke som fordel, mens verdien mellom 1000 kroner og 5000 kroner skal regnes som fordel. For ansatte som disponerer to eller flere tjenester, anses verdien av tjenestene mellom 1000 kroner og 7000 kroner som skattepliktig inntekt. Verdien ut over 5000 kroner for en tjeneste og 7000 kroner for to eller flere tjenester anses ikke som fordel. Dette innebærer at maksimalt inntektspåslag for en tjeneste vil være 4000 kroner, og 6000 kroner for to eller flere tjenester. Eventuell egenbetaling fra den ansatte vil redusere inntektspåslaget.
Dersom arbeidstaker rettslig og faktisk ikke har adgang til å disponere den arbeidsgiverfinansierte mobiltelefonen utenfor ordinær arbeidssituasjon, vil regelverket i utgangspunktet ikke komme til anvendelse. Dette gjelder også for såkalte trådløs bedrift ordninger. En ordning som den beskrevne, hvor de ansatte har forpliktet seg til å legge igjen den arbeidsgiverfinansierte mobiltelefonen på arbeidsstedet ved arbeidstidens slutt, og dette faktisk gjøres, antas således normalt ikke å utløse fordelsbeskatning.

 

 

kan også bekrefte at man ikke skatter av mobil man legger igjen på jobb.

har selv både en jobb-mobil privat og en jobb-mobil som alltid ligger på jobb.

den jeg bruker privat skatter jeg av, den jeg har liggende på jobb skatter jeg ikke av.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...