Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke tatt knebøy på et par måneder, da det ikke vært rom for det mtp. mye sykling med påfølgende behov for restitusjon. Prøvde igjen i dag, og klarte nesten ikke gå ned uten å få følelsen av at jeg skulle få krampe/strekk (tror det var strekk, men har aldri fått det). Noen som vet hva dette kan skyldes? Skjevt styrkeforhold i beina? Stram hamstrig grunnet lite uttøying? Sykler forøvrig landeveissykkel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det for sent å satse på sykkling når en har fylt 22år?

Har genetisk ekstremt god kondiss og sterke ben.

Det er skjeldent "for sent" å satse på sykling, og i allefall ikke i din alder! De som er på internasjonalt nivå har syklet og konkurrert siden barndommen, så der har du vel neppe noen sjangse, men at du kan hevde deg på lokalt og kanskje tildels på nasjonalt nivå, kan nok være mulig.

Selv begynte jeg å sykle for 1 år siden (er 45 år), og mye sykling gjennom vinteren har gjort at jeg allerede tar mange av de lokale trimsyklistene (to-turer-i-uken-syklister) i bakkene, med glans, bare for å ha skryti litt av meg selv. :). Vi er vel delvis av samme type genetiskt sett, kanskje. Tar trening godt, mao.

Endret av Chip Salte
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Så dokumentaren om Armstrong på NRK i går kveld.
Han må jo være en sosiopat ?

 

Kjenner jeg er mer fascinert av dopingen, enn selve syklingen  :tease:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du må utføre en test for å finne makspulsen. Husk at du skal ta deg selv helt ut. Har du aldri tatt deg selv helt ut før, så er det viktig at du fortsetter å presse helt til det fysisk sier stopp. Man kan ofte presse seg selv bra mye lengre enn det man selv tror.

 

---------------

 

Finn din presise makspuls
En veldig grei måte å finne makspulsen din på er å ta deg selv helt ut under en økt hvor du går med pulsklokke. Først er det viktig å varme opp grundig så du blir god og svett. Kjør deretter 2 intervalldrag på 4 min hver hvor du blir ordentlig andpusten (med 3 min aktiv hvile mellom). Start på det tredje intervalldraget, men etter to minutter, løp maksimalt til utmattelse. Makspulsen din vil da være den høyeste pulsverdien du når. Dette er basert på antakelsen at hjertet når et platå hvor det ikke klarer å pumpe raskere uavhengig av hvor mye man øker belastningen.

 

Kilde: https://www.ntnu.no/cerg/hfmax-info

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...