Gå til innhold

Noen tips før du skal reise


ilpostino

Anbefalte innlegg

denne guiden er ment å gi endel praktiske råd og tips før du skal ut å reise. tråden Praktiske ressurser for planlegging av reisen gir deg endel nyttige linker du bør sjekke ut med hensyn til billig fly, hotel, leiebil og lignende.

 

Guiden er delt inn i følgende emner:

Lagre viktig informasjon online

Pass, reiseforsikring og andre dokumenter

Les informasjon om stedene du skal til før du drar

Skikk, lover og kultur

Hvor skal du bo?

Ringe hjem

Utstyr på turen

Drikke vann fra springen eller andre steder

Ordbøker og språk

Guiding og omvisning

Forsikringer

Visum

Overlevelsesting

 

stikkordet når du skal ut å reiser er planlegging. leser du i diverse reisebøker på forhånd får du med deg hvilke perioder av året det er størst sans for at det er trangt om plassen.

 

skal du bo på hotel eller vandrehjem er det veldig liten sjanse for at de ikke har internett der. Hvis så er tilfelle er det stor sjans for at det finnes andre steder som har tilgang til internett.

 

Lagre viktig informasjon online

etterhvert som du fåre bekreftelser på bookinger og lignende så lagre disse på Google Docs eller tilsvarende steder. Ikke baser deg på å lagre slik i papirformat, minnebrikker, telefoner og lignende da dette er ting som kan bli stjålet eller mistes. På den måten er du sikker på å ha alt av dokumentasjon for turen på et sted før du reiser. å ha en backup av alt elektronisk er greit å ha i tilfelle noe skulle skje på reisen. lag et dokument hvor du lagrer pass-/kortnumre, viktige telefonnumre og lignende også. Dette kan være veldig greit å ha hvis det skulle skje noe på veien. Selv om det er liten sjans for at noe skulle skje er det en fordel å være forbredt på det verste i tilfelle det skulle skje noe.

 

pass, reiseforsikring og andre dokumenter

Mange land krever at passet må være gyldig 6 måneder etter utreise fra det landet. sjekk derfor i forkant at passet ditt er gyldig og bestill nytt i tide. nødpass er en reserveløsning som ikke bør brukes. Husk å skaff deg reiseforsikring som dekker mest mulig. Europeiske reiseforsikring anses som et veldig bra forsikringsselskap når det gjelder reiseforsikring. utover hjelpen du kan få fra norske myndigheter er hjelpen du kan få av forsikringsselskapet uunværlig.

 

noter telefonnummeret til norske ambasader, nummeret til bank ( i tilfelle du mister kort og lignende) og nummer til reiseforsikringsselskap (i tilfelle du trenger assistanse derfra). jeg bruker selv wikipedia veldig mye til å slese om stedene jeg skal til.

 

Les informasjon om stedene du skal til før du drar

Når det gjelder reisebøker har jeg lagt min elsk på Cadogan guides og Rough Guide-bøkene da jeg liker måten de er bygget opp på i tilleg til at de gir endel informasjon om stedene de beskriver. Jeg kjøpte Lonely Planet-bøkene til et par land men solgte de nesten med en gang videre da de ikke falt i smak. jeg har selv boken Official International Youth Hostel Guide 2008. den har riktignok en oversikt over ganske mange vandrehjem men den gir ingen informasjon om pris og feedback fra kunder som har vært der.

 

per idag er pass det eneste som er gyldig for nordmenn i utlandet. det kommer et nytt norsk id-kort i kredittkort-størrelse men dette er ikke planlagt at kommer ut før til sommeren.

 

litt avhengig av hvilken bank du bruker kan det tenkes de tilbyr reiseforsikring. i tilleg til reiseforsikring fra europeiske har jeg reiseforsikring fra Sparebank 1 som er veldig bra.

 

skikk, lover og kultur

husk å sette deg inn i skikker, lover og regler i området du reiser til før du drar. blir du tatt for noe ulovlig kan du være veldig alene med hensyn til hjelp fra norske myndigheter. les forøvrig denne eller denne artikkelen i Aftenposten

 

Hvor skal du bo?

for de fleste vil valget stå mellom å bo på hotell eller vandrehjem. reiser du alene kan vandrehjem absolutt være noe å anbefale. på reiser har jeg møtt folk som har reist alene og de har beskrevet opphold på hotell som noe av det ensomste de har opplevd. komforten er bedre på hotel men opplevelsen er en helt annen på vandrehjem. Du vil aldri oppleve å være alene på et vandrehjem og du vil bli kjent med mennesker fra hele verden. jeg opplevde aldri at vandrehjemmene var fulle da jeg var på to ukers backpacking i Spania i september 2008. når sant skal sies var det et unntak og det var da jeg bestemte meg for å være en natt til i Valencia. Jeg sjekket sent kvelden før og da var det fult. dette var fordi Madonna skulle ha konsert i byen samme dagen så det var derfor trangt om plassen på vandrehjemmene. book altid et par dager i forveien så vil du unngå slike problemer. planlegger/booker du cirka 3 dager i forveien vil du aldri få noen problemer med fulle vandrehjem.

 

Ringe hjem

når det gjelder det å ringe så vil jeg anbefale deg å skaffe deg telefonkort i det/de landet/landene du er i. som regel gir dette deg mulighetene til å ringe veldig billig i forhold til dert å bruke mobil. alle vandrehjemmene jeg bodde på hadde datamaskiner med internett så du kan sende mail derfra, brukefacebook og sende gratis SMS fra nettet derfra (jeg vet at Telenor gir mulighet for å sende sms fra deres side og jeg regner med at de andre teleopperatørene også har denne muligheten). ikke ring for å booke der du skal sove. bruk internett og bruk hostelworld.com for vandrehjem eller booking.com eller hotell.com for hoteller. du kan alternativt bruke ebookers.no som er en mer alt-i-et-side. (sjekk forøvrig stivky i denne delen av forumet som har endel slike sider).

 

Utstyr på turen

skaff deg et sikkerhetsbelte hvor du har backup-kort, penger og andre ting du ikke _må_ ha i lommene. ha kun en dagsforbruk med kontanter i lommene. sikkerhetsbelte har du rundt livet under bokseren og ved å "stue vekk" ting der har du en sikkerhet i tilfelle du skulle bli ranet eller lignende.

 

Hvis du er usikke rpå hva slags strømadapter de bruker i landet du reiser til kan du sjekke denne siden.

 

jeg vil anbefale deg å skaffe alt av reiseutstyr på forhånd. bruk en sekk og ikke en trillebag eller koffert. det gjør deg mer mobil og gjør det lettere å reise. skal du være borte en stund bør du minimum ha 70-80 liters sekk. da jeg var i Spania forrige gang klarte jeg med en 40 liters sekk på to uker men da baserte jeg meg på å vaske klær hver uke. (jeg skal kjøre samme løpet på den neste turen som skal være 3 uker). eneste ulempen med en så liten sekk er at du må begrense kjøpet av stæsj på veien. alternativet er at du kjøper en bag nummer to på veien og har nye ting i. husk at det som sr fint ut når du er på ferie ikke altid er så fint når du kommer hjem igjen.

 

sjekk på steder som selger tursekker. finn noen av betjeninger som har erfaring med å reise enten på fjellet eller utlandet som kan gi deg gode tips for sekker.

 

jeg vil anbefale deg å sjekke denne siden for pakkelister over utstyr du bør ha med deg på turen. ikke pakk i siste liten. start gjerne en til to uker før for å være sikker på at du får med deg alt.

 

nomaden.no gir deg veldig mye informasjon som er nyttig før du reiser.

 

før jeg reiste kjøpte jeg meg sikkerhetsnett til å ha rundt sekken. denne finnes iulike størrelser. jeg tok den rundt sekken og lenket den til konstruksjonen på sengen når jeg dro ut for dagen. (jeg sov i køyesenger og en måtte stikke av med hele sengen hvis en skulle stikke av med sekken min). dette gjorde at jeg kunne være ute av vandrehjemmet og være helt sikker på at ingen ville stjele noe fra sekken (eller stikke av gårde med hele sekken for den saks skyld). en sover også bedre om natten vel vitelde om at ingen vil stjele fra sekken din.

 

Drikke vann fra springen eller andre steder

skal du satse på å drikke vann fra springen vil jeg anbefale deg å skaffe et vannfilter eller vannrensetabletter. vann er veldig billig i butikkene (i Spania betalte jeg EUR 0.50 for to liter vann) og anbefales fremfor vann fra springen.

 

ordbøker og språk

skal du på et sted du ikek kjenner språket kan det være en fordel å skaffe ordbok før du drar. selv om du reiser i Europa er det stor sjanse for at lokalbefolkningen ikke kan engelsk. det finnes et utall lommebøker du kan kjøpe. hvis du vil spare plass kan du installere ordbøker på iPOden eller telefonen din. Jeg har selv testet SlovoEd sine ordbøker på telefonen min og synes dette fungerer greit. SlovoEd har 130 ordbøker på 30 språk så du har iallefall friheten til å velge språk.

 

Guiding om omvisning

Når du skal på omvisning i stedene du besøker har du tre valg slik jeg ser det. Du kan enten (mis)bruke noen lokale folk du kjenner, du kan bruke en buss-sightseeing eller du kan ta en walking tour. Det finnes et alternativ til walking tours som er cycling tour som går ut på noe av det samme bare at dere sykler isteden for å traske rundt. Et femte alternativ kan være å finne frem selv men da kan d ugå glipp av ganske mange godbiter. jeg vil først anbefale at du tar en tour med et av tidligere nevnte alternativer for å få en oversikt for så å utforske mer av områdene du synes virker interesante. Billettene du kjøper til buss-sightseeing er som regel gyldige en dag og gir mulighet til å hoppe av på steder du synes virker interesante og hoppe på andre ruter. Selv foretrekker jeg walking tour da jeg på denne måten komme skikkelig nærme stedene jeg besøker. for å finne ut hvilke av disse alternativene du synes er interesante vil jeg anbefale et søk på Google. Søk på aktiviteten og bynavnet og du vil få opp endel alternativer.

 

Forsikringer

Det er utrolig viktig at du skaffer deg forsikringer før du drar, uansett hvor lenge du blir borte. forsikringsselskapene har litt forskjellige vilkår litt avhengig av hvor lenge du blir borte men de fleste forsikringene dekker vanlige reiser som varer over et par uker/måneder. hvis du ikke har forsikringer og blir innlagt på sykehus kan du i verste fall bli avvist på sykehus eller sitte med en regning på et par hundre tusen. skal du reise innad i europa bør du i tilleg ha med deg Europeisk helsetrygdforsikring som er gratis så lenge du betaler skatt i Norge eller et annet EU/EØS-land.

 

Visum

Skal du søke om visum bør du søke om dette i god tid før reisen. i verste fall kan det ta flere uker å få dette og du risikerer å bli avvist på flyplassen før reisen hvis ikke visumpapirene er i orden.

 

her er en liste over hvilke land nordmenn er visumfrie til. her er en artikkel i Aftenposten med liste over hvilke land du må søke om visum til og hvordan dette gjøres. artikkelen er sist oppdatert 2. feb 2011 så den skal være ganske oppdatert.

 

Overlevelsesting

 

First aid kit

- Enkeltmannspakker (både store og små) i tilleg til vanlig kompress.

- Bandasje

- Gassbind

- Imodium

- Liten saks

- Pinsett

- Smertestillende

- Skalpell

- Støttebandasje

- Trekanttørkle

- Plaster

 

Overlevelseskit

- Fiskesene med krok.

- Fløyte uten kule.

- Kart, kompass og GPS (Kart i papirformat er å foretrekke).

- Kniv (både Leatherman/multitool og noe ala Morakniv).

- Klorpiller eller vannrensefilter.

- Kjeks eller annet med sukker.

- Kondomer til å frakte vann.

- Paracord eller tau.

- Lommelykt, stor og liten.

- Metallboks til å koke mat i.

- Nødpenn med bluss og røykbomber

- Overlevelsesduk.

- Plaskopp (sammenleggbar).

- Spade

- Stearinlys.

- Tennstål og fyrstikker.

 

I tilleg vil jeg anbefale at du leser Den Norske Turistforening sine anbefalinger om Pakkeliste for skiturer i vinterfjellet og Pakkeliste for fjellturer om sommeren. bekledning, soveposte, telt og lignende er litt på siden av hva denne tråden er om og det vil ikke bli dekket her.

Endret av ilpostino waits for Alice
  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Lagre viktig informasjon online

Etterhvert som du får bekreftelser på bookinger og lignende så lagre disse på Google Docs eller tilsvarende steder. Ikke baser deg på å lagre slik i papirformat, minnebrikker, telefoner og lignende da dette er ting som kan bli stjålet eller mistes. På den måten er du sikker på å ha alt av dokumentasjon for turen på et sted før du reiser. å ha en backup av alt elektronisk er greit å ha i tilfelle noe skulle skje på reisen. lag et dokument hvor du lagrer pass-/kortnumre, viktige telefonnumre og lignende også. Dette kan være veldig greit å ha hvis det skulle skje noe på veien. Selv om det er liten sjans for at noe skulle skje er det en fordel å være forbredt på det verste i tilfelle det skulle skje noe.

 

Godt poeng, ønsker her å anbefale en meget god tjeneste som heter TripIt. Her kan du lagre alle dine reiser kun ved å videresende mailer du får fra flyselskaper eller hotellbooking-websider. Det vil si, du mottar en mail fra [email protected] med en PDF og du videresender denne simpelthen til [email protected] og den lagrer automatisk reisen din. De har også en veldig god iPhone applikasjon (samt til BlackBerry og Nokia om jeg ikke husker galt), så du alltid kan finne opplysningene dine.

 

Jeg har testet tjensten og de støtter og "forstår" mailer fra Norwegian, SAS, Hotels.com samt utskrifter fra checkmytrip.com – anbefaler virkelig denne tjenesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-qfohT7

Et annet godt tips om man reiser flere sammen og skal dele på en del utgifter: Del summen der og da. å gjøre opp i ettertid, eller i værste fall når man kommer hjem fungerer aldri! Ellers kjempefin guide

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har god erfaring med en liten notisbok, men en kollonne for hver deltager, der en fører ned beløp brukt på fellesen fortløpende. En får en rask og grei oversikt slik at fordelingen ikke blir for skjev og en får notert etterhvert. På grunn av det siste anbefaler jeg at det ikke å brukes PC eller tilsvarende.

Jeg brukte selv Excel på telefonen til dette, ypperlig!

Lenke til kommentar
Akkurat som når man dritings tar taxi hjem fra byen sammen med en gjeng kamerater som er like dritings. Hvem betaler?

 

Det blir temmelig off topic, men .......

 

 

De aller fleste drosjer har nå kortleser som kan ta fler kort samtidig, slik at en kan betale frem til en går av og la nestemann (eller kvinne) betale frem til den skal av etc. Systemet tar 4 til 5 samtidige kort. Problemet er at en del sjåfører vegrer seg for å bruke det og at fordelingen ikke blir helt lik, men den blir i det minste bedre enn at sistemann på ruten skal betale for alle omveier og dermed ender med det dobbelte av kotnaden ved drosje alene.

Lenke til kommentar

Mulig dette er feil tråd å poste i, men det får så være. Lurer på om noen kan hjelpe meg med å finne navnet på en butikk som ligner på Nomaden? Såvidt jeg kan huske fant jeg en tilsvarende butikk, som også lå i Oslo, da jeg så etter backpacking-utstyr for en tid tilbake. Mener den fører noenlunde samme typer utstyr som Nomaden, men kommer ikke på navnet.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hmm, den passer jo min beskrivelse bra ser jeg. Såvidt jeg kan huske hadde butikken jeg snakker om et mye større utvalg av sekker enn Nomaden og Handysize.

 

Kan det være denne butikken du mente?

http://www.chillout.no/

 

Kan også være smart å sjekke ut denne

http://www.onebag.com/weight-watching.html

 

Tenkte å bare legge det til tråden i tilfelle noen kikker på den etter råd og nyttige linker.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...