Gå til innhold

DHL og "statistisk verdi"


Baen

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en regning fra DHL som er faretruende nær prisen på en pakke jeg bestilte på ebay. De (eller tollvesenet?) har satt "statistisk verdi" til 367 kr, altså rundt 50 kr mer enn det jeg faktisk betalte. 

Hvem er det som har rota her? Er det DHL eller tollvesenet, og kan jeg klage direkte til DHL?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en kjent problemstilling, dessverre.

Om speditøren ikke ser klart og tydelig varepris og forsendelsespris, så gjør de en skjønnsmessig vurdering når det gjelder grunnlag for MVA, og det ender som regel veldig ufordelaktig for mottaker skal man tro mange av de trådene som finnes rundt "statistisk verdi".

 

Du kan jo se på denne tråden:

http://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1911732

Lenke til kommentar
Gjest member-7189

Du må også huske at hvis kursen på valuta har gått opp etter at du kjøpte.

350 kr grensa gjelder når varen kommer til norge, ikke hvor mye selger belastet deg.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner til 350kr-grensa, og kursen har ikke endret seg så mye på 4 dager. Spørsmålet er heller om dette er noe jeg må finne meg i eller om jeg kan gjøre noe med det.

 

Du kan klage på det og legge ved korrekt faktura fra avsender om avsender ikke har gjort det.

99% av slike feil skyldes mangelfull faktura med varene fra avsender. Både varens verdi og fraktbeløp MÅ stå på papirene som sendes sammen med pakken.

Lenke til kommentar

Send korrekt betalingsbevis/faktura/osv. til [email protected] og forklar saken for dem.

 

I min erfaring har DHL (Norge) betydelige driftsutfordringer for tiden (både med logistikk, tollbehandling, fakturering m.m). Det var bedre før. I år opplevde jeg faktisk både feilutregninger (på tross av prikkfri dokumentasjon), og faktisk greide de å glemme 1 gang å legge til frakten til mva beregningen! Samtidig blir jeg hver gang irritert på de saftige gebyrer for deres "utlegg" mens jeg sitter og venter på at varene skal komme gjennom flaskehalsen i Norge. Hva skal man gjøre...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...