Gå til innhold

Hva har jeg rettighet på etter tre forsøk på fiks av mobil?


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en lenge ønsket Sony Xperia Z3 compact 2.januar i år. Jeg elsker mobilen og er generelt sett fornøyd med den. Men et problem som dukket raskt opp, var at mikrofonen min datt ut under samtale. Dette har skjedd flere ganger om dagen når jeg prater i telefonen, eller det kan skje en gang ila en dag. Jeg må enten legge på og ringe opp, eller ta på høytaler og av igjen for at mikrofonen skal komme inn igjen. Har mange i familien og venner som har opplevd dette og finner det irriterende. Altså, jeg vet aldri når mikrofonen "faller" ut. Jeg fikk til slutt nok og tenkte at dette skal ikke skje med en så ny mobil (og i mine øyne dyr mobil). Jeg oppsøkte Lefdal, da det er de jeg har kjøpt den hos og forklarte problemet. Jeg fikk beskjed om å skaffe meg et nytt sim- kort, da det kunne være problemet. Jeg har til og med blitt bedt om å prøve å bytte mobil- abb da de mener det kan være problemet...ikke at jeg trodde det ville fungere, men jeg har faktisk byttet mobil- abb og dermed fått et peise nytt simkort. Feilen var fortsatt der. 

Jeg leverte telefonen inn til reperasjon i mars. Fikk den igjen i slutten av mars, opplevde feilen under de to første samtalene jeg foretok og leverte den dermed inn igjen samme dag. De hadde ikke funnet noen feil, men lagt inn fabrikkinnstillinger på nytt (hadde allerede gjort det selv), og ellers en programvareoppdatering. 

Fikk mobilen tilbake en gang i april for andre gang. Feilen var der fortsatt. De hadde enda en gang ikke funnet feil, men gjort en ny programvareoppdatering..Sendte mobilen inn en tredje gang. 
De hadde gjort en ny ting denne gangen en gang i mai: Deaktivert støyreduksjon for mikrofon i samtaler og oppgradert til nyeste tilgjengelige SW versjon (aner ikke hva det er). Men etter å ha hatt mobilen i en uke nå, så er feilen der fortsatt. 

Jeg er skikkelig lei av å måtte sende mobilen att og fram, sikkerhetskopiere, gjøre innstillinger, innstallere apper osv gang på gang. 
Så jeg har prøvd å lest litt rundt om rettigheter, hvor jeg har lest at selger har tre sjangser på å utbedre problemet/ rette feil, så har jeg krav på å oppheve kjøp, penger tilbake eller nytt produkt. Men det står ikke så veldig forklart når en har disse retighetene.

Så jeg ringte Lefdal i dag for å høre hvordan jeg skulle gå fram med dette for å få en ny telefon, da jeg generelt liker telefonen. Men det jeg da fikk høre var at jeg må sende den inn enda en gang! Å at de kan ikke oppheve kjøpet siden de ikke har funnet noen feil, så hun kaller meg en løgner på toppen og egentlig. Lefdal har hatt min nye mobil lengre enn jeg selv har hatt den. 

Lånetelefonene jeg har fått lånt, har vært utdaterte Huawei'er som har låst seg hele tiden, ikke kunnet skrevet SMS på osv. Dette er et mareritt. Vil bare ha en mobil som fungerer som den skal. 

Noen som har noen gode råd? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

de har vel i terorien 2 forsøk på å utbedre feilen før du får ny telefon, usikker på hvordan det fungerer når de ikke kan finne noe galt med telefonen selv.

føler selv det er helt håpløst dette med reklamasjon på elektronikk hos el.gigantene, eneste gangen det har gått smertefritt for min del var når de erlærte en telefon for DOA, da fikk jeg ny samme dagen.

Lenke til kommentar

Hei! Det høres litt betenkelig ut at et avhjelpsforsøk ikke skal telle kun fordi det ikke er klarhet i nøyaktig hva mangelen ved tingen er. I så tilfelle må det være at mangelen ikke kan demonstreres. Det du kan gjøre derifra, er å demonstrere mangelen. Du kan også be om å få ha en direkte dialog med de som leverer avhjelpstjeneste, da du er ikke interessert i å få en mangelfull ting tilbake for fjerde gang, og da heller ønsker å krever omlevering.

 

 

Forbrukerkjøpsloven §29-30

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg vet årsaken. Du støtter telefonen opp med lillefinger når du er i samtaler. Gjerne med høyre hånd.

 

Se på undersiden av telefon, det lille hullet på høyre side er mikrofon. Og du dekker ganske enkelt over dette ubevist i samtaler. Jeg gjorde det samme første uken med min Z3C

 

sony_xperia_z3_compact_bottom_ndtv.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke lillefingeren min som er problemet desverre. Har testet det ut flere ganger nå, pluss at skjermen har begynt å "flimre" slik at jeg ikke klarer å trykke på mobilen før etter mange forsøk. Nok er nok. Jeg skal ta meg en alvorsprat med Lefdal nå og be om en ny telefon.

Lenke til kommentar

Hei! Det høres litt betenkelig ut at et avhjelpsforsøk ikke skal telle kun fordi det ikke er klarhet i nøyaktig hva mangelen ved tingen er. I så tilfelle må det være at mangelen ikke kan demonstreres. Det du kan gjøre derifra, er å demonstrere mangelen. Du kan også be om å få ha en direkte dialog med de som leverer avhjelpstjeneste, da du er ikke interessert i å få en mangelfull ting tilbake for fjerde gang, og da heller ønsker å krever omlevering.

 

 

Forbrukerkjøpsloven §29-30

Det er vanskelig for meg å demonstrere feilen når den kommer ganske så "random". Men om Lefdal nekter å gi meg et nytt produkt (ny av samme telefon), så kanskje det kan hjelpe å kontakte selve Sony? Aner ikke hva man skal gjøre om selger slår seg vrang.

Lenke til kommentar

Vil anbefale at du tar kontakt med Sony direkte (23 16 25 92). Til Lefdals forsvar, så er det Mobylife som utfører reparasjoner (De som utfører de allerfleste reparasjoner for de fleste produsenter her i Norge). Om demmes teknikkere ikke finner feil, så har du i utgangspunktet ikke noe krav på ny tlf etter 3 forsøk, så lenge de ikke finner noen feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...