Gå til innhold

Toll fra England?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Bestilte et par sko fra engelsk nettbutikk for noen dager siden. Betalte ca. 500 kr. Fikk sms fra DHL i dag om at forsendelsen er sendt. Så leste jeg på hjemmesiden til DHL om at toll kan forekomme, ol.

 

Jeg er vant til å bestille fra Ebay, og da forekommer ingen toll og lignende; bare betaler en fastsatt pris og ingenting annet forekommer i tillegg. Kommer det til å forekomme toll på forsendelsen min denne gangen? Altså jeg ville trodd at siden det er EU, så er det ikke toll...

 

Er det noe jeg misser her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for svar, dere!

Prøvde den linkede importkalkulatoren, og ingen tin i toll, men 25 % i merv.avg.

 

Men vet dere hvorfor jeg ikke har måttet betale slik avgifter tidligere når jeg har bestilt fra Ebay? Der har jeg kjøpt klær som har vært tilsendt både fra England, og fra diverse asiatiske land...? Hvorfor denne forskjellen nå?

Lenke til kommentar

Er nok mest flaks som har gjort at du ikke har betalt noe ekstra (toll, mva, gebyrer) hittil i din utenlandsnetthandelkarriere ;-)

Det er en tollsats på klær som sendes fra utenfor EU/EØS, mener den er på 10 komma ett eller annet prosent.

Ellers er det 'alltid' MVA, men ikke på bøker/tidsskrifter (andre ting?), og ikke på vareforsendelser der varepris+fraktpris= under NOK 350,- (for de som tror de handler akkurat innenfor 'godkjent' beløp, husk at Tollvesenet (eller Speditør på vegne av Tollvesenet) har sin egen valutakalkulator og de gjør beregningen idét de får forsendelsen inn til seg).

Gaver er det vel fortsatt også en høyere grenseverdi på før MVA og eventuell toll blir avkrevd.

 

De kommersielle, private speditørene (DHL, PostNord, FedEx, etc.) vil som regel alltid kreve inn eventuell toll og avgift basert på hva som er deklarert (er ihvertfall min erfaring), og for denne jobben tar de et gebyr (fortollingsgebyr - det kalles dét om de så bare skal kreve inn MVA). Er du riktig uheldig kan du få andre gebyrer også - PostNord prøvde seg på 'lagerleie' mot meg da de hevdet, feilaktig, at de hadde sendt meg SMS om ankommet pakke og at jeg hadde vært treig med å gi beskjed om hvor den skulle leveres.

Får du sendt via Posten, derimot (altså typisk fra USA med USPS, eller fra Østen med Hong Kong Post, Sweden Post, Post Netherlands, EMS, etc.) så er det mer stikkprøvebasert og da er sjansene store for at pakkene seiler igjennom uten krav. Særlig om avsender har deklarert for hånd med kinesiske tegn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oi, ser at dette kan bli en noe dyrere affære enn opprinnelig planlagt...Og jeg som skulle være smart og spare litt.

 

Skoene kostet ca. 470/480. I tillegg var det fraktkostnad på ca. 20 kr. Til sammen betalte jeg altså 502 kr.

 

Så det dere sier er at jeg må påregne MVA + et fortollingsgebyr + et DHL-gebyr?

Har dere noen ide om hvor mye det ca. kommer til å bli? Jeg har sendt en e-post til DHL om dette, men de er utrolig treige til å svare! Snakker vi om at jeg må legge ut flere 100--lapper til sammen?

Og dersom jeg ikke fortoller på nett selv, og DHL gjør dette for meg; er det fare for at de fortoller varen som mye dyrere enn det den egentlig er? Altså bør jeg fortolle selv eller er ikke dette noe å frykte?

Shiet, jeg tror jeg hadde spart på å heller kjøpe skoene her i Norge...

Lenke til kommentar

Takk for svar, dere! Så jeg kan forvente ca. 150 kr i MVA og det samme i fortollingsgebyr... Jaja, det er kanskje ikke så ille likevel da... Jeg tror jeg holder meg til Ebay neste gang...

 

Noen som vet hvordan jeg kommer til å få denne regningen? Jeg har krysset av for å hente pakken selv i en butikk ettersom jeg ikke kan motta den hjemme i arbeidstiden til DHL. Kommer det regning i posten, eller får man den sammen med forsendelsen?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar

Du misforstår litt ang. eBay. Det kan være at du har handlet fra selgere som skriver ned prisen på pakken, men i utgangspunktet skal du betale tollgebyr og MVA på alle varer over 350 kr (bortsett fra bøker). Det spiller ingen rolle om du kjøper det på Amazon eller av Hang Pang fra Hong Kong på eBay :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan jeg kommer til å få denne regningen? Jeg har krysset av for å hente pakken selv i en butikk ettersom jeg ikke kan motta den hjemme i arbeidstiden til DHL. Kommer det regning i posten, eller får man den sammen med forsendelsen?

 

Pleier å komme senere i posten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du betaler merverdiavgift (moms) og eventuell toll til staten, valutapåslag og transaksjonsgebyrer til betalingstjenesten (Visa, PayPal, etc.), i tillegg til et innførselsgebyr (ofte kalt “fortollingsgebyr” selv om det ikke har noe med toll eller Tollvesenet å gjøre) til fraktselskapet som mottar pakken i Norge (DHL, Posten, etc). I tillegg er det litt smågebyrer her og der i ulike situasjoner. Forvirret? Prøv TollSjekk!

 

 

Angående forskjellig toll fra EU og land utenfor EU er det veldig lite forskjeller. Forsendelse av for eksempel tekstiler må tolldeklareres som at varen og råvarene er fremstilt og produsert innenfor Europaunionen. Er tolldeklarasjonen riktig kommer du unna med å bare betale moms og ikke toll. De færreste avsendere gjør dette, så i praksis har det lite å si.

Endret av Aeyoun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Moms er alltid 25% av CIF value, (Cost, Insurance and Freight). Så det betyr at du betalter 25% moms av kostnaden på frakten, forsikringen (er som regel bakt inn i fraktkostnaden) og invoice verdien på ting du kjøper fra utlandet. Pluss at du må betale tollavgift på de varene som har det. Som regel bare mat og klær, med med unntak. Er du usikker kan du lete frem HS koden til det du har kjøpt i tolltariffen til tollvesenet.

http://tolltariffen.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/StartPage.aspx?id=279236&epslanguage=no

 

Eksempel:

 

Du kjøper sko som koster deg 500 NOK

Frakten fra avsender til Norge kommer på 450 NOK

Ingen forsikring.

 

Totalt 950 NOK. Momsen du betaler da er på 25% av denne verdien.

 

Husk at levering innenlands, import kostnader, thc, bl fee, atc og terminal ikke regnes med når du skal regne ut CIF value.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...