Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skaffet meg nylig en SSD, men vil gjerne ha OS'et på denne sammen med noen av filene jeg har på maskinen nå. Jeg vet at det ikke er mulig å bare flytte over alt sammen, men jeg tenkte å installere W10 på SSD'en for så å overføre filer fra den "gamle" disken.

 

Det jeg lurer på er:

 

  1. Kan jeg midlertidig ha W10 installert på SSD'en og den gamle harddisken samtidig? Hvordan gjør jeg det da med produktnøkkelen for å aktivere OS'et på SSD'en?
  2. Når jeg har bootet W10 fra SSD'en, hvordan vil filsystemet på den gamle harddisken se ut i fil-utforskeren? Vil jeg kunne finne fram alt av mapper og filer som en vanlig filstruktur fra Min Datamskin?
  3. Hvor mange GB tar W10? Jeg har forstått det slik at jeg ikke kan fjerne OS'et og beholde filene på den gamle harddisken uten å ta backup osv. Er det noen systemfiler jeg kan slette på denne slik at jeg sparer plass?

 

Hvis det er noen flere tips og triks for å gjøre denne overgangen bedre, så setter jeg pris på det! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vurdert å bare klone den gamle HDD/SSD til den nye SSD?

 

 

Nei, jeg har 2 TB med innhold på den gamle harddisken, som ikke vil få plass på SSD'en. Jeg tenker kun å ha OS og noen programfiler på SSD'en, så skal alt av spill osv. være på den gamle disken.

 

 

Personlig bruker jeg Macrium reflect, som er gratis og fungerer ypperlig til slike formål.

 

 

Macrium kopierer vel hele disken? Har 2 TB innhold på den gamle disken, og SSD'en er kun på 128gb.

Lenke til kommentar

Men ønsker du ikke å slette partisjonen på HDD etterpå uansett, så du blir kvitt windows osv?

Jeg tenker altså:

 

1. Ta kopi fra HDD (spill, dokumenter, filer osv) til en 3. disk

2. Reduser partisjonen  på HDD så du får plass på SSD til å klone

3. Slett partisjon på HDD og sett opp ny. Kopier tilbake, re-installer software

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg vil helst unngå å slette alt på den gamle harddisken slik at jeg slipper å installere alt på nytt. Jeg vet at det er eneste mulighet for å fjerne OS'et, men _hvis_ det er mulig å bare beholde Windows på den gamle harddisken og samtidig bruke den som vanlig disk, så hadde det vært det beste. 

Lenke til kommentar

Når man installerer et program, blir det svært ofte lagt inn ting i registret, ofte blir det lagt inn ting i \appdata mappa, og av og til blir til og med filer lagt inn i en eller annen systemmappe.

 

Det er derfor ikke sikkert du kan bruke programmene du allerede har på den gamle disken direkte uten å installere de på nytt slik du tenker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...