Gå til innhold

Seriekoble / paralellkoble for å øke levetid?


Anbefalte innlegg

Er helt grønn på elektro og håper noen kan avklare noe for meg.

 

Er det mulig å øke levetiden på f.eks. batteridrevne dingser ved å koble på flere batterier på en spesiell måte.

 

Altså hvis jeg har noe som krever et 9V batteri, er det mulig å doble kapasiteten/batterilevetiden ved å koble på et batteri til - uten at strømstyrken ut fra batteriene blir doblet (og dermed sannsyligvis skadelig for det som kobles til)?

 

Banalt spørsmål sikkert men men... :blush:

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du paralellkobler batteri får du økt levetid og samme volt ut av batteria.

Dersom du seriekobler batteri, øker du voltstyrken ut av batteriet og minsker levetiden.

Paralellkoble er - på - og + på +. Mens Seriekobling er - på + og - på +.

 

Litt annerledes dersom du paralellkobler den/dei som forbruker strømmen.

Eks. Paralellkobler du 2 12volt vifter trekker dei 12volt kvar(=24Volt), mens seriekobler du dei trekker dei kun 6 volt kvar(=12Volt)

Lenke til kommentar
Dersom du paralellkobler batteri får du økt levetid og samme volt ut av batteria.

Dersom du seriekobler batteri, øker du voltstyrken ut av batteriet og minsker levetiden.

Paralellkoble er - på - og + på +. Mens Seriekobling er - på + og - på +.

 

Litt annerledes dersom du paralellkobler den/dei som forbruker strømmen.

Eks. Paralellkobler du 2 12volt vifter trekker dei 12volt kvar(=24Volt), mens seriekobler du dei trekker dei kun 6 volt kvar(=12Volt)

Du bommer litt her. :p

 

Dersom du seriekobler batteri, økes riktignok spenningen, men levetiden trenger aldeles ikke å minke.

 

Og om du parallellkobler to like vifter som skal kjøre på 12 volt, trekker de dobbelt så mye strøm (som én), men har samme spenning.

 

Seriekobler du to like 12V-vifter, trekker de halvparten så mye strøm hver av det én vifte ville gjort, men får bare 6 volt hver.

Lenke til kommentar
Dersom du paralellkobler batteri får du økt levetid og samme volt ut av batteria.

Dersom du seriekobler batteri, øker du voltstyrken ut av batteriet og minsker levetiden.

Paralellkoble er - på - og + på +. Mens Seriekobling er - på + og - på +.

 

Litt annerledes dersom du paralellkobler den/dei som forbruker strømmen.

Eks. Paralellkobler du 2 12volt vifter trekker dei 12volt kvar(=24Volt), mens seriekobler du dei trekker dei kun 6 volt kvar(=12Volt)

Du bommer litt her. :p

 

Dersom du seriekobler batteri, økes riktignok spenningen, men levetiden trenger aldeles ikke å minke.

 

Og om du parallellkobler to like vifter som skal kjøre på 12 volt, trekker de dobbelt så mye strøm (som én), men har samme spenning.

 

Seriekobler du to like 12V-vifter, trekker de halvparten så mye strøm hver av det én vifte ville gjort, men får bare 6 volt hver.

Tenker og tenker her. Og du har selvfølgelig rett.

Lenke til kommentar

Dersom du paralellkobler batteri vil de stå å tømme hverandre forde ingen batteri har eksakt samme indre motstand.

Gjelder dette f.eks. noe som skal brukes av og til så vil du faktisk få kortere levetid på batteriene en om du hadde ett.

Er derrimot meningen at du vill ha lenger kjøretid på RC bilen din så er paralellkobling av flere batterier tingen.

Lenke til kommentar
Dersom du paralellkobler batteri vil de stå å tømme hverandre forde ingen batteri har eksakt samme indre motstand.

Gjelder dette f.eks. noe som skal brukes av og til så vil du faktisk få kortere levetid på batteriene en om du hadde ett.

Er derrimot meningen at du vill ha lenger kjøretid på RC bilen din så er paralellkobling av flere batterier tingen.

Når to batterier som har forskjellige spenninger kobles parallelt sammen vil det batteriet med størst potensial (spenning) lade opp det med mindre potensial.

 

Det vil gå en strøm som er like stor som spenningsforskjellen delt på indre motstandene i serie. Når spenningen til det andre batteriet øker til et nivå som det ene batteriet har sunket til vil man ha likevekt. Og da går det ingen strøm mellom batteriene.

 

Men hvis du bruker batteriet av og til og de to spenningsfallene ikke er identiske med hverandre vil det som sitter igjen med størst potensiale lade opp det andre. Men jeg har ingen grunn til å tro at dette vil gi lavere resulterende batteritid.

 

Men prosjektet synes jeg høres dødfødt ut. Det eneste som fungerer er luftputebåt med ledinger fra batteri til båten. Da vil båten kunne sveve over bakken. Ingen vifter klarer å løfte seg selv + sitt batteri!

Endret av ddd-king
Lenke til kommentar
Når to batterier som har forskjellige spenninger kobles parallelt sammen vil det batteriet med størst potensial (spenning) lade opp det med mindre potensial.

 

Det vil gå en strøm som er like stor som spenningsforskjellen delt på indre motstandene i serie. Når spenningen til det andre batteriet øker til et nivå som det ene batteriet har sunket til vil man ha likevekt. Og da går det ingen strøm mellom batteriene.

 

Men hvis du bruker batteriet av og til og de to spenningsfallene ikke er identiske med hverandre vil det som sitter igjen med størst potensiale lade opp det andre. Men jeg har ingen grunn til å tro at dette vil gi lavere resulterende batteritid.

 

Men prosjektet synes jeg høres dødfødt ut. Det eneste som fungerer er luftputebåt med ledinger fra batteri til båten. Da vil båten kunne sveve over bakken. Ingen vifter klarer å løfte seg selv + sitt batteri!

Det fungerer desverre ikke slik i praksis.

 

Det med at en vifte ikke klarer å løfte seg selv og sitt batteri er rett dersom du legger ned viften og monterer batteriet over.

Dersom man derrimot lar viften blåse luft ned i en bred boks under som bakken tetter fra undersida så er dette fult mulig.

Man må ikke ha 2 tonn lufttrykk for å løfte 2 tonn.

Lenke til kommentar
kan du utdype dette litt mer.

Jeg trenger litt fyldigere forklaring for å forstå.

Det var ikke så lett å finne en bra forklaring på det på nettet men se på luftputebåtprinsippet,first_hover_steve.jpg

Den motoren der hadde neppe 50 kg lufttrykk men alikevell løftet den gutten.

http://www.xinventions.com/main/hovercrafts/work.htm

 

Det med paralellkoblede batterier vet jeg ikke går å ha tilkobla i lengere perioder.

Flere biler jeg har vert borti med paralellkoblede batterier tåler ikke vinterlagring.

Om våren var begge batteriene tomme.

Den ene bilen var så ille at den ikke tålte mere en et par uker uten drift før batteriene var tomme.

Vinteren etter kobla jeg fra begge batteriene og om våren var det strøm nok til å starte.

Bare en personlig erfaring.

Lenke til kommentar
Er derrimot meningen at du vill ha lenger kjøretid på RC bilen din så er paralellkobling av flere batterier tingen.

Høres bra ut - blir noe lignende bruksområde som er greia for meg; koble til ferske batterier med en gang de skal brukes og så skal de egentlig bare vare til de går tomt.

 

Takk for hjelpen alle sammen!

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Det med løftekraften var noe nytt for meg :thumbup: . Da lærte jeg at det er mulig å løfte noe med mindre trykk. Jeg vet ikke 100% hva som er grunnen til dette, men mistenker at det kan være noe gjenbruk av bevegelsesmengde.

 

Når luftmolekyler blir dyttet fra stor høyde over bakken vil luftmolekylet gi bevelgelsesmengden p=mv til viften og "aldri" kommer tilbake.

Men dersom det blir laget en slik plate og viften blir plassert nær bakken så treffer molekylene bakken og foretar seg et uelastisk støt og igjen reflekterer tilbake og dytter på platene med en litt mindre skyvekraft. Dette fortsetter til molekylet har fått liten nok fart eller forsvinner ut av den ekstra flaten over bakken.

Dette er i hvert fall noe jeg kan tenke meg.

 

Det med batterier i parallel. Det fungerer slik jeg beskrev lenger oppe, men hvis det i praksis skulle hentyde noe annet så tror jeg andre faktrorer spiller inn, Batteritype.

 

Vel dette er alt fra meg. Dette er ikke et forsøk å hale ut diskusjonen selv om trådstarter har fått svar på det han lurte på, men en lidenskapelig interesse for fysikk :D

Lenke til kommentar
Et batteri skal ha en indre motstand svært lav.  Det som skjer er at strømmen går igjennom det andre batteriet og du får ingen effekt.

 

Kan løses ved åsette en motstand i serie mellom paralell koblingen, men også dette har sine ulemper....

Dette må du forklare skjematisk eller ved en avhandling.

I følge din teori vill batteriene spontanutlade seg over hverandre.

Dette er delvis korrekt men bare dersom det ene batteriet er komplett tomt og da vil alikevell bare utladningen bli delvis da det ene batteriet vil ta till seg strøm og det hele vill stabilisere seg etterhvert.

Hurtigere utladning kan dåg forekomme dersom batteriene som er paralellkoblet har forskjellige spenninger og da også svært forskjellig indre motstand.

Det er forskjellen i den indre motstanden som er batteridødaren, men har alikevell ikke så stor betydning dersom dette ikke får pågå over tid og motstandsforskjellen ikke er for stor.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Ok mulig det er feil jeg tenkte bare at et batteri er en tilnærmet idèll spennings kilde med indre motstand lik 0. Da tenkte jeg følgene at strømmen alltid velge letteste vei, og derfor vil så og si all strømmen gå veien gjennom det andre batteriet...

 

Trdde det var sånn men skal ikke påstå.. hva er evt feil?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...