Gå til innhold

Snø, is, sørpe - vinter; hva bør man huske?


Carisma'03

Anbefalte innlegg

Hei hei hei, ja. :)

 

Vi er i desember, og har to-tre vintermåneder foran oss. I trafikken betyr det vanskeligere/kjipere føre, og jeg ønsker å være beredt. Jeg fikk lappen i sommer og begynte å øvelseskjøre i mars i år, så jeg har egentlig bare erfaring med tørr vei og våt

vei om våren, sommeren og høsten. Men så og si NULL erfaring med vinterføre, altså

snø, is, sørpe, våt snø, nysnø, osv. også tenkte jeg å lage denne tråden for råd/tips,

ikke bare til meg, men også til andre folk som kunne trenge å vite mer. Har kjørt

ett par dager på nysnø hittil i år, og når det er rundt 0 grader synes jeg det er

kjipt å kjøre, både skummelt og vanskelig å kjøre.

 

Jeg prøvde meg litt på en parkeringsplass med en kompis for et par uker sia i snøen

for å lære meg litt om åssen bilen funker med brekk/sving/brems og jeg lærte litt,

i tillegg til at det var ganske morro. Men sånn kan man ikke drive ute på veien.

 

Ellers vet jeg at det lønner seg å:

-Kjøre saktere, særlig i svinger når det er snø/slaps/is

-Passe på å ikke få "vannplaning" når det er rundt 0 og sørpe

-Gasse lite om gangen (for å unngå spinning)

-Ikke leke verdensmester på veien

-Ikke få panikk om du mister grep

 

Hva annet er det jeg bør vite (har piggdekk)?? Hvordan kan man bruke brems/clutch/brekk/ratt/etc. på best mulig måte ved svinging i stor/liten fart, nedbremsing, best & raskest mulig stopp, osv.? Og hva er best å gjøre om jeg kjører nedover en vei

og mister veigrepet pga. snø/is/sørpe?

 

Alle innspill er velkomne :yes:

Endret av Carisma_ftw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det hjelper fordi det frigir hjulene.

du har et vist veigrep, det skal brukes til alt: sving, brems og akselerasjon. Hvis du mister kontrollen vil det å trykke inn clutchen gi deg muligheten til å bruke alt veigrepet til å styre/gjenvinne kontrollen. ved å bremse gjør man ting ofte bare værre.

Dersom det går sakte nok/du har plass nok, er jo det beste å bremse.

Hvis du f.eks mister veigrepet i en sving, har motgående trafikk vil det ikke hjelpe å bremse fordi du da vil fortsette rett frem.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Eneste jeg vil advare mot er underkjølt regn. Det er det alle værste føret å kjøre på synes jeg. Det er når asfalten er så kald at regnet/sluddet fryser, evt at det ligger is på veien og det regner.

Da får man våt is som er forferdelig glatt uansett hva slags dekk eller bil man bruker(Mulig det hjelper med antispinn men).

 

Bortsett fra det gjelder det egentlig bare å bruke sunn fornuft, ta det med ro og slipp andre forbi om du ikke er komfortabel med føret og lager kø.

 

Jeg tok oppkjøringen min i januar så jeg fikk leke med snø helt fra starten av ;) Men jeg kan anbefale noen runder på en tom parkeringsplass/åpen plass hvor du prøver litt. Da kan du jo feks prøve å stå på bremsen kontra slippe clutchen mens du prøver å svinge.

Endret av Hoel
Lenke til kommentar

Fin tråd.

 

Jeg hadde en episode i fjor vinter da jeg satte meg fast i en bakke og ikke kom meg lengre. Med mur på ene siden og stup på andre siden, var det lite fristende å rygge ned også (eller det vil si skli ned), og det var ikke plass til å snu. En kollega tipset meg da om at jeg burde slippe håndbrekket bare litt, slik at jeg skled nedover. Dette gjorde jeg, og jeg kom meg til slutt ned, selv om det tok sin tid. Senere mente imidlertid en annen at dette slett ikke var noen god strategi, siden man da låser hjulene. Så, mitt spørsmål er vel egentlig dette: Hva bør man gjøre når man står fast i en bakke på glatten? (Da forutsetter jeg at man ikke har tilgang på kjetting eller liknende.)

Lenke til kommentar
Eneste jeg vil advare mot er underkjølt regn. Det er det alle værste føret å kjøre på synes jeg. Det er når asfalten er så kald at regnet/sluddet fryser, evt at det ligger is på veien og det regner.

Da får man våt is som er forferdelig glatt uansett hva slags dekk eller bil man bruker(Mulig det hjelper med antispinn men).

Enig! Vanvittig skummelt. Kom en gang kjørende ned Romarheimsdalen. I bunnen er det en høyresving, 80km/t fartsgrense. Jeg hadde kjørt på tørt føre hele veien, men her så det ut som om veibanen var våt. Stusset litt på det siden det var ganske kaldt, så jeg begynte å bremse ned litt tidligere enn jeg ellers ville ha gjort. NULL respons. (bilen haddde ikke ABS). Trodde et øyeblikk at bremsen var gåen, men så skjønte jeg at det var underkjølt regn. Siden svingen nærmet seg raskt var det bare å fyre klutchen i bånn, pumpebremse så godt jeg kunne før svingen (NB! denne teknikken er ingen vits hvis du har ABS) og så slippe bremsen og la det stå til gjennom svingen. Det gikk bra! Var rimelig svett etter svingen. Slapp farten ned til ~ 40 og begynte å aksellerere igjen. Og jeg spant selv om bilen stod i fjerde gir! Aldri vært borti noe så glatt. Et under at det gikk bra! :cry:

 

Men jeg kan anbefale noen runder på en tom parkeringsplass/åpen plass hvor du prøver litt. Da kan du jo feks prøve å stå på bremsen kontra slippe clutchen mens du prøver å svinge.

Støttes! Dette kan man aldri få nok av. Finn en stoooor, åpen plass så man kan holde litt fart gjennom svingen.

 

Fin tråd.

 

Jeg hadde en episode i fjor vinter da jeg satte meg fast i en bakke og ikke kom meg lengre. Med mur på ene siden og stup på andre siden, var det lite fristende å rygge ned også (eller det vil si skli ned), og det var ikke plass til å snu. En kollega tipset meg da om at jeg burde slippe håndbrekket bare litt, slik at jeg skled nedover. Dette gjorde jeg, og jeg kom meg til slutt ned, selv om det tok sin tid. Senere mente imidlertid en annen at dette slett ikke var noen god strategi, siden man da låser hjulene. Så, mitt spørsmål er vel egentlig dette: Hva bør man gjøre når man står fast i en bakke på glatten? (Da forutsetter jeg at man ikke har tilgang på kjetting eller liknende.)

Husker at på glattkjøringen lærte vi håndbrekktrikset. Tanken er at siden fotbremsen er balansert fremover (dvs. mer bremsing på forhjul enn bakhjul) vil bilen ha en tendens til å snurre rundt fordi forhjulene er låst. Hvis man setter på brekket vil bakhjulene låses, og da dras bilen pent nedover bakken. (forutsatt at bakken ikke har helning mot noen av sidene! Da går det galt)

Endret av Fjonisen
Lenke til kommentar
Fin tråd.

 

Jeg hadde en episode i fjor vinter da jeg satte meg fast i en bakke og ikke kom meg lengre. Med mur på ene siden og stup på andre siden, var det lite fristende å rygge ned også (eller det vil si skli ned), og det var ikke plass til å snu. En kollega tipset meg da om at jeg burde slippe håndbrekket bare litt, slik at jeg skled nedover. Dette gjorde jeg, og jeg kom meg til slutt ned, selv om det tok sin tid. Senere mente imidlertid en annen at dette slett ikke var noen god strategi, siden man da låser hjulene. Så, mitt spørsmål er vel egentlig dette: Hva bør man gjøre når man står fast i en bakke på glatten? (Da forutsetter jeg at man ikke har tilgang på kjetting eller liknende.)

 

Takk :)

 

Det med oppoverbakke med is, og hva man skal gjøre

vet jeg har blitt diskutert tidligere i en tråd jeg ikke fant.

Men hvis du ikke kommer deg opp, må man vel bare rulle

så forsiktig som mulig tilbake igjen? Ikke vet jeg egentlig,

tenkte å passe på å ha god nok fart når jeg skal opp

hvertfall hvis jeg kommer i en slik situasjon en dag.

 

Og det gjør jeg sikkert! :p

Lenke til kommentar

Skal du opp en glatt bakke, er høyt turtall en fordel. Da har du muligheten til å redusere turtallet dersom man mister grep. Har du lavt turtall risikerer du å måtte gire ned. Da mister fart fort og ender gjerne opp i full stopp.

 

Ikke spinn. Starter du å spinne, hjelper det ikke å gi mer gass. Da må du redusere turtallet slik at du ikke spinner mer. Det er ofte en fordel å dempe musikken i bilen, slik at du hører straks dekkene starter å spinne.

 

Det er ofte bedre grep i kjørebanen for de som skal ned en bakke. Så dersom det er forsvarlig, kan det lønne seg å benytte den.

 

Er du nesten på toppen av bakken, men ser at det muligens ikke går å komme seg opp. Kan det fungere å svinge til en av sidene dersom det er forsvarlig. Dette for da å forsere de siste meterne på skrå av bakken i stedet for rett opp. Kan gi deg det nødvendige veigrepet som skal til for å komme seg helt opp.

 

Dersom det viser seg at du ikke kommer deg opp. Trykk inn bremsene for å se om bilen blir stående. Dersom den gjør det, har du tid til å se hvordan du skal snu. Dersom den ikke gjør det. Bruk bremsene så mye som mulig uten å miste styringen, og snu så fort du får muligheten.

 

Sist men ikke minst. Tren, tren, tren og tren. Test i moderate bakker med forskjellig turtall for å få en følelse med hvordan ting fungerer.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Som Orjanp er litt inne på, så kan det være lurt å ikke ligge i sporene, de er gjerne glattere en "kanten". Jeg bruker i alle fall det når jeg skal opp bakker. Bor inne på et område og for å komme ut må jeg opp en bakke der veldig mange bare gir gass og spinner egentlig. Der blir det veldig glatt i sporene, men i snøen rundt sporene er det gjerne litt bedre grep.

Lenke til kommentar

Ikke ta for stor yttersving, hvis du sklir da fyker du rett av veien. Forøvrig er sørpe der verste jeg har opplevdt hitil. kom i en sving med litt halning i, møtte en bil akkurat der. had fullastet bil, og midt i svingen mister jeg feste. kjøre ikke i mer en 60. sklei heldigvis ikke i den andre bilen, men fikk feste igjen etter få centimeter. var forvøvrig flere som hadde kjørt av veien på den veistrekningen den dagen.

 

Ellers på fjell med smale og knappe svinger, der det er stigning hele veien. Kjør forsiktig, det kan være trailere som har kjørt seg fast bak hver sving.

Lenke til kommentar
Det er ofte bedre grep i kjørebanen for de som skal ned en bakke. Så dersom det er forsvarlig, kan det lønne seg å benytte den.

 

Hva mener du? :hmm:

 

Er du nesten på toppen av bakken, men ser at det muligens ikke går å komme seg opp. Kan det fungere å svinge til en av sidene dersom det er forsvarlig. Dette for da å forsere de siste meterne på skrå av bakken i stedet for rett opp. Kan gi deg det nødvendige veigrepet som skal til for å komme seg helt opp.

 

Jeg gjorde noe lignende for et par uker sia faktisk;

skulle opp en bakke og slet litt på slutten pga. at bakken var bratteren nær toppen.

Det var en øde vei midt på natta, så på slutten brukte jeg veibredden; kjørte skrått opp, og det hjalp det :)

Lenke til kommentar

Virkar som nokon her ikkje veit kva underkjølt regn er. Det er regn som er under null grader, det dykk sklir på på vegen er is. Is kan også oppstå frå vanleg regn/fukt.

Faren med underkjølt regn er at eit lite regnskyll kan forvandle vegen til eit ishelvete på eit augeblikk fordi regnet frys til is så snart det treff bakken.

 

Vannplaning skal du forøvrig vere obs på heile året.

 

Dersom du sliter med ein isete bakke lønner det seg å gå ut av bilen og sjekke føret til fots, da får du moglegheita til å finne punkt der du får meir eller mindre grep.

Sveiv ned vindauget, så høyrer du det med in gong du spinner, reduser turtall og prøv igjen.

Køyr aldri opp bakken i motsatt køyrefelt dersom du ikkje har oversikt over kva som er på toppen av bakken.

 

Det første du gjer når du skal ut å køyre på glatta er å sjekke bremsene.

 

Dersom du mistenker at det er glatt på vegane kan du prøve å spinne, dvs. sett bilen i første og gi gass, da får du ein peikepinn på kor glatt det evt. er.

Ikkje leik deg på glatta dersom du brukar piggdekk, det ender bare med at du mistar piggar.

 

Dersom du mistar grepet i sving, gjer som folk sei og la bilen rulle, sving med sladden, og rett roleg opp, svingar du mot sladden mistar du grep.

 

Hvis du skal opp en bakke så er det bedre grep i "feil fil". altså for de som skal ned bakken.

Ikkje nødvendigvis, kjem an på fleire forhold.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Mange nyttige svar her, tusen takk :)

 

En ting tilø du kan gjøre er å skaffe deg et sett med hurtigkjettinger.

Lær deg å sette de på og bruk de når det når det er kaosføre eller du skal opp/ned en glatt bratt bakke.

De er i tillegg mye lettere å sette på når bilen står på veien en når den sitter i grøfta.

 

Ja jeg tenkte på dette når jeg var ute å kjørte i snøen en dag.

Sånne ting er greit å ha i bilen. Har verken kjetting eller tau i bilen,

men jeg har jo en sub-kasse, to forsterkere og reservehjul i bagasje'n :p

De har vel slikt på Biltema tenker jeg? Skal en tur dit når jeg får lønning til uka :)

Endret av Carisma_ftw
Lenke til kommentar

Og glem ikke å holde veldig god avstand til bilen foran.

 

Jeg kom kjørende nordover på E6 fra Oslo en søndag i januar når det snødde som verst, og det gikk bra helt til Nebbenes, hvor den lille Toyotaen foran meg plutselig stod sidelengs tvers over veibanen. Heldigvis hadde jeg vett nok til å holde avstand, og rakk fint å bremse ned og stoppe.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...