Gå til innhold

Religion i Norge - Positive og negative sider


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har noen spørsmål jeg setter pris på om noen gidder å besvare:

 

- Er religion i Norge positivt eller negativt? Hva synes du?

 

- Hvor mye må den Norske stat ut med for å opprettholde statskirken?

 

- Hvorfor er du troende(religiøs)/ikke troende(ateist)?

 

- Om du er kristen og tilhører statskirken, kan du gi eksempler på spesielle positive negative ting ved nettopp statskirken?

 

- Har du noen eksempler hvor religion har skapt (store) problemer i Norge?

 

Håper noen tar seg tid til å svare på spørsmålene over! Det ville vært til stor hjelp! :)

Endret av Meh.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Religion er kun negativt i offentlig sammenheng. :thumbdown:

 

Vet ikke, men vi trenger ikke en statsreligion. Statsstøtte til religiøse organisasjoner og Den norske kirke bør opphøre snarest.

 

A hell of a lot reasons! Har ikke et kort svar på det. Sjekk RichardDawkins.net så vet du hva jeg står for.

 

Er ikke kristen nei. ( andre statsdrevne tilbud uten innblanding av religion kan utføre samme arbeid når dette blir tilrettelagt)

 

Kristningen av norge medførte en del drap, men stort sett har det gått fredelig for seg til nå. Og ja, her er det mange ting som er negative som ikke kan kategoriseres som store problemer....

Lenke til kommentar

- Er religion i Norge positivt eller negativt? Hva synes du?

 

Religion er en nødvendighet for at mange skal klare å komme seg gjennom hverdagen. Ta for eks narkomane som kommer seg ut av rushelvete, å overtale disse personene til å tro kan gjøre underverker. Noe må de jo fylle tiden sin med slik at skumle tanker ikke skal dukke opp som igjen kan føre til tilbakefall. Religion sies også være en faktor som kan redusere selvmordsraten(protestantismen kommer dog dårlig ut på dette punktet).

 

En annen veldig positiv ting er jo presterollen. En prest kan komme med mye fornuftig innen det å takle sorg o.l uten nødvendigvis å trekke Jesus og Gus inn i bildet.

 

Personlig mener jeg også at det er "nyttig" å ha konservative stemmer ute i offentligheten som protesterer mot fremgang. Nei til abort, nei til kvinnelige(hva det enn måtte være), nei til homofile osv. Slike røster kan faktisk være med på å få frem kritikk som faktisk har noe for seg, og dette er kritikk som kanskje aldri ville sett offentlighetens lys.

 

- Hvor mye må den Norske stat ut med for å opprettholde statskirken?

 

1.5milliard++ eller noe sånt. Sjekk statsbudjsettet for nøyaktige tall.

Lenke til kommentar

Toeblast:

Nei til homofile?

 

Hva i helvete er det du sier? De er født slik!!!!!! Ditt syn på homofili er nettopp en av grunnene til at religion må avskaffes!

Du er hjernevasket.

 

I naturen er homofili svært vanlig og da må vi godta at noen er født slik! Det er en skam at slik tenking eksisterer i 2010.

 

Nei. Jeg er 100% hetero og synes mannfolk er frastøtende med tanke på seksualitet, men de homofile er også mennesker derfor behandler jeg dem på en skikkelig måte. Kunne ikke falle meg inn å forsøke og rettlede dem på noen måte!

Lenke til kommentar

Det er noe som er helt forferdelig galt når vanlige folk må rettlede kirkens menn i hva som er moralsk rett og hva som er forkastelig.

Veldig tillitsvekkende å ha det slik, hva?

 

Folk på det gjevne har bedre moral enn kirkens menn/kvinner og ser verden med en mye klarere syn. Nevn meg ett punkt der samfunnet ikke har bedre kontroll på moral enn i religionene...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Toeblast:

Nei til homofile?

 

Hva i helvete er det du sier? De er født slik!!!!!! Ditt syn på homofili er nettopp en av grunnene til at religion må avskaffes!

Du er hjernevasket.

 

I naturen er homofili svært vanlig og da må vi godta at noen er født slik! Det er en skam at slik tenking eksisterer i 2010.

 

Nei. Jeg er 100% hetero og synes mannfolk er frastøtende med tanke på seksualitet, men de homofile er også mennesker derfor behandler jeg dem på en skikkelig måte. Kunne ikke falle meg inn å forsøke og rettlede dem på noen måte!

 

Er det no medisinsk grunnlag at man blir født som homo ?

 

Du skriver også " i naturen er homofili svært vanlig ". Er du seriøs ?

 

Jeg har ikke noe mot noe som er homo, men jeg ser ikk den som vanlige mennesker.

Lenke til kommentar

Vitenskapelig bevist ?

Som i at det ligger grundig vitenskapelig arbeid til grunn som sier at det er tydelige biologiske faktorer inne i bildet når det gjelder seksuell legning. Bare svært trangsynte personer vil motargumentere mot slik forskning og avfeie den som useriøs forskning uten en gang og sette seg inn i arbeidet som er gjort ( ad hoc argument ).

 

Uten å dra fram beviser har jeg flere punkter som argumenterer for biologisk forklaring på homoseksuell legning:

  • Mange homoseksuelle sier at de har vist fra de var barn at de var litt annerledes enn andre barn.
  • På enkelte barn er adferden mot en "feil legning" så tydelig at omsorgspersoner legger merke til dette.
  • Homoseksualitet vises ellers i naturen i stort omfang. Hvorfor skal menneskearten som en del av dyreriket skille seg ut fra denne "grunnregelen" som naturen ser ut for å tegne opp? Nei, det er ville vært svært merkelig om vi ikke så samme mønsteret blant menneskearten...

 

List of mammals displaying homosexual behavior

Homosexual behavior in animals

Homosexual behavior in animals refers to the documented evidence of homosexual, bisexual and transgender behavior in non-human animals. Such behaviors include sex, courtship, affection, pair bonding, and parenting. Homosexual and bisexual behavior are widespread in the animal kingdom: a 1999 review by researcher Bruce Bagemihl shows that homosexual behavior has been observed in close to 1500 species, ranging from primates to gut worms, and is well documented for 500 of them.[17][18] Animal sexual behavior takes many different forms, even within the same species. The motivations for and implications of these behaviors have yet to be fully understood, since most species have yet to be fully studied.[206] According to Bagemihl, "the animal kingdom [does] it with much greater sexual diversity -- including homosexual, bisexual and nonreproductive sex -- than the scientific community and society at large have previously been willing to accept."[207]
Explanations for homosexuality

The current literature and most scholars in the field agree that an individual's sexual orientation is not a matter of choice; that is, individuals do not choose to be homosexual, bisexual, or heterosexual. There is, moreover, no scientific evidence that early childhood experiences, parenting, troubled family dynamics, sexual abuse, "faulty psychological development", or other adverse life events influence sexual orientation, as was formerly believed;[21][22] those assumptions are now understood to have been based on misinformation and prejudice.[19] Nevertheless, the reasons why some people are homosexual remain poorly understood;[19][21] experts generally believe, however, that sexual orientation is not determined by a single factor, but by a combination of genetic, hormonal, and environmental influences.[21][36] Biological explanations are becoming more favoured, based chiefly on genetics and prenatal exposure to hormones.[21]

 

MOT NATURENS ORDEN?

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Hei! Jeg har noen spørsmål jeg setter pris på om noen gidder å besvare:

 

- Er religion i Norge positivt eller negativt? Hva synes du?

 

 

Hva menes med religion? Tenker du på læren eller på de som sier de følger læren? Eller begge deler? Jeg tror på Jesus så svarer med utgangspunkt i det. Sånn det Jesus forkynte om å elske Gud og elske sin neste som seg selv ser jeg på som positivt.

 

Når det gjelder kristne mennesker så er det jo ikke sånn at man lever perfekt selv om man er kristen. Men skal da de negative sidene tilegnes Jesus og det han stod for?

 

F.eks. så har jeg inntrykket av at ikkekristne homofile kan føle seg fordømt av kirka og den fordømmelsen er ikke noe jeg støtter. Etter min mening er ikke mennesker med homofil legning verre syndere enn andre.

 

På den andre siden tror jeg det er bra å tro på Jesus. Personlig synes jeg det er godt å vite at det er noe større enn meg selv som har omsorg for meg og andre. Og Jesu bud om å elske sin neste er nok en drivkraft som er samfunnsnyttig. Ta for eksempel kristne organisasjoner som f.eks. Blå Kors, Kirkens Nødhjelp, Kirkens Bymisjon, Frelsesarmeen og Sjømannskirka, de gjør nok mye samfunnsnyttig.

 

mvh. rosin

Lenke til kommentar

Rosin du har rett i mange ting her selv om jeg ikke deler livssyn med deg. :)

Min grunn for at jeg går hardt ut mot religion er at jeg er livredd for det dilemmaet vi vil havne i når andre trosretninger en din begynner å gjøre krav på sin plass i samfunnet. Er man litt belest og samtidig erlig med seg selv så vet man at alle religioner er formet av mennesker. Ingen av trosretningene kan påberope seg noe mer sannhet enn andre (selv om de i sin enfoldighet gjør det).

Skal for eksempel Oslo kommune ha egne skoler for muslimer, kristne og jøder. Skal disse få lov å hjernevaske barna inn i en tro som ikke er mer sann enn andre religioner. Barn som lukkes inn i slike grupper vil etter min mening for det første fratas en grunnleggende mulighet til å velge livssyn. Et annet og kanskje vel så stor problem er at dette ødelegger for integreringen av innvandrere. Barna vil ha et svært mangelfull kunnskap om andre religioner og ingen/liten trening med å omgås barn/ungdom fra andre trossamfunn/religioner.

 

Barn bør beskyttes mot slike overgrep og utrustes på en slik måte at vi får en bedre og mer fredfylt verden. Religion har til dags dato hatt stikk motsatt effekt.

 

Ingen religioner må komme til norge og hevde at de har noe som helst rett til det ene og det andre! Vi er dumsnille i Norge og det kan føre til at det går "rake veien til helvete".

Ikke vær fundamentalister, men heller tenk på hvordan vi vil at framtiden vår skal bli. Den dagen du som kristen ligger på sykehjem og blir stelt av en muslimsk sykepleier tror jeg du vil sette pris på at hun/han har en viss forståelse for ditt livssyn. Har jeg rett?

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Toeblast:

Nei til homofile?

 

Hva i helvete er det du sier? De er født slik!!!!!! Ditt syn på homofili er nettopp en av grunnene til at religion må avskaffes!

Du er hjernevasket.

Jeg trur kanskje du misforstod litt. Poenget var vel at motstand av f.eks. abort og homofili er positivt i den forstand at diskusjoner rundt dette blir mer fokusert. En dårlig sammenligning er f.eks. hvis jeg sier at en film du ikke liker er bra, så må jeg ta stilling til nettopp hvorfor den er bra hvis jeg har et ønske om å diskutere det videre med deg.

 

Ellers er jeg stort sett enig i det toeblast kommer med her.

Lenke til kommentar

Så du mener at uten religion så hadde vi ikke hatt moralske debatter i Norge rundt abort, homofili etc etc?

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor alle kristne tror at de bærer på kilden til moral.... Hadde det ikke vært for at vitenskapen har banet vei for rasjonell tenking frykter jeg for at de homofile hadde hatt det svært usselt i verden forsatt. Gang på gang på gang ser vi at religionene sliter med å holde tritt med en riktig forståelse av verden. Ta for eksempel motstanden til prevensjonsmidler som særlig katolismen har ført. I sin stahet har de altså direkte og indirekte forhindret utdeling og kunnskap om bruk av kondomer i flere Afrikanske land og i stedet predikert at avholdenhet til sex ville løse problemer som HIV/AIDS. Si det til en hus og matløs afrikansk kvinne når det eneste hun har å selge er seg selv. De har ikke et valg! Millioner av mennesker er indirekte tatt livet av på grunn av denne ene lille fillesaken.

 

Ikke kom og fortell meg om kristen moral for da blir jeg forbannet.

Lenke til kommentar

Så du mener at uten religion så hadde vi ikke hatt moralske debatter i Norge rundt abort, homofili etc etc?.

Jeg har ingen formening om hvilke moralske diskusjoner vi eventuelt måtte ha om slike temaer hvis religion ikke eksisterte. Jeg synes det bare er mer fascinerende med diskusjoner rundt dette istede for å stemple et synspunkt som feil.

Lenke til kommentar

Så du mener at uten religion så hadde vi ikke hatt moralske debatter i Norge rundt abort, homofili etc etc?.

Jeg har ingen formening om hvilke moralske diskusjoner vi eventuelt måtte ha om slike temaer hvis religion ikke eksisterte. Jeg synes det bare er mer fascinerende med diskusjoner rundt dette istede for å stemple et synspunkt som feil.

Du hadde kanskje ikke syntes at det var så spesielt fascinerende å høre kirkens menn stemple homofili som noe skittent og fælt dersom du selv var født med disse egenskapene (homofili).

 

Forresten har jeg gått OT nå så jeg tror vi får la denne diskusjonen ebbe ut. Vi blir nok aldri 100% enige føler jeg :)

Lenke til kommentar

Du hadde kanskje ikke syntes at det var så spesielt fascinerende å høre kirkens menn stemple homofili som noe skittent og fælt dersom du selv var født med disse egenskapene (homofili).

 

Forresten har jeg gått OT nå så jeg tror vi får la denne diskusjonen ebbe ut. Vi blir nok aldri 100% enige føler jeg :)

Jeg vil ikke si vi er veldig uenige heller, men jeg syns kanskje du tilegner meg egenskaper og synspunkter jeg ikke har eller har gitt uttrykk for at jeg har. Men for å spore det inn mot tråden igjen: Jeg syns Den norske kirke er en nokså tolerant gren innenfor den kristne truen som gjør en god jobb med å hjelpe mennesker som ikke har det godt, men kan allikevel forstå at konservative og ekstremistiske uttalelser kan være uttellende for folks generelle synspunkt om religion.

Lenke til kommentar

Enig. Den norske kirken er ganske så tolerant i dag.

Problemet ligger i religioner som har et forferdelig galt syn på menneskeverd. Kvinneundertrykking, lemlestelser, æresdrap osv.

Men for at vi i det hele tatt skal ha en mulighet til å få kontrollen over slik tenking nytter det ikke kun å vifte med "Den norske lov" og tro at politiet skal klare å takle disse problemene. Vi må sørge for at barn får friheten og verktøyene som skal til for å ta rasjonelle beslutninger senere i livet og det kan de ikke få med skikkelig garranti i en skole styrt av religiøse grupperinger.

Skal vi nå et slikt mål må vi også håndtere statsreligionen vår på samme måte.

 

Mitt håp er også at vi får avskaffet statlige støttet religionsutøving. Gamle tradisjoner og myter fra en mindre opplyst tid er ikke et fornuftig argument til å holde fast på religiøs tenking.

Like fornuftig vil det være å offentlig gå ut å forby alternativ medisin og hokuspokus som svindler mennesker for store beløp hvert år.

Ta for eksempel Homøopati.... En helt sinnsvak bløff som forsatt håver inn millioner av dollar hvert år. Selv i Norge får de lov og selge disse produktene. Det er en skam!

Lenke til kommentar

Til tider ønsker jeg at jeg var kristen, muslimsk eller jødisk.

 

Jeg kjenner flere kristne; det virker som om alle er mer selvdisiplinerte og lykkeligere enn os dødelige.

 

Selv føler jeg at religion er med på å introdusere mangfold i samfunnet. Mennesker burde få lov til å utøve religion som de selv vil så lenge det ikke går ut over andre mennesker.

Lenke til kommentar

Til tider ønsker jeg at jeg var kristen, muslimsk eller jødisk.

 

Jeg kjenner flere kristne; det virker som om alle er mer selvdisiplinerte og lykkeligere enn os dødelige.

 

Selv føler jeg at religion er med på å introdusere mangfold i samfunnet. Mennesker burde få lov til å utøve religion som de selv vil så lenge det ikke går ut over andre mennesker.

 

Jo det et vel og bra synspunkt, men historien har jo vist at jo mer makt de religiøse institusjonene har, jo mer går det ut over andre mennesker. Da synes i alle fall jeg det er skremmende at vi tillater ekslusive religiøse skoler her i landet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...