Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Å ikke kunne klokken som voksen


Hannah00

Anbefalte innlegg

Er det normalt å ikke klare klokka når man er voksen? Jeg kan ikke klokka. Husker at foreldrene mine lærte meg det, men synes det fortsatt er for vanskelig. Klarer å f.eks. si nå er det et kvarter til klokka er halv. Men f.eks. 20:53 er vanskelig å finne ut av når man har klokke på armen. Da bruker jeg en stund før jeg klarer å si riktig tid. Hvis noen sier f.eks. da møtes vi fem på halv 3, aner ikke jeg hva det betyr. Vet ikke hva det betyr når jeg skriver det nå heller. Må spørre om hjelp til å finne ut av hva det betyr før jeg skjønner det. Problemet er at jeg glemmer alt jeg lærer med en gang! Aner ikke hvor mange ganger venner har forsøkt å lære meg hva fem på halv betyr. 

 

Samme med tall i hverdagen. Klarer ikke å regne ut småsummer på butikken uten kalkulator. Skjønner ikke hvordan prosent, renter osv. fungerer. Hvis noe koster 200 kroner og har 20 prosent avslag klarer jeg ikke å regne det ut og skjønner heller ikke hvordan det går an. Har selvfølgelig hatt både foreldre og lærere som har forsøkt å lære meg prosentregning, men glemmer det etter et par minutter. Gangetabellen kan jeg heller ikke. Har forsøkt å pugge den utenatt utallige ganger, men går ikke.

Brøk, og alt det andre er i hvert fall helt borte i natta.

 

Økonomien min er litt så som så. Klarer fint å overføre penger til sparekontoen min, men de pengene som jeg skal ha til mat bruker jeg gjerne på en eller to uker. Klarer liksom ikke å se betydningen av pengene jeg bruker før de er borte. 

 

Jeg klarer fint å regne ting som 13+5 og 17+4 ved å telle på fingrene eller tenke slik: i tallet sytten er det 10 og 7. og 7 + 4 er (telle på fingrene) 13. Da sitter jeg igjen med to 10´ere som er 20. 20+1=21. Men må bruke kalkulator på mer avansert matte. Gikk ut av vgs med 2, men det var fordi læreren var snill.

 

Selv føler jeg meg smart og kan mye. Men da jeg tok mensa iq testen fikk jeg 98 som resultat. Kan det være fordi de fleste oppgavene omhandler tall? Ganske flaut å ha så lav iq. Hva ligger deres IQ på? Lurer kanskje på om jeg har dyskalkuli, men har ikke sjekket noe enda. Sjekket sjekklisten på dyskalkuli og jeg kjenner meg ikke igjen i alt:

 

http://www.dysleksiforbundet.no/no/rettigheter+rad/dyskalkuli/Kjennetegn+p%C3%A5+dyskalkuli.9UFRnO4R.ips

 

1. Riktig. Synes ikke utregningen læreren ærer bort er logisk. Hva betyr addisjon forresten?

2. Bruker opp pengene mine veldig fort, men bare de jeg setter av til å bruke. Matbudsjettet varer ikke lenge fordi jeg plutselig har brukt det opp på f.eks. dyr mat. Klarer ikke helt å skjønne det med dårlig råd og matpriser.

3. Klarer i hvertfall ikke å regne ut vekslepenger, eller totalpriser på varer i butikken osv.

4. Jeg klarer fint å spare. Legger det jeg tror er et fint sparebeløp på en konto som jeg ikke rører.

5. Nja, jeg blander ikke ofte tall, men klarer ikke å skjønne sammenheng eller logikk. Får vondt i hode av å se i mattebøker.

6. Ja, har veldig dårlig hukommelse for matematikk og tall. Skriving går fint.

7. Glemmer raskt hvis jeg klarer å lære noe som omhandler tall.

9. Ja, gikk 8 år i korps. Kan fortsatt ikke noter.

10. Uenig.

11. Har normal stedssans

12. Litt vanskelig å skille mellom høyre og venstre, men ikke verre enn noen andre.

13. Vet ikke. Spiller særdeles lite.

14. Ja, høy og tidlig språkutvikling.

15. Kommer alltidd presis. Enkelt å huske tidsskjema siden jeg skriver det opp i boka mi.

16. Veldig dårlig! Husker aldri fjes/navn

17. Skjønte ikke hva det betydde.

18. Den skjønte jeg heller ikke.

 

Kan jeg ha dyskalkuli? Er 98 i IQ veldig lav?

 

Kan noen legge ut en forholdsvis enkel matteoppgave? Så kan jeg se om jeg klarer å regne den ut uten hjelpemidler. Kanskje det er enklere å bedømme hvis jeg får vist hvordan jeg tenker med tall.

Endret av Hannah00
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg så høres det ut som at du har dyskalkuli, men du kan jo ta kontakt med PP-tjenesten i kommunen din for en utredning. 

 

Ifølge Mensa så er den gjennomsnittlige IQ-en til verdens befolkning 100, så da er vel ikke 98 veldig lavt.

 

Addisjon betyr å legge sammen (tall). 

 

Punkt 17 handler om ditt forhold til tall som beskriver statistikk og sannsynlighet. At du liksom ikke klarer å få noe fornuftig ut av at noen sier at "det er 70% sannsynlig for blabla" eller ikke aner åssen du skal forholde deg til "Av 10 000 personer er det 1100 som syns at andunger er utrolig søte". Tror "personliggjøre" vil si at du må lage dine egne huskeregler for eksempel, at du ikke kan få noen generell forståelse av statistikk, sannsynlighet osv.

 

Punkt 18 handler om slik det står, at du undervurderer frekvensen til tilfeldigheter, dvs. ikke "aksepterer" at tilfeldigheter kan skje ganske ofte, og at du blir mindblown når ulike tilfeldigheter/sammentreff skjer. 

Endret av potetfisk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

2x^2 -6x + 4=0

 

 

Det var jo en ekstremt vanskelig oppgave. Den klarer jeg ikke å regne ut.  :hm:  Jeg tenkte mer på fire ganger tolv eller noe. Det er en oppgave jeg bruker veldig lang tid på og må ha penn og papir for å kunne klare å regne det ut. Men hvis jeg er ute og må finne ut hva fire ganger tolv er må jeg ha hjelpemidler.

 

Din oppgave er jo komplett umulig. Skjønner ikke hva halvparten av tegnene i oppgaven betyr engang. Er dette matte på universitetsnivå?

Lenke til kommentar

For meg så høres det ut som at du har dyskalkuli, men du kan jo ta kontakt med PP-tjenesten i kommunen din for en utredning. 

 

Ifølge Mensa så er den gjennomsnittlige IQ-en til verdens befolkning 100, så da er vel ikke 98 veldig lavt.

 

Addisjon betyr å legge sammen (tall). 

 

Punkt 17 handler om ditt forhold til tall som beskriver statistikk og sannsynlighet. At du liksom ikke klarer å få noe fornuftig ut av at noen sier at "det er 70% sannsynlig for blabla" eller ikke aner åssen du skal forholde deg til "Av 10 000 personer er det 1100 som syns at andunger er utrolig søte". Tror "personliggjøre" vil si at du må lage dine egne huskeregler for eksempel, at du ikke kan få noen generell forståelse av statistikk, sannsynlighet osv.

 

Punkt 18 handler om slik det står, at du undervurderer frekvensen til tilfeldigheter, dvs. ikke "aksepterer" at tilfeldigheter kan skje ganske ofte, og at du blir mindblown når ulike tilfeldigheter/sammentreff skjer. 

 

Takk! :)

 

Okay, da kjenner jeg meg kanskje litt igjen i begge punktene. Er litt redd for utredning da studie jeg vil inn på ikke tar inn folk med dysleksi. Er redd for at de ikke skiller på dysleksi og dyskalkuli. Men kanskje det ikke er så farlig.

 

Skal prøve å ta den andre IQ-testen som ble lagt ut her og se om jeg får høyere resultat enn 98 når jeg slipper å tenke på tall.

Lenke til kommentar

Nei, det er matte på 8. klasse nivå i ungdomsskolen

 

Huff da.. Da ligger jeg lang bak en 8. klassing når det gjelder matte i hvert fall. Klarer bare enkel pluss/minus der jeg kan bruke henda til å telle. Alt mer avansert uten hjelpemidler som kalkulator går ikke.

Lenke til kommentar

 Det er så lavt i forhold til alle andre. Føles ut som om alle sier de har 120 i IQ. Synes jeg selv er ganske smart i hvert fall.

 

 

Ikkje stol på desse IQ-testane folk tek på Facebook, der får nesten alle minst 120 for å auke trafikken på sida deira. 

100 er gjennomsnitt og 97 er ingenting å skamme seg over.

Lenke til kommentar

Men kan man vokse fra seg dyskalkuli? Jeg er bare 22 og kan ikke huske at jeg slet med tall i begynnelsen av barneskolen. Men hvis hundre er gjennomsnitt er 97 bare noen poeng unna.

 

Er det utenkelig for meg å begynne på studie med realfag pga. problemene med tall? Alt jeg vil bli har forkunnskapskrav om realfagmatte og slike ting. :hrm: Gikk ut med 2 i P1 og P2 matte. Skulle egentlig stryke, men læreren min ga meg to slik at jeg slapp å ta det opp.

Endret av Hannah00
Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt lyst til å ta realfag når du selv syns du sliter med tall?

 

Nei, ikke i det hele tatt. Tror ikke jeg har sjans uansett. Bare så kjedelig å måtte jobbe med noe man ikke liker resten av livet fordi man var for "dum" til å oppnå drømmejobben/studie.

 

Det er liksom ingen andre studier som frister.

Lenke til kommentar

Er du helt sikker på at det ikke finnes fagområder innenfor humaniora du syns høres litt interessante ut da? Eventuelt helsefag. Dersom det virkelig er som du forteller det, at du ligger langt bak en 8.-klassing i matematikk og kun klarer å regne med pluss og minus med hendene, kommer du virkelig ikke til å ha sjans til å studere realfag, og da skjønner jeg heller ikke hvorfor det er det du vil. Ikke bare matematikk, men kjemi, fysikk og IT er avhengige av at du kan håndtere tall. Det gjelder også biologi på litt høyere nivå. 

 

 

For øvrig så er ikke den andregradslikningen Mixam ga deg pensum på ungdomsskolen, men i 1T som man har i første klasse på vgs. Dersom du hadde 1P er jeg usikker på om du i det hele tatt har vært gjennom det på skolen. Likevel så er matematikken på universitets- og høyskolenivå innenfor både realfag og økonomi på et høyere nivå enn vgs, sannsynligvis høyere enn R-matte på mange studier. Og uavhengig av hvilken karakter du fikk i P-matte så er denne matematikken helt annerledes enn realfagmatten som er avhengig av at du behersker en helt annen matematikk. Realfagmatten bygger på at du helt grunnleggende har stålkontroll på likninger (av 1 og flere grader), algebra og funksjonsteori. Matten blir mer abstrakt etterhvert og beskriver langt mer avanserte situasjoner enn prosentregningen du drev med i P-matte. Plutselig handler ikke matten lenger om tall, men om konsepter og teori som er helt avhengig av at du kan bevege deg vekk fra tallene. 

 

Edit: Kravene for å stå i et fag v/ høyere utdanning er dessuten høyere. På NTNU er ståkravet >41%. Til sammenlikning så mener jeg ståkravet (altså karakteren 2) på vgs var 25%. 

 

Har ingen anelse om hva man kan gjøre for å "behandle" dyskalkuli, men kanskje PP-tjenesten vet råd? Jeg kan i hvert fall ikke se for meg at det hadde vært noe vits for deg å melde deg opp til ordinær privat matteundervisning hvis du sliter helt grunnleggende med tall. Du spurte om det er normalt at en voksen person ikke kan klokka. Jeg håper ikke dette er noe slag i trynet for deg, men nei, i Norge er ikke dette normalt blant ellers friske og oppegående mennesker. Har du prøvd sånne apper eller spill om tall og matte som er egnet for barn? De bruker ofte en litt annen pedagogikk enn det skolen gjør, kanskje det får deg til å se annerledes på ting? 

 

Hvilket studie er det du vil inn på som krever at du ikke har dysleksi? 

Endret av potetfisk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du scorer likt på test med tall og test med figurer, så virker det ikke som du har problemer med tall i den grad du kanskje tror. Iallfall ikke tall i den formen du fant på Mensas IQ-test. Da burde du ligget lavere på testen med tall, siden disse kommer i veien. Det kan være andre aspekter ved aritmetikken du sliter med, ikke selve tallene som sådan. Alt fra andre underliggende problemer til rett og slett mangel på kompetanse i matematikk.

 

Høres ut som en oppgave for en god psykolog. En som kan organisere en del tester for å prøve å finne ut nøyaktig hvor problemet ligger.

 

Ser forresten ut som du lett nok forstår hva gjennomsnitt betyr, så helt galt er det tydeligvis ikke. ;)

 

Hva er seks ganger fire? Hva er gjennomsnittet av 3 og 7?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det normalt å ikke klare klokka når man er voksen? Jeg kan ikke klokka. Husker at foreldrene mine lærte meg det, men synes det fortsatt er for vanskelig. Klarer å f.eks. si nå er det et kvarter til klokka er halv. Men f.eks. 20:53 er vanskelig å finne ut av når man har klokke på armen. Da bruker jeg en stund før jeg klarer å si riktig tid. Hvis noen sier f.eks. da møtes vi fem på halv 3, aner ikke jeg hva det betyr. Vet ikke hva det betyr når jeg skriver det nå heller. Må spørre om hjelp til å finne ut av hva det betyr før jeg skjønner det. Problemet er at jeg glemmer alt jeg lærer med en gang! Aner ikke hvor mange ganger venner har forsøkt å lære meg hva fem på halv betyr. 

 

Samme med tall i hverdagen. Klarer ikke å regne ut småsummer på butikken uten kalkulator. Skjønner ikke hvordan prosent, renter osv. fungerer. Hvis noe koster 200 kroner og har 20 prosent avslag klarer jeg ikke å regne det ut og skjønner heller ikke hvordan det går an. Har selvfølgelig hatt både foreldre og lærere som har forsøkt å lære meg prosentregning, men glemmer det etter et par minutter. Gangetabellen kan jeg heller ikke. Har forsøkt å pugge den utenatt utallige ganger, men går ikke.

Brøk, og alt det andre er i hvert fall helt borte i natta.

 

Økonomien min er litt så som så. Klarer fint å overføre penger til sparekontoen min, men de pengene som jeg skal ha til mat bruker jeg gjerne på en eller to uker. Klarer liksom ikke å se betydningen av pengene jeg bruker før de er borte. 

 

Jeg klarer fint å regne ting som 13+5 og 17+4 ved å telle på fingrene eller tenke slik: i tallet sytten er det 10 og 7. og 7 + 4 er (telle på fingrene) 13. Da sitter jeg igjen med to 10´ere som er 20. 20+1=21. Men må bruke kalkulator på mer avansert matte. Gikk ut av vgs med 2, men det var fordi læreren var snill.

 

Selv føler jeg meg smart og kan mye. Men da jeg tok mensa iq testen fikk jeg 98 som resultat. Kan det være fordi de fleste oppgavene omhandler tall? Ganske flaut å ha så lav iq. Hva ligger deres IQ på? Lurer kanskje på om jeg har dyskalkuli, men har ikke sjekket noe enda. Sjekket sjekklisten på dyskalkuli og jeg kjenner meg ikke igjen i alt:

 

http://www.dysleksiforbundet.no/no/rettigheter+rad/dyskalkuli/Kjennetegn+p%C3%A5+dyskalkuli.9UFRnO4R.ips

 

1. Riktig. Synes ikke utregningen læreren ærer bort er logisk. Hva betyr addisjon forresten?

2. Bruker opp pengene mine veldig fort, men bare de jeg setter av til å bruke. Matbudsjettet varer ikke lenge fordi jeg plutselig har brukt det opp på f.eks. dyr mat. Klarer ikke helt å skjønne det med dårlig råd og matpriser.

3. Klarer i hvertfall ikke å regne ut vekslepenger, eller totalpriser på varer i butikken osv.

4. Jeg klarer fint å spare. Legger det jeg tror er et fint sparebeløp på en konto som jeg ikke rører.

5. Nja, jeg blander ikke ofte tall, men klarer ikke å skjønne sammenheng eller logikk. Får vondt i hode av å se i mattebøker.

6. Ja, har veldig dårlig hukommelse for matematikk og tall. Skriving går fint.

7. Glemmer raskt hvis jeg klarer å lære noe som omhandler tall.

9. Ja, gikk 8 år i korps. Kan fortsatt ikke noter.

10. Uenig.

11. Har normal stedssans

12. Litt vanskelig å skille mellom høyre og venstre, men ikke verre enn noen andre.

13. Vet ikke. Spiller særdeles lite.

14. Ja, høy og tidlig språkutvikling.

15. Kommer alltidd presis. Enkelt å huske tidsskjema siden jeg skriver det opp i boka mi.

16. Veldig dårlig! Husker aldri fjes/navn

17. Skjønte ikke hva det betydde.

18. Den skjønte jeg heller ikke.

 

Kan jeg ha dyskalkuli? Er 98 i IQ veldig lav?

 

Kan noen legge ut en forholdsvis enkel matteoppgave? Så kan jeg se om jeg klarer å regne den ut uten hjelpemidler. Kanskje det er enklere å bedømme hvis jeg får vist hvordan jeg tenker med tall.

 

 

98 i IQ er ca gjennomsnitt, ikke noe å være redd for.

Du har nok dyskalkuli, du scorer full pott på så godt som hvert eneste kjennetegn for det.

 

 

Enkle matteoppgaver:

 

130 x 10 = ?

130 x 5 = ?

9 x 9    =  ?

 

10x-10 = ?

 

30% avslag av 1000kr er hvor mange kroner?

 

x^2 + 2x + 1 = ?

 

5*(2-1)+3/1+1*2 = ?

 

Alt dette er hoderegning fra ca ungdomsskolen. 

 

Om du ønsker å ta realfag så er ingenting umulig, den eneste som kan stoppe deg er deg selv. Men du må jobbe med matte hver eneste dag.

Det mest sannsynlige er at du ikke gidder, og heller finner noe annet som du har større talent for.

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Prøv denne IQ-testen. Den er uten tall, med bare figurer: http://iqtest.dk

 Fikk 97 :hmm:

 

Det er så lavt i forhold til alle andre. Føles ut som om alle sier de har 120 i IQ. Synes jeg selv er ganske smart i hvert fall.

 

 

100 i IQ er normalen. 97 er rett og slett helt gjennomsnittlig, midt på treet, normalt, eller hva jeg skal kalle det.

 

At alle går rundt å sier at de har 120 i IQ skyldes nok to ting:

a) De som har høy IQ skryter av det, de som har lav sier ingenting.

b) De har tatt useriøse IQ-tester på nettet som gir for høyt resultat.

 

Det virker som om du har noen problemer med tall, men samtidig tror jeg du overvurderer litt hvor flink "Ola Nordmann" er. Alle virker så flinke, men det er fordi de som ikke er det holder kjeft om det. ;) Du har kanskje også en intelligent vennekrets.

 

Sånn jeg ser det har du to alternativer:

a) Gi opp.

b) Jobbe med sakene til du lærer det godt nok.

 

Om du får en diagnose eller ikke spiller liten rolle, du må fortsatt velge om du skal leve med dette, eller gjøre en innsats til du knekker koden. Det er viktig her at du bruker tid på å forstå ting, istedenfor å prøve å huske alt.

 

For meg har det vært givende å bruke denne siden: https://www.khanacademy.org/

Jeg har gått igjennom matte-pensum helt fra førsteklasse og lært mye. Siden har også oppgaver med klokkeslett. Man lærer også en hel del engelsk.

 

Jeg er "intelligent" på noen områder, men har samtidig hatt store problemer med å forstå tid utover 2-3 uker. Altså jeg kan klokka, men klarer ikke å huske/forstå kalendere og planlegging frem i tid. Jeg husker jeg ble fysisk kvalm etter å virkelig ha prøvd å forstå planene for sommerferien som ungdom. Dette har gått seg litt til, må jeg kunne si.

 

 

2x^2 -6x + 4=0

Her bruker du tegnet ^ som ikke læres bort på skolen, ettersom det er noe som kun brukes på PC der man mangler bedre muligheter. Sånn skal det stå: 2x2 - 6x + 4 = 0

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen i nesten alt du beskriver Hannah00. Bortsett fra at jeg kan klokka greit nok så sliter jeg med akkurat det samme. Helt dagligdagse ting som å handle

med kontanter for så å passe på å få tilbake riktig i vekslepenger er en utfordring. Jeg er en 33 år gammel mann og å gjennomføre helt enkle ting som å ta mål med tommestokk, regne ut mengder, antall, liter osv er for meg omfattende prosesser og som regel ender det opp med å bli gjort av andre for å få det korrekt...ganske flaut for en voksen mann og det går utover selvtilliten.

Har gjennomsnittlig iq og alt annet som lesing, skriving, forståelse for vitenskap og teknologi, etikk og filosofi og estesiske fag er greit. Så lenge ikke for mange tall kommer og blander seg inn. Noter og musikk oppbygging eller hva det nå heter har jeg heller aldri forstått bæret av.... Jeg antar at matematikk ferdighetene mine ligger på barneskole/ungdomsskole nivå og det er et under at jeg hadde en grei lærer siste året på videregående som gav meg 2 i karakter slik at jeg kunne ha en sjanse videre.

Har aldri tatt meg bryet med å søke hjelp eller få noen form for diagnose men jeg er ganske sikker på at jeg har dyskalkuli. Mulig jeg skulle tatt turen innom noen som kan finne ut mer av utfordringene, men å få en diagnose har for meg ingen betydning. Probleme er der uansett og jeg har klart meg griet nok fram til nå så...

 

For deg som fremdeles har en del år med studier å se frem til vil jeg anbefale å få en utredning og samtidig få veiledning og hjelp videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...