Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fått diagnose ADHD. Styrmann.


veluci

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Reiser som styrmann på båt, og har nettopp fått diagnose ADHD. Virker som dette er en sjelden kombinasjon, for det virker som det er vanskelig for meg å få vite om det vil skape noen problemer for meg med tanke på jobben min å om eg skal begynne på medisiner osv.

 

Noen som har noen erfaringer eller tanker på om hvor eg kan finne info om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Hei.

 

Jeg er i samme sitauasjon.

Nylig diagnosert med ADHD (Hyperkinetisk forstyrrelse F90)

Jobbet tidligere som overstyrmann offshore.

 

Jeg valgte å gå over til en jobb på land under utredningen og nå under utprøving av medisiner.

 

I utgangspunktet er det vanskelig (om ikke umulig) å få en helseattest med denne diagnosen med dagens forskrift.(Forskrift om helseundersøkelse av arbeidstakere på skip)

 

Forskriften forbyr også eksplisitt A og B preparater fra norske skip.

Det vil si at førstevalgsmedisiner i behandlingen som inneholder metylfenidat slik som f.eks Ritalin® og Concerta® m.fl er utelukket.

Det samme gjelder amfetaminpreparat sliksom Metamina® og Dexedrine® m.fl.

 

Andre alternativ til medisinsk behandling slik som Strattera® og Wellbutrin® er C preparat og er tillatt ombord.

 

Det største problemet er selve diagnosen som omhandles i vedlegget til forskriften under bokstav C) og tall 5) Psykiske lidelser

 

Slik jeg tolker forskriften vil alle psykiske diagnoser som nevnes her være en absolutt kontraindikasjon for utstedelse av helseattest til den som skal ha brovakts- eller sikkerhetsfunksjon eller begge deler.

(Skal føre til hyrenektelse)

 

I og med at ADHD er en kronisk sykdom/lidelse vil det da i utgangspunktet ikke være mulig å få helseattest med dagens forskrift.

 

 

Finnes det noen løsning?

 

1.

 

Det er mulig å søke en fagnemd om fritak fra enkelte krav i forskriften. Jeg har ingen erfaring eller dokumentasjon på hvordan de behandler saker som angår ADHD.

Det at noen f.eks har fungert ombord som styrmann over en lang tid uten negative hendelser knyttet til diagnosen før de ble diagnosert burde slik jeg ser det tale for at fritak kan vurderes.

 

2.

 

Slik jeg har forstått det er det også satt igang er prossess med en ny forskrift for helseundersøkelser.

Den har allerede vært ute til høring.

Denne nye forskriften slik jeg tolker utkastet åpner for induviduell vurdering når det gjelder ADHD.

Jeg har heller ikke sett at dette utkastet nevner noe forbud mot A og B preparater ombord.

 

3.

 

Det er også fullt mulig å holde tilbake informasjon fra sjømannslegen (Dvs. ikke oppgi at du har ADHD)

Dette anbefaler jeg IKKE da det kan få store konsekvenser dersom det oppdages, eller det skulle oppstå hendelser ombord knyttet til diagnosen. Det vil også kunne føre til problemer dersom du behandles med medisiner som du tar med ombord.

 

 

 

Jeg håper dette innlegget kan være til hjelpe for alle der ute som jobber til sjøs og får denne diagnosen eller vurderer å igangsette en utredning.

 

Det kan virke fristende å ikke oppsøke hjelp hos helsevesenet når man ser de uheldige konsekvensene dette kan føre til i karrieren, men noe av det viktigste her i livet er tross alt en god helse (både fysisk og mentalt)

 

Om man plager seg selv gjennom livet med ADHD-sypmtomer og tilhørende lidelser og ikke oppsøker hjelp vil man før eller siden møte veggen. Det møtet kan være rått og brutalt om du ikke er villig til å få hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei.

 

Jeg er i samme sitauasjon.

Nylig diagnosert med ADHD (Hyperkinetisk forstyrrelse F90)

Jobbet tidligere som overstyrmann offshore.

 

Jeg valgte å gå over til en jobb på land under utredningen og nå under utprøving av medisiner.

 

I utgangspunktet er det vanskelig (om ikke umulig) å få en helseattest med denne diagnosen med dagens forskrift.(Forskrift om helseundersøkelse av arbeidstakere på skip)

 

Forskriften forbyr også eksplisitt A og B preparater fra norske skip.

Det vil si at førstevalgsmedisiner i behandlingen som inneholder metylfenidat slik som f.eks Ritalin® og Concerta® m.fl er utelukket.

Det samme gjelder amfetaminpreparat sliksom Metamina® og Dexedrine® m.fl.

 

Andre alternativ til medisinsk behandling slik som Strattera® og Wellbutrin® er C preparat og er tillatt ombord.

 

Det største problemet er selve diagnosen som omhandles i vedlegget til forskriften under bokstav C) og tall 5) Psykiske lidelser

 

Slik jeg tolker forskriften vil alle psykiske diagnoser som nevnes her være en absolutt kontraindikasjon for utstedelse av helseattest til den som skal ha brovakts- eller sikkerhetsfunksjon eller begge deler.

(Skal føre til hyrenektelse)

 

I og med at ADHD er en kronisk sykdom/lidelse vil det da i utgangspunktet ikke være mulig å få helseattest med dagens forskrift.

 

 

Finnes det noen løsning?

 

1.

 

Det er mulig å søke en fagnemd om fritak fra enkelte krav i forskriften. Jeg har ingen erfaring eller dokumentasjon på hvordan de behandler saker som angår ADHD.

Det at noen f.eks har fungert ombord som styrmann over en lang tid uten negative hendelser knyttet til diagnosen før de ble diagnosert burde slik jeg ser det tale for at fritak kan vurderes.

 

2.

 

Slik jeg har forstått det er det også satt igang er prossess med en ny forskrift for helseundersøkelser.

Den har allerede vært ute til høring.

Denne nye forskriften slik jeg tolker utkastet åpner for induviduell vurdering når det gjelder ADHD.

Jeg har heller ikke sett at dette utkastet nevner noe forbud mot A og B preparater ombord.

 

3.

 

Det er også fullt mulig å holde tilbake informasjon fra sjømannslegen (Dvs. ikke oppgi at du har ADHD)

Dette anbefaler jeg IKKE da det kan få store konsekvenser dersom det oppdages, eller det skulle oppstå hendelser ombord knyttet til diagnosen. Det vil også kunne føre til problemer dersom du behandles med medisiner som du tar med ombord.

 

 

 

Jeg håper dette innlegget kan være til hjelpe for alle der ute som jobber til sjøs og får denne diagnosen eller vurderer å igangsette en utredning.

 

Det kan virke fristende å ikke oppsøke hjelp hos helsevesenet når man ser de uheldige konsekvensene dette kan føre til i karrieren, men noe av det viktigste her i livet er tross alt en god helse (både fysisk og mentalt)

 

Om man plager seg selv gjennom livet med ADHD-sypmtomer og tilhørende lidelser og ikke oppsøker hjelp vil man før eller siden møte veggen. Det møtet kan være rått og brutalt om du ikke er villig til å få hjelp.

 

Hei.

 

Er i samme båt som dere. Jeg fikk dog helseattest fra sjømannslegen. Men bruker ritalin som medisin.

 

Har dere noen erfaringer? Er svært lite informasjon om dette.

BRGDS aperaketten

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...