Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en 17 år gammel gutt som er nærsynt (-0,5/-0,75 da synstesten ble gjort), men dette har blitt litt verre etter at jeg fikk briller for 2-3 år siden. Nå har jeg lest mer om å ta en øyeoperasjon til 10-20000 kroner (ca) og jeg lurer på om operasjonen har noen kroniske/langvarige bivirkninger for resten av livet? Jeg leste for eksempel at noen sliter med tørre øyne, men er dette de neste dagene etter operasjon eller er det for resten av livet?

Vil du anbefale andre med synsproblemer å gjøre dette?

Er det for tidlig å gjøre det når jeg fyller 18 år eller har det ikke noe å si?

 

Håper på svar, og skriv gjerne din erfaring hvis du har gjort en øyeoperasjon.

 

 

På forhånd takk! :)

-Marius

 

 

Her er en video som viser selve operasjonen:

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8017191

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

17-18 år er for tidlig å ta øyeoperasjon. Tar du det nå vil du garantert være tilbake i samme situasjon om noen år. Tror synet stabiliseres i 25 års alderen og holder seg relativt jevnt da i en god stund. Du må selvsagt høre med en øyelege, men jeg vet ikke om det en gang er forsvarlig å gjøre øyeoperasjon med <|1| syn. De fleste som gjør det har gjerne mer/mindre enn +-3.

Lenke til kommentar

Vil anbefale ICL og ikke laser

http://www.fokusoyeklinikk.no/

 

Med laser tar du bort masse, det er bedre å rulle en linse i en nål og plassere denne i øyet.

Da kan du ta den ut , endre til en annen osv når du vil.

Resultatet blir det samme.

 

Det har jeg ikke hørt om før. Er det en "permanent" linse som er mer skånsom for øynene? Og vil det være behov for øyedråper og andre medikamenter hvis kroniske "lidelser" oppstår? Dette hørtes ut som et veldig fint alternativ! :)

 

17-18 år er for tidlig å ta øyeoperasjon. Tar du det nå vil du garantert være tilbake i samme situasjon om noen år. Tror synet stabiliseres i 25 års alderen og holder seg relativt jevnt da i en god stund. Du må selvsagt høre med en øyelege, men jeg vet ikke om det en gang er forsvarlig å gjøre øyeoperasjon med &--#60;|1| syn. De fleste som gjør det har gjerne mer/mindre enn +-3.

 

Ja, jeg tenkte meg egentlig det, men allikevel er det så irriterende og ikke se bra nok når du er på skole og når man er ute osv.

Endret av wergz
Lenke til kommentar

Ja det er en linse man monterer på innsiden, forandrer synet seg forandrer du linsen.

Det er på en måte det samme resultatet som laser, du kan bare justere i ettertid, ikke permanent løsning.

 

Lidelser som du kaller det må du nesten google, det kan jo være noen, kona la inn for 10 år siden og øynene er som et friskt øye.

 

Jobber du så er det skattefradrag for dette.

Endret av War
Lenke til kommentar

Ja det er en linse man monterer på innsiden, forandrer synet seg forandrer du linsen.

Det er på en måte det samme resultatet som laser, du kan bare justere i ettertid, ikke permanent løsning.

 

Lidelser som du kaller det må du nesten google, det kan jo være noen, kona la inn for 10 år siden og øynene er som et friskt øye.

 

Jobber du så er det skattefradrag for dette.

 

Er et slikt inngrep farlig?

Endret av wergz
Lenke til kommentar

Nei, det tryggere en laser da man kan angre.

Det er på en måte det "nye" som skal erstatte laser.

Det blir som å ta på linser, bare at linsen ligger inni hinnen.

 

Så det er flere risikoer ved laser? F.eks. tørrhet på øye og ikke-reversibel behandling?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 3 år senere...

Jeg beklager å dra opp en gammel tråd, men er bare nødt til å spørre om noen har vært i samme situasjon: jeg besøkte Memira-klinikken for å høre om jeg kunne ta en laseroperasjon. Fikk høre at jeg ikke var en "egnet kandidat" på grunn av at jeg hadde potensielt arvelig grønn stær, noe han mente det var bra at jeg opplyste om.

Men har søkt litt på nettet (og funnet diverse kilder, her og her) og leser ingenting om at det kan legge en demper på muligheten for en laseroperasjon. Er så drittlei linser nå at jeg vurderer å bare ta av sted til en ny klinikk og skjule "svakheten" min. Er det noen som har erfaring med det?

Jeg er 25 år, har hatt stabilt syn i så lang tid jeg kan huske og merker ingenting til at det skal begynne å forverre seg nå.

Lenke til kommentar

Jeg beklager å dra opp en gammel tråd, men er bare nødt til å spørre om noen har vært i samme situasjon: jeg besøkte Memira-klinikken for å høre om jeg kunne ta en laseroperasjon. Fikk høre at jeg ikke var en "egnet kandidat" på grunn av at jeg hadde potensielt arvelig grønn stær, noe han mente det var bra at jeg opplyste om.

 

Men har søkt litt på nettet (og funnet diverse kilder, her og her) og leser ingenting om at det kan legge en demper på muligheten for en laseroperasjon. Er så drittlei linser nå at jeg vurderer å bare ta av sted til en ny klinikk og skjule "svakheten" min. Er det noen som har erfaring med det?

 

Jeg er 25 år, har hatt stabilt syn i så lang tid jeg kan huske og merker ingenting til at det skal begynne å forverre seg nå.

 

Vurdering av Glaukom (grønn stær) og operativ synskorrigering er noe som må gjøres på individuelt basis, om de bare med grunnlag i et spørreskjema avviser deg så ville jeg nok sett etter et annet sted å eventuelt få utført det. For din egen skyld vil jeg ikke anbefale at du skjuler dette og får det utført.

 

har du fått sjekket intraokkulært trykk hos en øyelege ? 

 

Fant noen linker til deg som spesifikt tar opp problemstillingen, antar at engelsk ikke er noe problem ? 

 

http://www.lasikworld.com/lasik-and-glaucoma.html

 

http://www.geteyesmart.org/eyesmart/ask/questions/glaucoma-lasik-surgery.cfm

 

http://www.glaucoma.org/treatment/can-i-have-laser-vision-correction.php

 

Så for å oppsummere, alt er ikke tapt. Men få det gjort riktig! Lykke til!

Lenke til kommentar

Først av alt; takk for svar!

Nei, jeg har ikke fått sjekket intraokkulært trykk hos en øyelege, men ser at dette er noe som bør gjøres. Det som overrasket meg var at han var veldig kjapp med å konkludere at det ikke var mulig for meg å få utført en operasjon nå som jeg hadde det utgangspunktet jeg hadde.

Takk for tips, jeg skal ringe ned til legen nå i morgen og høre om å få en time. :)

Lenke til kommentar

Først av alt; takk for svar!

 

Nei, jeg har ikke fått sjekket intraokkulært trykk hos en øyelege, men ser at dette er noe som bør gjøres. Det som overrasket meg var at han var veldig kjapp med å konkludere at det ikke var mulig for meg å få utført en operasjon nå som jeg hadde det utgangspunktet jeg hadde.

 

Takk for tips, jeg skal ringe ned til legen nå i morgen og høre om å få en time. :)

 

Bare hyggelig. Siden du har grønn stær/glaukom i familien (noen som har diagnosen, ja ?) så er det greit å iallefall ha et halvt øye på trykket ditt. Får du tatt tak i det så tidlig som mulig.

Er ikke nødvendig at du utvikler det og kan hende fastlegen din avfeier det med grunnlag av alder og at du ikke har noen plager.

 

Noen synskorrigerende prosedyrer vil midlertidig øke trykket i øyet og dette er nok grunnen til at de sa nei, enten metoden de bruker er den aktuelle, eller at det er enklere for dem å avvise deg nå enn ett potensielt senere dårlig utfall.

 

Du skal ha lykke til!

(Godt at du valgte å spørre om det og ikke bare fikk det gjort da :p )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kan du ikke bare bruke vanlige kontaktlinser?

 

I dag får du gode linser som kan soves med hver natt og kun byttes en gang pr. mnd.

 

Forøvrig har jeg hørt om folk som har operert og som aldri ville gjort det om de visste at de måtte dryppe øynene resten av livet...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...