Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ekstremt mye raping - hvordan kan jeg slutte?


Ideic

Anbefalte innlegg

Hei,

 

er en 26 år gammel mann som sliter med veldig mye raping. Dette er snakk om små oppstøt av luft som kommer ca 2-3 ganger per minutt og det kan pågå hele dagen. Slik har det vært i ca 4 år. Problemet forekommer som hovedregel når jeg sitter bøyd fremover, men det har jeg gjort svært mye pga studier.

 

Det er naturlig nok svært slitsomt og reduserer livskvalitet og konsentrasjonsevne. Nå skal jeg begynne i en ny jobb, men jeg klarer ikke å glede meg over dette da jeg vet hvor slitsomt det vil bli å skulle jobbe mens jeg har dette problemet.

 

Jeg har fått påvist refluks (svekket lukkemuskel), men har lite halsbrann. Har også tatt en del tester for å utelukke annen sykdom. Føler meg ellers i god form.

 

Jeg har lagt merke til noen sammenhenger:

-Problemet opphører midlertidig når jeg spiser, trener eller ligger på ryggen/lener meg bakover.

-Det er ingen sammenheng med noe jeg spiser, noen ganger raper jeg på tom mage, andre ganger etter å ha spist.

-Det blir muligens noe bedre ved mindre stress og mer søvn, men ikke entydig.

 

Jeg har forsøkt følgende for å løse problemet:

-Divsere syredempende piller fra fastlegen: somac, zantac, esporal. absolutt ingen effekt.

-Akupunktur, osteopat. ingen effekt.

-gikk ned ca 8 kg fra 105 til 97 (er ca 189 cm høy). ingen effekt.

-fikk pillene motilium og omeprazole i utlandet. var nærmest symptomfri i to-tre måneder, men symptomene begynte å komme igjen etterhvert og jeg mislikte også å måtte ta 5 piller hver dag så jeg trappet ned noe. Nå får jeg heller ikke tak i disse pillene i Norge.

 

For tiden går jeg til kiropraktor med et lite håp om at dette skal hjelpe, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre etter dette utover å forsøke å kartlegge sammenhenger.

 

Er det noen som har hatt eller har tilsvarende problem som har noen råd eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 år senere...

Dette hørtes svært plagsomt ut. Jeg vet av egen erfaring at det har mye å si hva du spiser. Dersom jeg spiser mye salater bestående av grønnsaker, kikerter og lignende, blir jeg veldig oppblåst og full av luft. Det kan jo være noe mat du ikke tåler, men det har du kanskje sjekket ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...