Gå til innhold

Heve kjøp etter 2 reparasjonsforsøk?


Anbefalte innlegg

Har en 6 mnd. gammel iphone 6s som jeg har sendt inn til reparasjon for andre gang nå. Verkstedet finner ingen feil, men både jeg og personellet i butikken bekrefter at det faktisk foreligger en vesentlig feil som gjør at produktet er ubrukelig. Nå sender de tilbake produktet uten at noe er blitt gjort. Jeg vet jo at problemet bare vil fortsette og har sett meg lei av å dra ned på butikken i tide og utide for å levere inn en telefon, for så å få tildelt en lånetelefon som er så og si ubrukelig. Om jeg har forstått det rett har jeg nå lov til å heve kjøpet hvis problemet vedvarer siden jeg har gitt verkstedet 2 forsøk på å reparere feilen. Men gjelder dette hvis verkstedet bestrider at det er faktisk foreligger en feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kan sikkert reglene i butikken.

Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven)

§ 29.Retting og omlevering (avhjelp)
Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.
Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

--------
-Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

--------

§ 31.Prisavslag
Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.
Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.
Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§ 32.Heving
I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.



Så har de prøvd å fikset problemet 2 ganger mener jeg du kan heve kjøpet eller kreve å få en annen/ny enhet.

Kan vi få vite hva som er problemet med telefonen?

Endret av PantZman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at batteriet dør når det er 30-50 % strøm igjen. Må dermed putte denne i laderen for å få den til å starte. Når den starter opp har den ca. samme % igjen som den hadde før den slo seg av. Trodde at dette var et kjent problem hos IP og regnet med at dette skulle være grei skuring å få fikset, men var visst litt for optimistisk der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...