Gå til innhold

Rettigheter - Privat salg av GPU


Ryel

Anbefalte innlegg

Hallo!
For ca 3-4 uker siden så solgte jeg et grafikkort (GTX 1080 Zotac).
Jeg solgte den for en lav pris pga at den ble kjøpt i utlandet (amazon). Kortet hadde litt coilwhine, noe som jeg fortalte kjøperen om. Prisen var 5300, mens den originale prisen i Norge ligger på 7490 i dag.

Kjøperen kom innom meg, fikk sett kortet i action, og hørt på coilwhinen (noe som han sa at han ikke hørte). Han kunne bekrefte at kortet kjørte perfekt da han var hos meg for 3-4 uker siden.

Den 15 september kontaktet han Amazon (der jeg kjøpte kortet) og spurte om hvordan han kunne få erstattet det i Norge fordi han nå synes at coilwhinen ble for drøyt. Han fikk dessverre ikke hjelpen han var ute etter.

I går kontaktet han meg, og nevnet at kortet ikke lenger fungerte som det skulle lenger (han påsto at det crashet hele tiden). Vi fikk kontaktet Amazon som vil at vi skal sende den tilbake slik at de kan sjekke kortet. Kjøper synes at dette var for "stress" og vil heve kjøpet.

Har jeg noen rettigheter når det kommer til dette? Jeg solgte kortet for en lav pris med tanke på at det ble kjøpt i utlandet + alt det styret som kommer dersom det blir defekt. Dette visste kjøperen da han kjøpte kortet. Nå vil han heve kjøpet og ha tilbake pengene, og da ender jeg opp med 5300 i minus, og får tilbake et  "defekt" kort. Er det noe jeg kan gjøre med dette?
 

Endret av Ryel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er ikke om du har rettigheter, men om han har rettigheter. Han har ikke noen rettigheter og du kan be ham ta seg en bolle.

 

Det er også det jeg håper på, da han kjøpte kortet når han fullstendig visste at dette er en prosess han måtte gjennom (sende inn kortet osv) dersom det ble defekt i framtiden. Jeg har også meldinger mellom oss som viser at jeg faktisk fortalte han om at han måtte sende det til US dersom noe skjedde med det.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå kommer jeg tilbake for litt mer tips angående dette.
For to måneder siden sa kjøper at problemet løste seg ved å skru av gsync og gå ned fra 144hz til 120hz.
Vi sendte ikke kortet inn til Amazon (der kortet ble kjøpt). Idag sendte han melding og sier at han har flere "problemer" med kortet, bl.a at det kræsjer og fryser på noen spill, og at han har fått bekreftet av Komplett at kortet er defekt. Det viser seg at siden kortet ble kjøpt  på Amazon, og de godtar bare RMA innen 1 mnd blir vi nektet RMA.

Spørsmålet er, hvem har ansvar? Jeg eller han?
Jeg var villig til å hjelpe han å sende den inn 2 måneder siden (vi fikk også RMA nummer av amazon da det var innen 1 mnd), men han så sa han at alt var i orden og vi droppet det. Dette var rundt 2 Oktober.

Nå er garantien ute, og vi får ikke lenger sendt det inn. 
Noe morsomt jeg har merket er også at han prøvde å selge kortet for 6400 på finn.no den 14 oktober.
Han la nylig til en annonse på finn.no der han selger kortet for 5500 og nevner at kortet bare har problemer med WoW men funker perfekt med andre spill, og så og si ingen coilwhine (når han har nevnt til meg at coilwhinen er forferdelig)
Hvis han eventuelt lager en sak med forbrukerrådet, hva er sjansene på at jeg må heve kjøpet?

Endret av Ryel
Lenke til kommentar

Du ville jo hjelpe han, uten at han ønsket dette.

Du har vel også rett på avhjelpsforsøk?

 

Uansett, så er det vel garanti på produktet fremdeles? Produsenten har vel garanti i 1-2 år hvertfall?

 

Yes, Zotac har garanti, men spørs om den gjelder internasjonalt. Hva tror du sjansene mine er til å vinne saken hvis han tar det med til forbrukerrådet?

Lenke til kommentar

Du kan jo ringe \ sende epost til forbrukerrådet selv så høre. De er jo en nøytral part.

 

Er skjermkortet kjøpt i europa eller i usa?

 

Uansett så tror jeg du har alt på det rene her. Gjerne ta bilde av annonsen hans, i tilfelle dette er noe som eskalerer seg så kan du jo vise at han selv har prøvd og selge dette videre.

Lenke til kommentar

Du kan jo ringe \ sende epost til forbrukerrådet selv så høre. De er jo en nøytral part.

 

Er skjermkortet kjøpt i europa eller i usa?

 

Uansett så tror jeg du har alt på det rene her. Gjerne ta bilde av annonsen hans, i tilfelle dette er noe som eskalerer seg så kan du jo vise at han selv har prøvd og selge dette videre.

 

Den er kjøpt i USA. Kjøperen visste dette da han kjøpte det fra meg for 5300 (billig fordi han måtte ta på seg stresset av å sende det til USA hvis noe skjedde med det, eventuelt andre problemer). Han fikk se at alt fungerte hjemme hos meg før han kjøpte det, samt at han sa han ikke hørte noe coilwhine, så dette er problemer som har oppstått etter salget. 

Endret av Ryel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...