Gå til innhold

[Løst] Strømregning etter 3 år


Anbefalte innlegg

Mitt dilemma er at huseier kommer med en strømregning 45000 kr. etter 3 år,ingen problem med at jeg skal bet. strøm,men jeg startet å etterlyse strømregningen fra første mnd. jeg bodde der og fortsatte å spørre etter den,til svar fikk jeg hver gang at "den har jeg bet. og vi ordner dette" så jeg sluttet å spørre. nå har det gått 3 år så får jeg regningen på et A4 ark hvor beløpet er skrevet med kulepenn,hvor det står beløpet jeg skal bet. hvert år de 2 første årene er like beløp men det siste året er det dobbelt så mye ( ingen forandring i mitt strømforbruk)

Det skal også sies at jeg ble lovet at vinduene skal skiftes,noe som aldrig skjedde. Gjennomtrekk og jeg lå t.o.m. med lue på det kaldeste om vinteren når jeg skulle sove. Nå vil jeg ha alle fakturaene for de 3 årene,men det er også et problem for han. Hvilke alternativ har jeg,utenom å flytte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6 - 12 mnd. høres mer rimelig ut og å bli kastet ut for det finner jeg meg ikke i,men det jeg tenker er å bo hos en slik huseier hvis han ikke tar til fornuft og ser at dette kan være ulovlig og finner en løsning på dette,vil jeg gå videre med dette,om det juridisk er mulig for meg? 

Lenke til kommentar

45000 kroner for tre år med strøm? Er det vikingskipet i Hamar du leier? Norges Varemesse? Uansett, alle månedene han har sagt det er greit, skal du selvfølgelig ikke betale for. Og skal du betale noe i det hele tatt, må han skaffe ordentlige fakturaer tilknyttet egen strømmåler, og det må ha vært den opprinnelige avtalen at du skulle betale egen strøm.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Nei, det var en overdrivelse. Poenget er at han ikke bare kan komme med et beløp på en lapp.

 

§ 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel mv.

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_3

 

Jeg ville flyttet uansett, for dette høres litt shady ut.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det er bare den delen av kravet som evt. er eldre enn tre år som faller bort som følge av foreldelse.

 

"den har jeg bet. og vi ordner dette"

Dette utsagnet oppfatter jeg ikke som at utleier ikke vil kreve betalt for forbrukt strøm.

 

At du ikke har lagt av penger hver måned til strøm vil jeg si at var rimelig uklokt.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Det er bare den delen av kravet som evt. er eldre enn tre år som faller bort som følge av foreldelse.

 

"den har jeg bet. og vi ordner dette"

Dette utsagnet oppfatter jeg ikke som at utleier ikke vil kreve betalt for forbrukt strøm.

 

At du ikke har lagt av penger hver måned til strøm vil jeg si at var rimelig uklokt.

Helt enig at det er uklokt og ikke legge av penger.. Jeg nevnte vel ikke at jeg ikke hadde penger til strømmen. Men her er det mer snakk om prinsippet og måten han gjør dette på.Når jeg har etterlyst regningene gang på gang.

Lenke til kommentar

Hvor stor bolig leier du? Det er en del kalkulatorer på nettet som gir ganske gode anslag på strømkostnadene basert på boligtype og -størrelse. Noen over her snakker om at et snitt på 1250,- kr/mnd ikke er unormalt. I mine øyne høres det fryktelig høyt ut. For min leilighet, f.eks., som er på rett i underkant av 80 kvm, ligger månedssnittet på rundt 700,- kr, og da har jeg både nokså ukritisk forbruk, og store varmetap...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fortsettelse følger :-) . Har fulgt råd og informasjon fra dere,og resultatet etter jeg nok en gang spurte etter regningene ble som følger : "da får du finne et annet sted å bo"  "jeg har alltid vært så imøtekommende å snill mot deg" "jeg har jo betalt fakturaene du har sendt" ( jobber som selvstendig terapeut på hans annsatte) den siste ble jeg helt satt ut når han sa,og fikk bare ikke sagt noen ting :-) Dagen etter jeg hadde denne samtalen med han og hans kone litt senere,merket jeg at min nabo som jeg har hatt et veldig,veldig godt og bra forhold med vi har gått ut og inn til hverandre som vi bodde sammen,hun har nå unngått meg og sover ikke hjemme lenger,det skjedde bare dagen etter.Jeg spurte henne om dette og hun virket redd for meg og ville ikke snakke om det. Selvfølgelig vil jeg komme til å flytte herfra,men blir jo litt provosert og har lyst å gi han en form for lærepenge, Kan noen gi meg noen synspunkter på dette ?

Lenke til kommentar

Hvor stor bolig leier du? Det er en del kalkulatorer på nettet som gir ganske gode anslag på strømkostnadene basert på boligtype og -størrelse. Noen over her snakker om at et snitt på 1250,- kr/mnd ikke er unormalt. I mine øyne høres det fryktelig høyt ut. For min leilighet, f.eks., som er på rett i underkant av 80 kvm, ligger månedssnittet på rundt 700,- kr, og da har jeg både nokså ukritisk forbruk, og store varmetap...

Er man alene, eller er det to eller tre som dysjer og vasker tøy? Stor forskjell på det. Han skriver jo også at huset er dårlig isolert og det er gjennomtrekk i huset og at han må ligge med lue når han sover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...