Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi: Volum X som skal til for å øke Mol/liter


Anbefalte innlegg

Hei oppgaven er slik:
Hvor mange mL av 10 % (m/v) CaCl2 bør bli gitt til pasienten hvis vi skal øke mengde Ca2+ i blodplasma fra 2,18 mmol/L til 2,5 mmol/L? Volumet av plasma er 5 L, hT (h(a)ematocrit) = 40 % (Ht - forhold for mengde røde blodceller i forhold til total plasma); (CaCl2 = 111 g/mol) Svaret er 1,06 mL

Spørsmålet er hvordan i all verden.... løser man det her.... og skjønner ikke hva jeg skal gjøre med 40 % .....

Den ligningen som kan være nyttig er

Csyre * Vsyre = C base * V base

Vi skal nok finne ut Vbase tror jeg.

 

hjelp..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får riktig svar når jeg bruker den ligningen som viste og putter tallene inn slik

 

0,9 mol/L (CaCl2) * X = 3 L * 0,00032 mol / L

Jeg får 0,9 mol/L ved å ta 10 % (m/v) --> 10 g / 0,1l = 100 g/L

100 g/L dele med molarmasse til CaCl2 som er 111 g/mol som oppgitt. Da får jeg 0,9 mol/L

 

Jeg får 0,00032 mol/L fra .... jeg tar 2,5 mmol/L minus 2,18mmol/L = 0,32 mmol/L som er 0,00032 mol/L

 

Når jeg gjør om ligningen til slik: X = (3 L * 0,00032 mol/L) / 0,9 mol/L = 0,00106666 L som er 1,06 ml

 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor måtte jeg gange med 3 liter?
Det står at total volum er 5 liter, og hT (h(a)ematocrit er 40 % av total volumet, som er 2 liter.

 

Den eneste konklusjonen jeg kommer på er at hematocrit ikke har noe med dette å gjøre, at den bare er i plasma som tar 2 av 5 liter av plasma total volumet. Så det som er igjen er vel 3 liter av CaCl2...

 

Noen som har bedre konklusjon eller noe som gjør at jeg forstår dette selv? selvom jeg klarte det...
Ville ikke ha klart det uten fasittt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...