Gå til innhold

Matematikk for økonomer 2014 BI innleveringsoppgave 2


rikke_

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvilken bok dere bruker... Slå opp på kapittelet om derivasjon. Men om du har funnet uttrykket for grensekostnad så sette du det på venstre side av likningen, og 28 på høyre siden. Så har du en helt normal likning du løser mhp. x.

Som betyr -0,4x+100=28 ?? Får dette ikke til å stemme uansett :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Fortegnsskjema for 2 e) og 2 f)

 

IMG_20140326_001903.JPG IMG_20140326_001743.JPG

 

Hva fikk du til svar på 2f?

Har fått samme skjema, men veldig usikker på svar i forhold til X=3?

 

 

Hva er det du er usikker på?

 

Oppgaven spør:

 

( -1 (x-2) (x+3) ) / (x+3) < 0 (For hvilken verdi av x, er hele brøken mindre enn 0)

 

Da er det bare å lese hvor fortegnsskjemaet viser negativ fortegn:

 

-4 < x < -3 eller x > 2

 

 

 

Lenke til kommentar

 

 

Du skal børe løse likningen K'(x) = 28, når du har funnet utrykket for grensekostnad. Svaret du kommer fram til viser ved hvilket produksjonsnivå kostnadene øker med 28 når produksjonen øker med én enhet.

Takk men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal regne dette. Vet du hvor jeg finner eksempel i boken ?

 

Har prøvd -0,4x*28+100 som blir feil

 

jeg trenger også hjelp med denne ! og oppgave 5a .. Anyone ??

Lenke til kommentar

Kan noen hjelp meg med oppgave 4e og 4f?

 

Sliter også med å finne hvilken formel jeg skal bruke på oppgave 5b

 

I 4 e) må du finne toppunktet til overskuddsfunksjonen (maksimal overskudd). Regner med at du har funnet overskuddsfunksjonen? Husker du hvordan du går fram for å finne topp / bunn punkt til en funksjon?

 

I 4 f) må du ta x verdien (antall enheter) du fikk fra toppunktet i 4 e), og sette det inn i funksjonen for grenseinntekt og grensekostnad.

Lenke til kommentar

På oppgave 5a, så får jeg 216 853,38…. har ingen avrundingsfeil, så skjønner ikke helt hvorfor jeg får dette. noen med et godt svar?

 

Dessuten 5c.. får ikke samme svar som han/hun som har skrevet alle svarene her.. Noen som får det samme og som kan fortelle hvordan man har gått frem?

Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det er den brøkregelen man skal bruke. Der u= x2-x-6 og v=x også tar man den deriverte av de og setter inn i f'(x)= (u'*v-u*v')/(v2) Men da sitter jeg igjen med x2+x+6/x2 og da føler jeg at jeg ikke har kommet noe lenger...

 

f(x)chart?cht=tx&chl=\frac{x^2-x-6}{x}

 

u = x2-x-6 v = x

u' = 2x -1 v' = 1

 

f '(x) = chart?cht=tx&chl=\frac{(2x-1)x - (x^2-x-6)}{x^2}

f '(x) = chart?cht=tx&chl=\frac{x^2+6}{x^2}

 

f '(x) = chart?cht=tx&chl=\frac{6}{x^2} + 1

 

Forstår ikke helt hvordan du går fra (x^2 + 6)/x^2 til (6/x^2) +1. du fjerner den øverste x^2, uten å tilsynelatende gjøre noe med den nederste x^2. Hvis noen kunne forklart meg hvordan dette gjøres, hadde det vært flott!

Lenke til kommentar

På oppgave 5a, så får jeg 216 853,38…. har ingen avrundingsfeil, så skjønner ikke helt hvorfor jeg får dette. noen med et godt svar?

 

Dessuten 5c.. får ikke samme svar som han/hun som har skrevet alle svarene her.. Noen som får det samme og som kan fortelle hvordan man har gått frem?

 

5 a) har du vel fått riktig svar på.

 

5 c) har jeg svart litt tilbake i tråden

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det er den brøkregelen man skal bruke. Der u= x2-x-6 og v=x også tar man den deriverte av de og setter inn i f'(x)= (u'*v-u*v')/(v2) Men da sitter jeg igjen med x2+x+6/x2 og da føler jeg at jeg ikke har kommet noe lenger...

 

f(x)chart?cht=tx&chl=\frac{x^2-x-6}{x}

 

u = x2-x-6 v = x

u' = 2x -1 v' = 1

 

f '(x) = chart?cht=tx&chl=\frac{(2x-1)x - (x^2-x-6)}{x^2}

f '(x) = chart?cht=tx&chl=\frac{x^2+6}{x^2}

 

f '(x) = chart?cht=tx&chl=\frac{6}{x^2} + 1

 

Forstår ikke helt hvordan du går fra (x^2 + 6)/x^2 til (6/x^2) +1. du fjerner den øverste x^2, uten å tilsynelatende gjøre noe med den nederste x^2. Hvis noen kunne forklart meg hvordan dette gjøres, hadde det vært flott!

 

 

 

f '(x) = chart?cht=tx&chl=\frac{x^2+6}{x^2} = chart?cht=tx&chl=\frac{x^2}{x^2} + chart?cht=tx&chl=\frac{6}{x^2} = 1 + chart?cht=tx&chl=\frac{6}{x^2}

 

Motsatt vei går du om du skal ha felles brøkstrek. Skjønner?

Endret av knipsolini
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...