Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nye byggeregler. Hvordan fungerer de egentlig?


Anbefalte innlegg

Nå har det seg sånn at jeg bygget meg terrasse i fjor sommer. Dette er en stor terrase på ca. 45 kvm, den er støpt og forankret i huset/gamle terrasen. Dette gjør at regelen er 4 m fra nabogrensen, både på de nye og gamle reglene. Terrassen er formet som en L, og er en meter fra naboen. Den er ikke til bry for naboen på noen måte, men han ventet et år (til jeg var ferdi med levegg og nesten ferdi med tak) med og klage til kommunen. Nå sier han at jeg må fjerne det slik at den blir 4 meter fra grensen. Det vil si i overkant av 3 m støpt plate. Jeg skal legge meg langflat og innrømmer at det var helt idiotisk av meg og ikke søke, men trodde han synest det var greit, siden han ikke sa noe når jeg begynte.

 

Her kommer spørsmålet... Med nye regler blir det sagt at dersom terrassen er en meter fra huset og ikke forankret i huset kan den være helt ned til 1 meter fra nabogrensen. Dersom jeg skjærer en meter ut av midten på terrassen og lager en trapp opp hit og legger et selvstående tre gulv som skjøt. Vil jeg da få lov til å være helt inntil en meter mot hans grense da? Da har jeg 2 terrasser som er adskilte fra hverandre med et tregulv mellom som en sammenkobling.

 

Lurer svært på dette siden dette vil redde mange kvm terrasse og gi en mye lavere pris å ordne. Vil altså lage en trapp ned langs gelenderet på den tynne delen av terrassen og fjerne en meter med betong og erstatte det med terrassebord. I håp om at det da ikke lenger er forankret.

 

Tror dere dette blir innenfor lovverket som selvstående byggverk?

post-217676-455477_thumb.jpg

post-217676-1153911_thumb.jpg

post-217676-701517_thumb.jpg

Endret av Eriise
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mindre bygg som eksempelvis mindre levegger, forstøttningsmur, mindre fylling, planering av terreng, intern vei og biloppstillingsplasser for tomtens bruk
- Disse kan plasseres inntil én meter fra nabogrensen uten søknad. Med «mindre levegger» menes levegger inntil 1,8 meters høyde og 10 meters lengde.

 

  • Mindre levegger
    - Mindre levegger med høyde inntil 1,8 meter og lengde inntil 5 meter kan oppføres inntil nabogrensen uten søknad.

dette er de nye reglene fra 1.juli,etter de gamle så er det søknadsplikt

 

står litt mere her:  http://www.dinside.no/933136/derfor-bor-du-vente-med-aa-bygge

Lenke til kommentar

Det umiddelbare problemet er vell at sjølv om sjølve terrassa hadde vært lovlig plassert med tanke på avstand dersom du hadde bygd dette om to veker, så klarer du vell ikkje å dokumentere at krava etter TEK10 er tilfredsstilt?

Tenker då særlig på krava for tiltak mot brannspredning mellom byggverk.

 

Etter som eg forstår skal denne terrasen følge regelverket for lave byggverk og då er hovedregelen at det må være eit brannskille dersom avstanden er mindre enn 8 meter.

 

 

 

Ein anna ting er at klagesaken blir vell behandla etter reglane som var gjeldande når tiltaket blei utført (og i alle fall når naboen også klager før dei nye reglane er i kraft). Så eventuelle rivningsvedtak blir vell begrunna i det gamle regelverket sidan det nye regelverket ikkje får tilbakevirkande kraft.

Så du kan faktisk risikere å måtte rive terrassa, og deretter kan du bygge den oppigjen etter 1 juli sidan den då er lovlig.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...