Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvilken studentby er best? Oslo? Bergen? Stavanger? Trondheim?


Anbefalte innlegg

Som sagt skal vi snart velge hva vi vil studere. Er faktisk redd for å velge feil. Har ingen erfaring med universiteter i og med at jeg blir ferdig med videregående til sommeren. Jeg kommer opprinnelig fra Stavanger, men har bodd på Østlandet en del nå. Vil egentlig vekk fra hovedstaden, og starte litt fresh i et nytt miljø kanskje? Hvilken studenby/universitet er best mener dere? (personlig erfaring?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det sikkert veldig få som har studert i de nevnte byene, og kan gi et objektivt svar på hvilken by som er best.

 

Jeg studerer i Bergen. Som studentby er det en god by. Det er mange som flytter til Bergen for å studere, noe som betyr at du ikke er "den eneste" som flytter dit. Du møter derfor mange nye folk i samme situasjon som deg. Det er mange studentorganisasjoner du kan bli med i, avhengig av interesse. Utelivet i Bergen er også bra, med typiske studentpuber med billig drikke avhengig av hvilken dag. Du kan i grunn reise ut hvilken dag som helst i uken hvis det er noe som interesserer deg.

 

Ellers er Bergen en fin by. Er du glad i fjellturer, kan Bergen være aktuelt. Kollektivtilbudet er igrunn greit, men det kan ofte være litt fullt på Bybanen og busser i morgenrushet. Generelt god frekvens på bussavganger, så det er sjeldent et problem.

 

Det negative med Bergen i forhold til de andre byene er regnet. Med mindre du blir veldig fort værsyk, så går det greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Quote. Finnes sikkert ingen som har studert i alle byene.

 

Jeg kan egentlig si alt det samme som Quote sa om Bergen, men om Trondheim. Mange som flytter hit også, så det er mange forvillede sjeler som ser etter nye venner og slikt. Studieplassene har som regel student-drevne barer med billig drikke om det skulle være nødvendig, og stort sett all infrastruktur har studentrabatter.

 

Bra kollektivtilbud, men som de fleste steder er det overpriset (husk studentrabatten).

 

Vi har ikke like mye regn som Bergen, men vi gjør opp for det ved å ha perioder der årstidene skifter flere ganger om dagen. Du vet aldri hvordan du skal kle deg!

Lenke til kommentar

Ikke glem Kristiansand og UiA. 

 

http://www.uia.no/kampanjer/25-ting-vi-er-stolt-av

 

Kan også nevne et yrende uteliv for studenter om du er et bymenneske. Og selvfølgelig palmesus, som er en festival som tiltrekker seg mange studenter. Muligheter for svippturer til Danmark med Color Line og Fjord Line. To fine frilufts områder i baneheia og jegersberg. Har alt man kan forvente av en storby. Landets største kjøpesenter(sørlandssenteret). Dyreparken med badeland ute. Aquarama med badeland inne. Gode treningsmuligheter. Mange studentsamfunn å være en del av. Sommeren er knall i Kristiansand. (Så lenge det ikke regner :) )

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg har lest mange slike tråder og konsensus ser ut til å være at både Bergen og Trondheim er bedre studentbyer enn Oslo. I Bergen og Trondheim er ting mye mer samlet, mens i Oslo er alt mye mer spredt. Skolene. Uteplassene. Alt. Oslo ER jo større enn både Bergen og Trondheim. 

 

Med det sagt, så tror jeg ikke studiemiljøet er dårlig i Oslo heller, men det er selvsagt også avhengig av selve studiet. 

 

Bottom line: Du blir nok happy i alle tre byene, men om du har bodd på Østlandet en del og har lyst vekk som du sier, hvorfor ikke prøve Bergen eller Trondheim? :)

Lenke til kommentar

Jeg har studert økonomi i Bergen og studerer nå statsvitenskap i Oslo. De viktigste forskjellene jeg kan nevne er at Bergen er mye mer preget av studentene og at Oslo-metropolen er mye større. Men sistnevnte merker du kanskje ikke så mye til hvis ikke du reiser mye rundt på Østlandet.

 

Jeg skal tilbake til Bergen til høsten.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar!! Setter pris på det.

Glemte helt å nevne UiT og UiA og UiNord men har ikke fått noe særlig mye informasjon om de universitene på skolen. Jeg tenker å studere eiendomsmegling/økonomi+ad/juss, har ikke noe problem med å studere i Oslo men har bodd i hovedstaden såpass lenge, at jeg vil utforske andre steder. Jeg vurderer sterkt Trondheim eller Bergen, muligens UiT/UiA. Men hva slags arrangmenter holdes det? Er det lett å tilpasse seg miljøet i disse nevnte byene? Hvor pleier studenter å bo? finnes det sånn studenthjem som det gjør i Oslo (Blindern studenthjem)?

Endret av Eli203
Lenke til kommentar

UiA er jo veldig store på siviløkonomstudiet, vet ikke om det var i de banene du tenkte når du nevner økonomi. Mener du jobb mens du studerer? Det er absolutt gode muligheter for det i Kristiansand. SiA(studentsamskipnaden i Agder) Styrer jo med en del studentboliger. Ellers står jo privatmarkedet for en del av utleien. Ville nok fortrukket å bruke SiA. Da spiller du risikoen med useriøse private aktører. Men du må være tidlig ute å søke bolig via SiA.

 

Hvilke arrangementer er du på utkikk etter? Miljøet i en ny by vil jo først og fremst være studiekameratene dine. UiA tar inn 100 stk til eksempelvis siviløkonomi hvert år. Et stort kull og du vil garantert finne noen du passer godt sammen med.

http://www.uia.no/studier/oekonomi-og-administrasjon-siviloekonom2#hash-opptakskrav

 

Finnes tydeligvis studenthjem (etter å ha googlet)

https://www.facebook.com/Bellevue-Studenthjem-i-Kristiansand-137283447463/

 

Førsteårsstudenter på UiA går gjennom en festuke hvor du har en seniorstudent som guide sammen med en gruppe fra kullet ditt. Dette er en periode hvor du blir kjent med andre studenter. Fungerer veldig fint, og noe UiA gjentar hvert år.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Anbefaler å studere til Bergen. Studerer der selv. Fantastisk by å bo i. Regner ikke så mye som folk skal ha det til heller. Herlig studentmiljø, fint sentrum og et godt læringsmiljø, i alle fall på UiB. Skal riktig nok sies at Oslo er et godt valg det også, der søstera mi studerer og hun har bare gode ting å si om Oslo.

 

Busstilbudet er mye bedre i Bergen enn i Trondheim(der jeg kommer fra), men som Quote sier lenger oppe at det kan være rimelig fult under rushtidene, men har aldri opplevd å måtte vente på neste buss/bybane fordi det er for fullt. Hender man må stå, men det er ikke så ille. 

 

Det er også en fadderuke i Bergen, fantastisk opplegg som gjennomføres på en profesjonell måte. Anbefales på det sterkeste. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg skal tilbake til Bergen til høsten.

 

På grunn av studier eller fordi du savner byen? Eller en helt annen grunn? :)

 

Regner ikke så mye som folk skal ha det til heller. 

 

Jo, det gjør det faktisk. I 2015 var det 276 regndager (per 22. desember) i Bergen. Det er ganske mye i løpet av et år.

 

Kilde: http://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2015/12/22/195189893/276-nedborsdager-i-bergen-i-ar

 

De som sier at det ikke regner mye er typisk Vestlendinger som flytter til Bergen fra en annen del av landet. Da blir det stort sett mer eller mindre det samme. 

 

Hvordan folk takler regnet og tunge skyer som skygger for solen er dog ulikt. Noen blir værsyke og deprimerte, mens andre kan synes det er koselig (jeg er en av de). 

Lenke til kommentar

Det står 276 nedbørsdager. Det inkluderer snø. Forsåvidt en teit og meisledende artikkel. Så om det regner i 5 minutter i løpet av dagen, er den dagen skrevet ned som nedbørsdag? Man bør i mine øyne heller bruke statistikken over hvor lenge det regner. Er som regel regn i en liten halvtime. Synes forsåvidt at det ikke regnet mye i en lengre periode. Oktober var blant annet en veldig bra måned. Nå har jeg ikke en statistikk å backe det opp med, men den du kommer med er misvisende. 

 

Men dette trenger ikke å bli en stor diskusjon, som forsåvidt kan taes i en annen tråd. Merker ikke stor forskjell på regn i Trønderlag og i Bergen. 

Lenke til kommentar

Men en ting som er sikkert, er at når det ikke regner og sola skinner - da er Bergen en fantastisk by å¨være i! 

 

Studerer på NHH og synes Bergen er en veldig fin by å være student i. Den største fordelen er at det er veldig mange studenter her, samtidig som jeg selv synes det ikke er så vanskelig å få gode bekjentskap utenfor eget studiested. Det aller meste ligger veldig sentralt og det er et godt kollektivtilbud i byen. Har aldri angret på at jeg valgte studier i Bergen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar!! Setter pris på det.

Glemte helt å nevne UiT og UiA og UiNord men har ikke fått noe særlig mye informasjon om de universitene på skolen. Jeg tenker å studere eiendomsmegling/økonomi+ad/juss, har ikke noe problem med å studere i Oslo men har bodd i hovedstaden såpass lenge, at jeg vil utforske andre steder. Jeg vurderer sterkt Trondheim eller Bergen, muligens UiT/UiA. Men hva slags arrangmenter holdes det? Er det lett å tilpasse seg miljøet i disse nevnte byene? Hvor pleier studenter å bo? finnes det sånn studenthjem som det gjør i Oslo (Blindern studenthjem)?

 

Alle de store byene har vel flere studenthybler og -leiligheter som de leier ut gjennom studentsamskipnadene. På høsten har de som regel ikke plass til alle som søker. Mitt inntrykk er at en stor del av studentene leier privat både i Bergen og i Oslo. Jeg prøvde å bo på Hatleberg i Bergen i 2 år. Det var mer enn nok for meg, da jeg kort sagt fant ut at det var triveligere å leie privat, selv om prisen er høyere. I Bergen bor de aller fleste studentene i eller rundt sentrum, fra Ytre Sandviken i nord til Landås i sør.

 

Hvis du skal studere økonomi i Bergen kan du gjøre det på HiB og NHH. Jeg vet lite om førstnevnte bortsett fra at de holder til i sentrum, blant alle de andre studentene i byen. Selv studerte jeg på NHH, som på godt og vondt holder seg litt for seg selv i Ytre Sandviken. Ikke fordi jeg ikke prøvde å forlate Ytre Sandviken; Jeg var jevnlig på Kvarteret og enkelte andre steder der universitetsstudentene samlet seg, men ble møtt med mange forskjellige holdninger de gangene jeg avslørte at jeg var NHH-student.

 

Ellers var det mye konserter, fester og faglige arrangementer for studenter både i sentrum og i Ytre Sandviken.

 

 

Jeg skal tilbake til Bergen til høsten.

 

På grunn av studier eller fordi du savner byen? Eller en helt annen grunn? :)

 

Alt, egentlig. Jeg ble ferdig med bacheloren min på NHH i fjor. Siden da har jeg hatt et internship her i Oslo og studert statsvitenskap for interessens skyld ved siden av. Jeg skal tilbake til NHH for å ta masteren min der. Jeg er også glad i Oslo og hvis jeg hadde ønsket det, kunne jeg tatt master i økonomi på UiO, BI, HiOA eller NMBU. Men jeg ender antakelig opp her etter studiene uansett. Så i tillegg til at NHH passer meg best med tanke på fagtilbud, utveksling, osv., kunne jeg tenke meg å bo i Bergen litt mer, og helst før alle vennene mine er ferdige og flytter fra byen. Jeg har også engasjert meg litt i politikken der tidligere og har lyst til å ta det opp igjen.

 

Jeg har ikke vært i Bergen på 8 måneder, men skal snart besøke noen venner der og gleder meg veldig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Men dette trenger ikke å bli en stor diskusjon, som forsåvidt kan taes i en annen tråd. Merker ikke stor forskjell på regn i Trønderlag og i Bergen. 

 

Nei, det trenger ikke bli en stor diskusjon fordi det er ikke noe å diskutere. :)

 

Det regner suverent mye mer i Bergen enn i Oslo og jeg kan legge frem videre tall på dette. Ser man på total nedbørsmengde er også Bergen klart verre enn Oslo (gjerne opp mot tre ganger mer).

 

Jeg synes selv Bergen og Vestlandet er fantastisk og jeg vil utbrodere det han over sa og si at ingenting er bedre enn Vestlandet/Bergen når været er bra. Paradis på jord. Jeg synes bare det blir feil å si at "det ikke regner så mye som folk skal ha det til", når det faktisk gjør det. ;)

 

Men trådstarter var visst fra Stavanger, så han vet nok hva han går til.

 

PS: Med en gang jeg flyttet til Oslo hadde vi tre måneder i strekk uten regn! Som Vestlending fikk jeg jo helt sjokk.  

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

Alt, egentlig. Jeg ble ferdig med bacheloren min på NHH i fjor. Siden da har jeg hatt et internship her i Oslo og studert statsvitenskap for interessens skyld ved siden av. Jeg skal tilbake til NHH for å ta masteren min der. Jeg er også glad i Oslo og hvis jeg hadde ønsket det, kunne jeg tatt master i økonomi på UiO, BI, HiOA eller NMBU. Men jeg ender antakelig opp her etter studiene uansett. Så i tillegg til at NHH passer meg best med tanke på fagtilbud, utveksling, osv., kunne jeg tenke meg å bo i Bergen litt mer, og helst før alle vennene mine er ferdige og flytter fra byen. Jeg har også engasjert meg litt i politikken der tidligere og har lyst til å ta det opp igjen.

 

Jeg har ikke vært i Bergen på 8 måneder, men skal snart besøke noen venner der og gleder meg veldig.

 

 

Skjønner! 

 

Jeg var veldig nær å flytte til Bergen, men tilfeldighetene ville det ikke slik den gang. Når jeg reiste videre til Oslo husker jeg at jeg tenkte at jeg gjerne kunne tenke meg å flytte dit en gang selv om det ikke ble nå. Og det tenker jeg fortsatt. Så om ingenting holder meg igjen når studiene er over, så kan det fort bli å flytte til Bergen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...