Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk, 10.trinn 2015


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, er det noen av dere som vet om alle de forskjellige sjangrene i skjønnlitteratur og saktekst?

Vet ikke om dette er alle, men her er de skolen min har lagt vekt på (kan også inkludere analyser av ulike sjangre):

 

Saktekst

 

Argumenterende artikkel

Informativ artikkel

Drøftende artikkel

Leserbrev

Kåseri

 

Skjønnlitterær

 

Fortelling

Novelle

Dikt/Sang

Skuespill

 

 

Her finner du en god del: http://folk.uio.no/jonv/norsksider/noves14.htm

Endret av MrCamo
Lenke til kommentar

 

Hei, er det noen av dere som vet om alle de forskjellige sjangrene i skjønnlitteratur og saktekst?

Vet ikke om dette er alle, men her er de skolen min har lagt vekt på (kan også inkludere analyser av ulike sjangre):

 

Saktekst

 

Argumenterende artikkel

Informativ artikkel

Drøftende artikkel

Leserbrev

Kåseri

 

Skjønnlitterær

 

Fortelling

Novelle

Dikt/Sang

Skuespill

 

 

Her finner du en god del: http://folk.uio.no/jonv/norsksider/noves14.

Herlig :dremel:

Lenke til kommentar

Hei, vet dere om noe som er lurt å øve på? Vi pleier alltid å få en A og B del, og på A delen pleir vi å måtte analysere. Så jeg tenkte å øve meg på dette.. Men er det noe annet jeg bør øve på?

Selv øver jeg på sjangertrekk, rettskriving, og nynorsk generelt egentlig. Og så leser jeg masse.

Føler jeg får gjort så lite før vi får vite temaet :/

Lenke til kommentar

 

Sjekkliste, nynorsk

  • Å vereer – var – har vore el. vori

  • Å gje – gjev – gav – har gjeve (ikkje gjer i presens)

Man, kun bruker vi ikkje på nynorsk. Skriv ein og bare

-er eller –ar i presens av svake verb. Bare verb av kasta-klassen får –ar i presens

Sterke verb får kortform i presens

Fleirtal av inkjekjønnsord, eit hus – fleire hus, eit problem – fleire problem

Presens av –ast-verb. Å møtast – møttest – har møtst (evt. utan –t til slutt. Men ver konsekvent)

Du må vere konsekvent: -lig eller –leg, noko eller noe, infinitivsending enten på –a eller –e.

Ingen ord begynner med hv-

-het eller -heit. Ord som sluttar på –heit er alltid hokjønn

Etterstilt pronomen: språket mitt, dialekten min, oppgåva mi.

Lenke til kommentar

Bruk synonymer!

 

Noen som har forslag til gode setningsstartere til argumenterende tekster? Tips til hvordan man kan skildre bedre?

 

Det er mange måter å starte argumenterende tekster, og et tips kan være at når du skal presentere for eksempel tre arguementer kan du arbeide slik:

 

Blablablabla og i de neste avsnittene jeg vil peke på tre gode grunner til at Manchester United er englands beste fotballag, og jeg vil også forsøke å undersøke deres svakheter, for så å gjøre en tilsvarende analyse av Chelsea, Man Utds største konkurrent, for å få et bedre bilde av engelsk fotball.

 

For det første vil jeg si at blablabla

 

For det andre har Manchester United blablabla

 

Det tredje poenget jeg vil trekke frem i denne debatten er at

 

Som gjennomgagen min har vist har det flere gode grunner til at blablabla, og videre vil jeg som sagt forsøke å å trekke frem noen svakheter ved Manchester Uniteds førstelag.

 

---

Det jeg vil frem til er at det du gjør er at du forklarer hva som skal skje med et innledende avsnitt, for så å presentere for- og motargumenter på en ryddig måte.

Endret av Menneskefjes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...