Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den gigantiske privatisttråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-lYlo5C

Jeg skal ta psykologi 2 i slutten av november. Det er skriftlig, noen som vet hva slags oppgaver man få? Sa også til meg selv at jeg skulle lese i sommerferien, men jeg har bare lest noen få sider som jeg begynte på for 2 dager siden.....

Endret av Slettet-lYlo5C
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal opp i internasjonal engelsk i November men leste akkurat at det er noe som heter leseliste som vi skal levere inn før eksamen?? Har prøvd og lete litt rundt men har ikke blitt noe klokere på hva dette liksom skal være. er dette noe alle MÅ levere inn? Hvorfor har jeg ikke fått noe info angående dette fra skolen? 

 

Bor i Akershus hvis det er til noe hjelp.

Endret av eivindgrims
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, jeg vurdere å ta noen fag som privatist, og lurte på om det er bedre å ta historie VG3 eller norsk?

For å få opp poengsum, må jeg enten få 6 i historie eller 4 i norsk. Problemet er at jeg skal ta norsk skriftelig og synes det er veldig vanskelig. Men samtidig så er det sikkert vanskelig å få 6 i historie muntlig... :/

Lenke til kommentar

Hei, jeg vurdere å ta noen fag som privatist, og lurte på om det er bedre å ta historie VG3 eller norsk?

For å få opp poengsum, må jeg enten få 6 i historie eller 4 i norsk. Problemet er at jeg skal ta norsk skriftelig og synes det er veldig vanskelig. Men samtidig så er det sikkert vanskelig å få 6 i historie muntlig... :/

 

Personlig syntes jeg at det var veldig lett å få 6 i historie. Mens norsk skriftlig var mye vanskligere å få en grei karakter i. Men kommer vel an på hva du synse. Er du flink til å pugge og huske ting så tror jeg historie vil gå veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei, jeg vurdere å ta noen fag som privatist, og lurte på om det er bedre å ta historie VG3 eller norsk?

For å få opp poengsum, må jeg enten få 6 i historie eller 4 i norsk. Problemet er at jeg skal ta norsk skriftelig og synes det er veldig vanskelig. Men samtidig så er det sikkert vanskelig å få 6 i historie muntlig... :/

 

Personlig syntes jeg at det var veldig lett å få 6 i historie. Mens norsk skriftlig var mye vanskligere å få en grei karakter i. Men kommer vel an på hva du synse. Er du flink til å pugge og huske ting så tror jeg historie vil gå veldig bra.

 

 

Takk for svar! Kan jeg spørre om du tok historie som privatist? hvordan lese du til det og hva slags tema fikk du?

Lenke til kommentar

 

 

 Takk for svar! Kan jeg spørre om du tok historie som privatist? hvordan lese du til det og hva slags tema fikk du?

 

 

Ja, tok historie som privatist. Tok opp fag på Sonans. Der skrev læreren opp punkter til hvert kapitell som var viktige. Så leste og pugget jeg de punktene før eksamen.

 

Jeg fikk et bilde av Riksforsamlingen på Eidsvoll 1814 med overskrift Norsk parlamentraisme mener jeg å huske. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 Takk for svar! Kan jeg spørre om du tok historie som privatist? hvordan lese du til det og hva slags tema fikk du?

 

 

Ja, tok historie som privatist. Tok opp fag på Sonans. Der skrev læreren opp punkter til hvert kapitell som var viktige. Så leste og pugget jeg de punktene før eksamen.

 

Jeg fikk et bilde av Riksforsamlingen på Eidsvoll 1814 med overskrift Norsk parlamentraisme mener jeg å huske. 

 

Leste du også eldre historie?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 Takk for svar! Kan jeg spørre om du tok historie som privatist? hvordan lese du til det og hva slags tema fikk du?

 

 

Ja, tok historie som privatist. Tok opp fag på Sonans. Der skrev læreren opp punkter til hvert kapitell som var viktige. Så leste og pugget jeg de punktene før eksamen.

 

Jeg fikk et bilde av Riksforsamlingen på Eidsvoll 1814 med overskrift Norsk parlamentraisme mener jeg å huske. 

 

Leste du også eldre historie?

 

 

Ja det gjorde jeg. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet-lYlo5C

Da har jeg meldt meg opp i følgnde fag og begynner å bli driiiitstressa;

 

-politikk og menneskerettigheter

-sosiologi og sosialantropologi

-spansk 2 muntlig

-spansk 2 skriftlig

-historie og filosofi 2

 

Må innrømme at det eneste jeg har begynt med er spansken, men jeg kan ikke en drit :( Tror jeg må prøve å ikke stresse så mye, og lage planer som jeg MÅ følge. Noen andre som skal ta fag til våren? Husk at fristen går ut idag 23:59!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Glad jeg ikke er den eneste som har en del fag foran meg :) Dette er siste rest for meg for å få generell studiekompetanse, så jeg håper at jeg klarer å bestå. Spesielt den spansken er jeg bekymret for :( 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Glad jeg ikke er den eneste som har en del fag foran meg :) Dette er siste rest for meg for å få generell studiekompetanse, så jeg håper at jeg klarer å bestå. Spesielt den spansken er jeg bekymret for :(

 

du kommer veldig langt med jevnt og trutt lesning :)

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

 

Glad jeg ikke er den eneste som har en del fag foran meg :) Dette er siste rest for meg for å få generell studiekompetanse, så jeg håper at jeg klarer å bestå. Spesielt den spansken er jeg bekymret for :(

du kommer veldig langt med jevnt og trutt lesning :)

Det er sant. Har laget meg en liten plan som sikrer at jeg jobber jevnt med alle fagene.

Lenke til kommentar

heisann.

er det noen som har erfaring med geografi eksamen? er det vanlig å komme opp i Geografiske kilder og verktøy? eller er det viktigst og vekt legge de andre læreplanmålene?

 

Hovudområdet geografiske kjelder og verktøy omfattar bruk av kart, bilete, statistikk og geografiske informasjonssystem.

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • lese og bruke kart i ulik målestokk og gjere enkel kartanalyse
  • bruke digitale kart og geografiske informasjonssystem (GIS)
  • gjere observasjonar og registreringar av geografiske tema på ekskursjon eller feltarbeid og bruke dei til å sjå natur og samfunn i samanheng
  • finne fram til og presentere geografisk informasjon ved å lese og vurdere tekst, bilete og statistiske framstillingar frå digitale og andre kjelder
  • gje oversikt over geografiske hovudtrekk, som elvar, innsjøar, fjell, byar og land nasjonalt og globalt

håper noen kan hjelpe meg:D

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei! 
Jeg har tatt 1T, R1 og R2 på vgs. 

Tenker å ta opp 1T som privatist for å få bedre karakter. Rådgiver anbefalte meg å ta 1P istedet for 1T, da det er en "gratis 6er". Læreren min i R2 sa derrimot at jeg ikke måtte ta 1P, og at det ville være lettere for meg å få god karakter på 1T eksamen..?

Lenke til kommentar

Hei! 

Jeg har tatt 1T, R1 og R2 på vgs. 

 

Tenker å ta opp 1T som privatist for å få bedre karakter. Rådgiver anbefalte meg å ta 1P istedet for 1T, da det er en "gratis 6er". Læreren min i R2 sa derrimot at jeg ikke måtte ta 1P, og at det ville være lettere for meg å få god karakter på 1T eksamen..?

 

Hei!

 

Jeg hadde 1T på VGS og tok opp 1P i høst. Fikk 6 og det var vel egentlig bare plankekjøring, men det var en del ting som var helt nytt, så brukte jo litt tid på å sette meg inn i det. Hvis du er glad i, og flink i realfagsmatte, tror jeg ikke du hadde hatt noen problem i å ta opp 1T, men som sagt 1P var rimelig greit fag å ta. Jeg hadde nok syntes det hadde vært "artigere" å ta 1T, men er noen år siden jeg har hatt matte i utgangspunktet så mye fra 1T som har gått i glemmeboken uansett og da ble det enklest sånn :-) 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, etter endring i studieretning tenker jeg nå å ta opp fag som privatist for å komme inn. Sammen med Sonans har det vært snakk om:

 

Matte 1P

Matte 1S

Matte 2S

Fys 1

Kjemi 1 

Kjemi 2

Engelsk

Biologi 1

 

Hvor realitisk er det å ta disse fagene på heltid over 2 semestere? Samtlige fag må ha 6.

 

Kort om meg så har jeg gode akademiske kunnskaper og mastergrad fra UK med distinction, dvs. høyeste gren av karaktersnitt over alle årene til studiet. Anser meg selv som målrettet og veldig arbeidsvillig.

 

Kan noen her kommentere om dette lar seg gjøre på ett år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...