Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Harvard university


Anbefalte innlegg

Hvor mange norske elever har studert ved Havard gjennom tidene? Tar jeg ikke feil, kan disse telles på en hånd eller to. Det samme med MIT og andre store universiteter. Fra NTNU var det vel 1 person jeg har hørt om noensinne, som fikk studere et semester på MIT.

 

Hvorfor? Fordi dette er eliteskolene over alle, du konkurrerer med personer som har hatt foreldre som har presset dem fra de ble født, du konkurrerer med eliten.

Alle som i det hele tatt vurderer å søke har 6 i snitt, så det kan du bare se bort i fra. Det er standard (Merk 6 i snitt / A er hakket enklere i USA ) Samtidig må du ha en velstående familie, du må ha mange verv, du må ha gjort veldedighet osv.

 

Du må i korte trekk utmerke deg på absolutt alle måter for å komme inn.

 

Spør deg selv om du virkelig vil klare dette, og om du virkelig vil det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Utland/Medisinutdanning/

 

Ellers er det forsatt noe vansker med Lånekassen

 

http://app.lanekassen.no/lut/Finans.aspx?Larested=HARVARD+UNIVERSITY%2c+CAMBRIDGE%2c+MASSACHUSETTS+&fagretning=HELS01&SkKode=US8101

 

Du må rett inn på andreåret for å få støtte, noe som KAN la seg gjøre men du må planlegge ganske bra dette for å få det til.

 

Gladnyheten er at Harvard er forhåndsgodkjent, så mindre kluss med Lånekassen en f.eks J Hopkis.

Lenke til kommentar

Skatetflyktning tusen takk for all informasjon du har gitt meg! Duuuu er såå snill!! Jeg skal jobbe hardt for at drømmen min skal skje! Hvis en mørk med et muslimsk navn kan bli president, hvorfor skulle ikke jeg klare Harvard? :)

Endret av Jente96
Lenke til kommentar

Skatetflyktning tusen takk for all informasjon du har gitt meg! Duuuu er såå snill!! Jeg skal jobbe hardt for at drømmen min skal skje! Hvis en mørk med et muslimsk navn kan bli president, hvorfor skulle ikke jeg klare Harvard? :)

 

Du bør få høge plasseringar i fagolympiader og aller helst vinne nokon av dei. 6,0 i snitt er gjerne ikkje nok, som Nebuchadnezzar sa.

 

1. Lås deg inn på rommet.

2. Knus mobilen din. Du må ikkje bli forstyrra dei neste åra.

3. Gjer avanserte oppgåver i matematikk, kjemi og fysikk.

4. Gjer enda fleire oppgåver.

5. Delta i Abelkonkurransen, kjemi- og fysikkolympiaden.

6. Vinn.

Endret av Magnus_L
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel jeg har studert "på eit prestisjetungt, utanlandsk universitet" og vil absolutt ikke anbefale din oppskrift.

 

uansett hjelper det å ha flere ting å slå i bordet med enn bare karakterer.

 

Selvsagt, men de fleste her inne synser bare. Skal du ta råd fra noen, ta det fra noen som vet hva de snakker om.

Lenke til kommentar

Vel jeg har studert "på eit prestisjetungt, utanlandsk universitet" og vil absolutt ikke anbefale din oppskrift.

 

uansett hjelper det å ha flere ting å slå i bordet med enn bare karakterer.

 

Selvsagt, men de fleste her inne synser bare. Skal du ta råd fra noen, ta det fra noen som vet hva de snakker om.

 

Sant. Har flere venner på div av disse universitetene, og godt kjent med systemet. Det viktigste er karakterer og de ulike testene. Men for de beste skolene er det viktig å ha noe som gjør at du står ut fra mengden, for alle har gode karakterer og gode testresultater. Å ha kommet langt i abelkonkurransen eller kjemiolympiaden kan være slike ting.

Lenke til kommentar

Vet om en person som kom inn på Yale i fjor og han var den første nordmannen på universitetet noen sinne. Skal dog sies at han hadde 6 i alle fag bortsett fra ett, og dette var på IB-linjen, ikke norsk VGS.

 

Har også hørt om noen som greide å utveksle til MIT for et semester(siv.ing). Først etter fire uker med intensiv jobbing hver dag kunne de ta seg én fridag.

 

En annen jeg kjenner greide å komme seg inn på et bra universitet i USA med helt ok karakterer(snitt rundt 5-ish), men det var fordi han hadde hatt mange verv og gjort liknende ting

 

Spørsmålet er om det er verdt å jobbe sykt hardt for å komme inn på et eliteuniversitet hvis man ikke allerede er veldig god

Lenke til kommentar

Vet om en person som kom inn på Yale i fjor og han var den første nordmannen på universitetet noen sinne. Skal dog sies at han hadde 6 i alle fag bortsett fra ett, og dette var på IB-linjen, ikke norsk VGS.

 

Dette er ikke riktig. Victor Norman var summa cum laude på Yale.

 

I tillegg, sakset fra dagens næringsliv:

NY BLOGGER: Som første nordmann på fem år har Viktor Nesheim (19) fra Ullern begynt å studere ved Yale University. Fremover vil blogge om oppholdet for DN Talent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet om en person som kom inn på Yale i fjor og han var den første nordmannen på universitetet noen sinne. Skal dog sies at han hadde 6 i alle fag bortsett fra ett, og dette var på IB-linjen, ikke norsk VGS.

 

Har også hørt om noen som greide å utveksle til MIT for et semester(siv.ing). Først etter fire uker med intensiv jobbing hver dag kunne de ta seg én fridag.

 

En annen jeg kjenner greide å komme seg inn på et bra universitet i USA med helt ok karakterer(snitt rundt 5-ish), men det var fordi han hadde hatt mange verv og gjort liknende ting

 

Spørsmålet er om det er verdt å jobbe sykt hardt for å komme inn på et eliteuniversitet hvis man ikke allerede er veldig god

Er ikke 7 den høyeste karakteren på IB?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...