Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

skole er kjedelig :/


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ofte to grunner til at noe er kjedelig. 1. Det er vanskelig å forstå - dermed noe du ikke interesserer deg for. 2. Det er for lett å forstå - mangel på utfordringer minsker din egen innsats.

 

Nå vil jeg ikke være frekk, men dersom du er nummer 2 vet du dette selv, og ville skrevet mer utdypende angående hvorfor du oppfatter skolen som kjedelig. Kanskje hadde du til og med noen tanker om hva som kunne forbedret situasjonen. Så jeg tror du synes skole er kjedelig fordi du får mer enn nok å gjøre på områder du ikke bryr deg om. Fatt interesse, så blir ting mer interessant.

 

Men igjen, det går bare ut over deg selv i det lange løp. Du skader ingen andre ved å gi fullstendig blaffen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men igjen, det går bare ut over deg selv i det lange løp. Du skader ingen andre ved å gi fullstendig blaffen.

 

De som gir blaffen havner ofte på Nav eller enda mindre heldige plasser. Det er blant annet derfor det er så stort fokus på frafall i skolen. Det betyr at de andre må betale for de som gir blaffen.

Lenke til kommentar

Skolen er kjedelig fordi den handler om "å bli lært".

 

Hvis skolen handler om "å lære seg" og det som er kult og gøy, samtidig som dette også kombineres med det som er nyttig, "fagene", er den da kjedelig ?

 

Hvis skolen er et sted der ingen "blir lært" og alle kan "lærer seg", vil den da være like kjedelig ?

 

Kan det å "jobbe" eller "å gå på skole" være mer spennende og mer interessant enn det å ha fri ?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Noen er heldige nok til at de synes pensum er interessant, noe som gjør skole vesentlig mindre kjedelig.

 

Jeg var selv skolelei etter VGS, og jeg var ikke frista til å fortsette som elektriker, så jeg sa ja til førstegangstjeneste, og fikk jobbtilbud i Forsvaret. Jeg var da i Forsvaret i 4 år, og slutta fordi jeg ville ha høyere utdanning. Nå synes jeg det er mye mer interessant å være på skolen, siden jeg lærer det jeg VIL lære.

 

TL;DR: It gets better ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det største problemet med skolen, mener jeg, det er at den er alt for kjedelig lagt opp.

 

De fleste ungdommer har det kult på fritiden sammen med venner, når man selv kan disponere tiden. og bestemmer hva man skal gjøre. Det er jo i bunn og grunn ingen grunn til at skolen ikke skal kunne fungere på den samme måten, De fleste vil jo lære noe, og da må man altså få hjelp til å lære, slik som man selv vil.

 

Det er vel ikke pensum som er kjedelig eller ikke kjedelig, men det er måten man jobber med pensum som gjør det kjedelig eller ikke kjedelig, med andre ord spennende og interessant.

 

Grunnen til at skolen er kjedelig, for mange, det er at en del skoler ledes av byråkrater som har kjedet seg fram til en høyere utdannelse. Så sitter man i en kontorstol og kjeder seg, mens man passer på at alle elevene også kjeder seg.

 

Alle elever skulle vært utdannet som elektrikere, bilreparatører, pc-reparatører, nærradio-redaktør og kaninoppdrettere allerede fra ungdomsskolen. Det ble da kanskje litt færre timer til teorifagene, men det ble 10 ganger så gøy, minst, og da ble det kanskje gjort en hel del mer.

 

Da ville det ikke vært kjedelig, og da kunne man også putte på litt norsk og matte og engelsk og alt dette her, oppimellom alt dette andre som det er gøy å holde på med.

 

Kan det stemme ?? Kan en gjennomgående "gøyalisering" av skolen være den rette vei å gå ?

 

Er det ikke slik at hvis man først VIL lære noe så går det stort sett bra ?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å legge om opplæring og pensum til å bli slik at elever gleder seg til å stå opp om morningen for å lære. Det er dessverre ikke slik, fordi ingen skoler tør å gjøre opplæring gøy, for da kommer foreldrene og skjeller skolen ut fordi det ikke foregår "skikkelig" undervisning. En måte å gjøre skoler mer gøy på er å f.eks. begynne de første ti minuttene med sjakk, noe som er gøy og som lærer elevene å bearbeide taktikk og strategi, som igjen kan hjelpe med resten av skolearbeidet. En annen ting kan være å fjerne lekser, slik at eleven ikke føler press for arbeid når han/hun kommer hjem.

 

Men dette kan vi ikke vite før det blir testet ut, og så lenge vi forholder oss til den samme måten hele tiden, så blir det ingen forandring.

Lenke til kommentar

Det forbereder deg til du skal ut i arbeid, som også er dritkjedelig. Men gled deg til du er 67, da kan du pensjonere deg å gjøre hva du vil, men du har ikke råd til noe som helst lenger så det blir kjedelig det også.

haha litt morsomt men det du sier er bare helt håpløst. for det første skole er et sosilat sted, man møter sin venner og når man ska jobbe, for mange er det første gang de ska jobbe. Da tjener sine egne penger.

 

Hvis alle tenker som deg så ville ikke menneskeheten fortsettet å leve ;)

Lenke til kommentar

Poenget med skolen er at den skal være gøy. Kunnskap skal ikke "serveres" gjennom et "aktivt læringsarbeid". Dette framgår av en forskrift til opplæringsloven.

 

http://www.udir.no/L...-av-lareplanen/

 

Hvis skolen virkelig var gøy, slik som lovgiver har lagt opp til, da var det kanskje noen færre som "navet" seg gjennom livet.

 

Med loven i hånd, stå heller på kravet om en mer gøyal og mer motiverende skole. :-)

 

Når og hvis flere oppdager at det er mer gøy og mer givende å jobbe enn å ha fri, da vil nok de fleste av oss tjene på det.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Med loven i hånd, stå heller på kravet om en mer gøyal og mer motiverende skole. :-)

Hvor mange ulike skolehverdager må til for at alle synes skole er gøy og motiverende? Hva er praktisk gjennomførbart? Jeg sier ikke at dagens skole er optimal, men jeg kan ikke si jeg ser mange opplagte alternativ.

 

Jeg vet om enkelte klasser hvor elevens motivasjonsfaktorer vektlegges, det kan være alt fra om de vil ha det mørkt eller lyst, om de vil ha det stille eller høre på musikk. Få ting opplest eller lese stille selv, kanskje lese høyt er bedre enn å lese stille. Krever mye kartlegging, og det krever også at elevene er bevisste på hvordan de selv lærer best. Jeg tror kun idealistiske lærere klarer å gjennomføre noe slikt, så lenge det må gjøres utenfor de rammene man er gitt. Idealistiske lærere er det aller beste, men de er dessverre ikke i flertall. Også begrenset hvor lenge en lærer kan være motivert for å lære bort det samme til kull nummer 9.

 

Ta også med i betraktningen at skolen i dag på mange måter er med på å oppdra barna, da de i mange år tilbringer mer tid på skolen enn hjemme i våken tilstand med foreldrene.

Lenke til kommentar

Alle lærere lærer jo i gjennom sin utdanning at elevene skal trives og ha det gøy på skolen, at det skal finnes en høy grad av motivasjon i læringsarbeidet, og at det er på denne måten at god læring skjer.

 

Den viktigste oppdragelse som både voksne og unge kan få, det er vel at godt utført arbeide kan være noe som man trives med. Da må det være motiverende, eller med andre ord "gøy".

 

Norsk skole har sakket ut i forhold til mange andre skoler i Europa og rundt om i verden. Dette skyldes at motivasjonen er for dårlig og at undervisningen er for kjedelig.

 

For at industrien skal få de ingeniører og de fagfolk som de behøver i framtiden, så behøves det at dagens elever har en skolehverdag som er slik at de kan glede seg til "å gå på jobb". En av de viktigste ressurser som Norge kan ha, det er en ungdomsgenerasjon som synes at det er gøy og kult å gå på skole og å utføre et stykke arbeide.

 

Skolen er kjedelig fordi noen har glemt å regne ut den økonomiske verdien av en gøyal skole.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Fordi livet i seg selv finnes ingen glede, trådstarter. Glede må du søke å finne selv. Det samme gjelder skole. Sett deg i ett hjørne, gjør det middelmådig, og hat det, og ingen glede du vil finne.

Søk glede, og kanskje du finner kunnskap, seiersfølelse og venner.

Lenke til kommentar

Det viktigste for å ha det gøy på skolen er at du har foreldre som mener at skolen er viktig og at du har venner som synes det samme. Omgir du deg med mennesker som ikke forstår hvorfor du går på skolen og klager over hvor kjedelig det er, blir det automatisk kjedelig. Gjør en innsats og gå inn for å lære deg mest mulig så vil du få det mye bedre.

Lenke til kommentar

Hvis man nå hadde satt i gang med å bygge en gocart og å konstruere det elektriske anlegget, montere opp og koble i sammen det hele, for så å ta seg en kjøretur, er det da så sikkert at det ikke var noen som syntes det var gøy, av seg selv, uten å måtte ringe hjem og spørre sine foreldre om det var gøy ?

 

Kunne det da tenkes at man så i neste omgang hadde fått noen brukbare teknikere og ingeniører ut av dette ?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...