Gå til innhold

Fikk honorar cash, men har mottatt lønns/trekkoppgave


Anbefalte innlegg

Har et enkeltpersonsforetak, så fakturer vanligvis frilansoppdrag, men i fjor hadde jeg et oppdrag hvor jeg bare fikk pengene (5k) i hånda rett etter oppdraget - så fakturerte dem aldri.

 

Nå har jeg mottatt "Lønns- og trekkoppgave 2014" fra dem så det er tydeligvis registrert fra deres del - så jeg lurer på hva jeg skal gjøre i forhold til dette.

 

Skal jeg bare lage en faktura nå - selv om det er nesten et år siden jobben ble utført - som jeg bare beholder selv med hensikt å bruke som bilag til regnskapet? Oppdragsgiver trenger vel ikke denne nå?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har fått lønns- og trekkoppgave fra firmaet, så virker det som om de har behandlet deg som en ansatt og ikke som en innleid. Ergo er pengene du har fått å regne som lønn, og ikke som betaling for en faktura. Er det ført opp innbetalt skatt på oppgaven du har mottatt?

Lenke til kommentar

Hvis du har fått lønns- og trekkoppgave fra firmaet, så virker det som om de har behandlet deg som en ansatt og ikke som en innleid. Ergo er pengene du har fått å regne som lønn, og ikke som betaling for en faktura. Er det ført opp innbetalt skatt på oppgaven du har mottatt?

 

Ikke helt riktig. Lønns- og trekkoppgaven skal også inneholde opplysninger om utbetalinger til personlig næringsdrivende når den personlig næringsdrivende ikke driver virksomhet fra fast forretningssted i Norge. Slike utbetalinger innberettes på kode 401 i lønns- og trekkoppgaven. 

Lenke til kommentar

 

Hvis du har fått lønns- og trekkoppgave fra firmaet, så virker det som om de har behandlet deg som en ansatt og ikke som en innleid. Ergo er pengene du har fått å regne som lønn, og ikke som betaling for en faktura. Er det ført opp innbetalt skatt på oppgaven du har mottatt?

 

Ikke helt riktig. Lønns- og trekkoppgaven skal også inneholde opplysninger om utbetalinger til personlig næringsdrivende når den personlig næringsdrivende ikke driver virksomhet fra fast forretningssted i Norge. Slike utbetalinger innberettes på kode 401 i lønns- og trekkoppgaven. 

 

 

Stemmer, er ført opp på "401 utbetalinger mv til næringsdrivende" ja.

Lenke til kommentar

Nå la jeg inn den nye fakturaen i regnskapsprogrammet mitt. Fakturadato altså 14. mai 2015. Men merka av for at jeg mottok betalingen i 2014. Ser at inntekten ble registrert på 2015, selv om pengene kom inn i 2014. Ble dette feil nå?

Lenke til kommentar

Ja. Inntekten er innvunnet og skal tidfestes til 2014. 

 

Hmm, usikker på hvordan jeg skal gjøre dette, i og med at fakturaprogrammet tydeligvis fester inntekten til fakturadato. Skal jeg endre fakturadato til rundt da jobben ble gjort kanskje? Fakturanummeret (som blir det seneste i rekken) og dato blir jo da ganske spedt, men dette er kanskje ikke så problematisk?

 

Edit: Var kanskje dette du prøvde å få frem i det første svaret?

Endret av bosque
Lenke til kommentar

 

Hvis du har fått lønns- og trekkoppgave fra firmaet, så virker det som om de har behandlet deg som en ansatt og ikke som en innleid. Ergo er pengene du har fått å regne som lønn, og ikke som betaling for en faktura. Er det ført opp innbetalt skatt på oppgaven du har mottatt?

 

Ikke helt riktig. Lønns- og trekkoppgaven skal også inneholde opplysninger om utbetalinger til personlig næringsdrivende når den personlig næringsdrivende ikke driver virksomhet fra fast forretningssted i Norge. Slike utbetalinger innberettes på kode 401 i lønns- og trekkoppgaven. 

 

 

Aha! Da lærte jeg noe nytt i dag også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...